دانستنی ها

آیا خارش و بوی بد شکم نشانه خطرناکی است؟

این که ناف شما بیرون زده یا فرورفته باشد، نتیجه نحوه پیوند شما با آن در دوران بارداری است. بنابراین، علائم ناف در مورد سلامتی چه می گویند و چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

به گزارش سلامت نیوز، اصطلاح پزشکی ناف ناف است و جایی است که بند ناف شما به شما متصل می شود. بند ناف نقطه اتصال بین گردش خون جنین در حال رشد و جفت است. این دو گردش خون با هم مخلوط نمی شوند، اما اکسیژن، گلوکز و سایر مواد مغذی می توانند از مادر به جنین منتقل شوند و مواد زائد نیز می توانند از مادر به جنین منتقل شوند. دی مونوکسید کربن نیز حذف خواهد شد.

بعد از زایمان، خود به خود شروع به تنفس می کنید و در نتیجه دیگر نیازی به بند ناف ندارید. بند ناف بریده می شود و باقیمانده کوچکی باقی می ماند که در چند روز یا چند هفته آینده خشک می شود و می افتد.

اگرچه اغلب ناف خود را نادیده می گیریم و توجه زیادی به آن نمی کنیم، اما این اندام کوچک می تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامتی به ما بدهد.

آیا شکل ناف معنای خاصی دارد؟

شکل ناف شما معمولاً نشان دهنده مشکل سلامتی نیست مگر اینکه توده قابل توجهی وجود داشته باشد. طبیعی است که ناف اشکال مختلف داشته باشد، یعنی بیرون زده یا فرورفته باشد و از هر 10 نفر یک نفر ناف بیرون زده دیده می شود. فروپاشی ناف انواع مختلفی دارد، از جمله عمودی، گرد و افقی.

ظاهر شکم ربطی به نحوه بستن یا بریدن بند ناف و حتی نحوه مراقبت از آن در چند روز و هفته اول پس از تولد ندارد.

آیا شکل ناف تغییر می کند؟

ناف شما ممکن است در طول زندگی شما تغییر کند، به خصوص در دوران بارداری. این تغییر نشان می دهد که جنین در حال رشد است، اما اگر ناف شما تغییر نمی کند، جای نگرانی نیست.

ناف فرو رفته ممکن است به طور موقت به دلیل فشار روی جنین در حال رشد به ناف بیرون زده تبدیل شود. این تغییر معمولاً دائمی نیست، زیرا فشار و اندازه شکم پس از تولد کاهش می یابد.

با این حال، برخی از زنان گزارش می دهند که پس از زایمان، ناف آنها به اندازه و شکل قبل از بارداری باز نمی گردد.

چرا شکمم بو می دهد؟

ناف بدبو معمولاً نشان دهنده عدم رعایت بهداشت است. ناف، به خصوص آنهایی که دارای فرورفتگی عمیق هستند، می توانند آلودگی و باکتری ها را به دام بیندازند.

تمیز کردن منظم هاب می تواند از ایجاد بوی بد جلوگیری کند. بنابراین مطمئن شوید که ناف خود را به طور منظم تمیز می کنید، به خصوص اگر ناف شما عمیق تر است. برای جلوگیری از تحریک ناف هنگام تمیز کردن ناف از آب و صابون ملایم استفاده کنید.

اما بوی مداوم، به ویژه همراه با ترشح یا قرمزی، ممکن است نشان دهنده عفونتی باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد. علائم عفونت عبارتند از قرمزی، تورم، درد، ترشح و گاهی تب. در صورت بروز این موارد، پزشک ممکن است درمان های آنتی بیوتیکی یا ضد قارچی را توصیه کند.

آیا توده ای در ناف تشکیل می شود؟

انواع مختلفی از فتق وجود دارد که می تواند به صورت تورم در ناف یا اطراف آن ظاهر شود.

ماهیچه های شما معمولا به اندازه کافی قوی هستند که اندام ها و روده ها را در جای خود نگه دارند، اما اگر نقاط ضعفی وجود داشته باشد، فتق ایجاد می شود و باعث می شود اندام های داخلی از دیواره عضلانی شکم بیرون بزنند.

فتق ناف در نوزادان، به ویژه نوزادان نارس شایع است و می تواند منجر به یک توده بدون درد شود که معمولاً تا پنج سالگی برطرف می شود.

این بیماری در هر سنی ممکن است بروز کند و اگر کودک 5-4 ساله است و از بین نرفت یا دیرتر ظاهر شد، معمولاً جراحی توصیه می شود. برای فتق پارانازال نیز جراحی انجام می شود.

علائمی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از یک برآمدگی قابل مشاهده که با فعالیت در اندازه تغییر می کند و درد شدید که نشان دهنده خفه شدن احتمالی است.

اگر ناف من دچار سنگ شود به چه معناست؟

اصطلاح پزشکی سنگ ناف Omphalolith است. امفالولیت ها یا سنگ های ناف از تجمع پوست مرده، سبوم و کثیفی تشکیل می شوند. آنها می توانند کوچک یا بزرگ، عمیق یا بیرون زده باشند یا بیشتر شبیه یک نقطه سیاه روی ناف باشند.

سنگ های شکم معمولاً دردناک نیستند، اما می توانند پوست را تحریک کرده و باعث عفونت شوند، بنابراین باید برداشته شوند. بسته به اندازه و محل آن، می توان این کار را با استفاده از فورسپس انجام داد، اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به یک برش کوچک باشد.

چرا شکم من خارش می کند؟

ناف با پوست پوشانده شده است و بنابراین مانند سایر قسمت های بدن می تواند تحت تاثیر انواع بیماری های پوستی قرار گیرد. اگزما و پسوریازیس از جمله بیماری هایی هستند که می توانند باعث خارش شوند.

عفونت های قارچی یا باکتریایی نیز می توانند باعث خارش شوند.

ممکن است خال در اطراف ناف خود داشته باشید. در صورت تغییر یا خارش این خال بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آیا من سرطان دارم

سرطان شکم نادر است اما ممکن است. سرطان شکم یا لگن نیز می تواند به شکم سرایت کند، اما این نیز نادر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

بسیار مهم است که برای علائم مداوم یا شدید مربوط به شکم خود به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. علائم عفونت، تغییرات قابل توجه در شکل ناف، توده های مداوم یا سنگ هایی که به راحتی قابل برداشتن نیستند باید به پزشک اطلاع داده شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا