دانستنی ها

آیا خروپف می کنید؟گوشت نخورید.

بر اساس یافته های منتشر شده، افرادی که از یک رژیم غذایی گیاهی سالم و سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و آجیل پیروی می کنند، کمتر دچار آپنه خواب می شوند.

از سوی دیگر، افرادی که بیشتر گوشت می خورند یا از رژیم های غذایی گیاهی ناسالم حاوی قند، کربوهیدرات و نمک پیروی می کنند، بیشتر در معرض خطر آپنه خواب هستند.

یوهانس مالاکو، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فلیندرز در آدلاید استرالیا، گفت: این نتایج اهمیت کیفیت رژیم غذایی را در مدیریت خطر آپنه انسدادی خواب نشان می دهد.

محققان توضیح دادند که افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب با صدای بلند خروپف می کنند و تنفس آنها در طول شب متوقف می شود و باعث بیداری های کوتاه مدت می شود.

به گفته محققان، آپنه خواب می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را در افراد افزایش دهد.

برای این مطالعه، محققان پاسخ های بیش از 14000 شرکت کننده را در یک نظرسنجی منظم سلامت و تغذیه در ایالات متحده تجزیه و تحلیل کردند.

در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی حداقل مقادیر غذاهای گیاهی بود، افرادی که رژیم غذایی آنها عمدتاً گیاهی بود، 19 درصد کمتر از آپنه خواب رنج می بردند.

اما نتایج نشان داد افرادی که رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی ناسالم داشتند، 22 درصد بیشتر از افرادی که غلات تصفیه شده، سیب زمینی، نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها، شیرینی ها و غذاهای شور مصرف نمی کردند، در معرض خطر قرار داشتند.

محققان خاطرنشان کردند که رژیم غذایی گیاهی در کاهش خطر آپنه خواب در مردان موثرتر است. در عین حال، رژیم های غذایی گیاهی ناسالم خطر آپنه خواب را در زنان افزایش می دهد.

ملاکو گفت: «این تفاوت‌های جنسیتی مهم است که باید در نظر گرفته شوند، زیرا بر نیاز به مداخلات تغذیه‌ای شخصی برای افراد مبتلا به آپنه خواب تأکید می‌کنند.

Malako می گوید: «یک رژیم غذایی گیاهی سالم می تواند التهاب و چاقی را کاهش دهد. اینها عوامل خطر اصلی برای آپنه خواب هستند. رژیم‌های غذایی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین مواد مغذی کم‌مضر می‌توانند بر توده چربی، التهاب و حتی توده عضلانی تأثیر بگذارند که همگی با خطر آپنه خواب مرتبط هستند.

اکنون محققان قصد دارند ارتباط بین غذاهای بسیار فرآوری شده و خطر آپنه خواب و همچنین تعامل طولانی مدت بین رژیم غذایی و آپنه خواب را بررسی کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا