دانستنی ها

آیا خروپف نشانه بیماری است؟ 7 راه ساده برای خلاص شدن از شر آن

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه فلیندرز، خروپف ممکن است یک علامت هشدار دهنده اولیه فشار خون بالا باشد. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که خروپف می‌کنند، اکثراً مردانی دارای اضافه وزن و میانسال با فشار خون بالا هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، ممکن است شما جزو 45 درصد بزرگسالانی باشید که حداقل گاهی خروپف می کنند یا فردی را بشناسید که خروپف می کند.

متخصص گوش و حلق و بینی و خروپف دکتر دانیل پی اسلاتر می گوید: خروپف می تواند مشکلات واقعی در ازدواج ایجاد کند.

اسلاتر اضافه می کند که خروپف نه تنها آزاردهنده است، بلکه 75 درصد از افرادی که خروپف می کنند دچار آپنه انسدادی خواب (قطع کوتاه تنفس در هنگام خواب) می شوند که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، فردی که خروپف می کند اغلب از خواب راحت همسر خود جلوگیری می کند که می تواند استرس زا باشد.

طبق گفته کلینیک مایو، خروپف می تواند به دلیل عوامل زیادی از جمله آناتومی دهان و سینوس ها، مصرف الکل، آلرژی ها، سرماخوردگی و وزن شما ایجاد شود. وقتی چرت می زنید و از خواب سبک به خواب عمیق می روید، ماهیچه های سقف دهان، زبان و گلو شل می شوند. بافت‌های گلوی شما ممکن است به اندازه‌ای شل شوند که تا حدی راه هوایی شما را مسدود کرده و باعث ارتعاش آن شوند. هرچه راه هوایی شما باریک تر باشد، جریان هوا قوی تر است. این ارتعاش بافت را افزایش می دهد و باعث می شود خروپف شما بلندتر شود.

شرایط زیر می تواند بر راه هوایی تأثیر بگذارد و باعث خروپف شود:

آناتومی دهان: سقف دهان نرم و ضخیم می تواند راه هوایی شما را باریک کند. افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است بافت اضافی در پشت گلوی خود داشته باشند که می تواند راه های هوایی را باریک کند.

مصرف الکل: خروپف همچنین می تواند ناشی از مصرف زیاد الکل قبل از خواب باشد. الکل ماهیچه های گلو را شل می کند و دفاع طبیعی شما را در برابر انسداد راه هوایی کاهش می دهد.

مشکلات بینی: گرفتگی مزمن بینی یا انحراف تیغه بینی می تواند به خروپف شما کمک کند.

کمبود خواب: نداشتن خواب کافی می تواند باعث افزایش گلودرد شود.

موقعیت خواب: خروپف اغلب هنگام خوابیدن به پشت بلندتر است زیرا اثر جاذبه روی گلو راه هوایی را باریک می کند.

راه حل های ساده برای جلوگیری از خروپف

در اینجا چند درمان طبیعی و تغییرات سبک زندگی وجود دارد که می تواند به شما در توقف خروپف کمک کند.

تغییر وضعیت خوابیدن: خوابیدن به پشت باعث می شود که پایه زبان و کام نرم شما به سمت دیواره پشتی گلو حرکت کند و در هنگام خواب صدایی لرزان ایجاد کند. خوابیدن به پهلو می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند. اسلاتر می گوید بالش بدن (بالشی با اندازه کامل که کل بدن را می پوشاند) راه حل آسانی را ارائه می دهد. با این راه حل می توانید به پهلو بخوابید که می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. سوهانسو چوکراورتی، مدیر بخش نوروفیزیولوژی بالینی و برنامه پزشکی خواب در مرکز پزشکی جان اف کندی در ادیسون، می‌گوید چسباندن توپ‌های تنیس به پشت لباس خواب نیز می‌تواند از خواب مجدد جلوگیری کند. اگر خروپف بدون توجه به موقعیت خواب ادامه یابد، ممکن است علت آن آپنه انسدادی خواب باشد. در این صورت به پزشک مراجعه کنید.

کاهش وزن: کاهش وزن به برخی افراد کمک می کند، اما نه همه. اسلیتر می گوید: «افراد لاغر هم خروپف می کنند. اگر وزن اضافه کردید و شروع به خروپف کردید و قبل از افزایش وزن خروپف نمی کردید، کاهش وزن ممکن است کمک کننده باشد.

پرهیز از الکل: الکل و آرام بخش ها زمان شل شدن عضلات پشت گلو را کاهش می دهند و احتمال خروپف را افزایش می دهند. چوکراورتی می گوید: «نوشیدن الکل چهار تا پنج ساعت قبل از خواب خروپف را بدتر می کند. افرادی که به طور معمول خروپف نمی کنند پس از نوشیدن الکل خروپف می کنند.

بهداشت خواب خوب: اسلاتر می گوید عادات خواب ضعیف (که به عنوان بهداشت ضعیف خواب نیز شناخته می شود) می تواند تأثیری مشابه نوشیدن الکل داشته باشد. به عنوان مثال، ساعات طولانی کار بدون خواب کافی به این معنی است که شما بیش از حد خسته هستید. اسلیتر می‌گوید: «وقتی خیلی خسته هستید، سخت و عمیق می‌خوابید و ماهیچه‌ها آرام‌تر می‌شوند، که باعث خروپف می‌شود».

مجرای بینی خود را باز کنید: اگر خروپف شما از بینی شما شروع می شود، باز نگه داشتن مجرای بینی می تواند کمک کننده باشد. اسلاتر می گوید این به هوا اجازه می دهد تا آهسته تر حرکت کند. اگر بینی شما در اثر سرما تنگ، گرفتگی یا گرفتگی شده است، حرکت سریع هوا از داخل آن بیشتر باعث خروپف می شود. اسلاتر می گوید دوش آب گرم قبل از خواب می تواند به باز شدن مجرای بینی شما کمک کند. یک بطری آب نمک در حمام نگه دارید. اسلیتر می‌گوید: هنگام دوش گرفتن، بینی خود را با آن بشویید تا به باز شدن مجرای بینی شما کمک کند.

بالش های خود را عوض کنید: مواد آلرژی زا در اتاق خواب و بالش ها می توانند به خروپف کمک کنند. آخرین باری که مبلمان را گردگیری کردید و بالش خود را عوض کردید کی بود؟ گرد و غبار در بالش ها جمع می شود و می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود که می تواند منجر به خروپف شود. اسلیتر می‌گوید: اگر در طول روز احساس خوبی دارید، اما شب‌ها دچار احتقان می‌شوید، اینها ممکن است به خروپف شما کمک کنند. برای به حداقل رساندن مایت های گرد و غبار و آلرژن ها، بالش های خود را هر دو هفته یکبار هوا دهید و هر شش ماه یکبار آنها را تعویض کنید. همچنین حیوانات خانگی را از اتاق خواب دور نگه دارید.

هیدراته بمانید: مقدار زیادی مایعات بنوشید. اسلیتر می‌گوید: «وقتی کم آب می‌شوید، ترشحات بینی و کام نرم‌تان چسبناک‌تر می‌شود. این می تواند باعث خروپف بیشتر شود. طبق گفته موسسه پزشکی، زنان سالم باید تقریباً 11 لیوان آب کل (از همه نوشیدنی ها و غذاها) در روز مصرف کنند. نرها به حدود 16 فنجان نیاز دارند.

اسلاتر در یک خلاصه کلی می گوید به طور کلی، به اندازه کافی بخوابید، به پهلو بخوابید، قبل از خواب از الکل اجتناب کنید و اگر مجرای بینی شما مسدود شده است، دوش آب گرم بگیرید. این مراحل ساده می تواند تفاوت بزرگی در کاهش خروپف ایجاد کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا