دانستنی ها

آیا حالت تهوع در دوران قاعدگی طبیعی است؟

احساس تهوع در روزهای منتهی به پریود کاملا طبیعی است. درست مانند گرفتگی عضلات و نوسانات خلقی، حالت تهوع نیز می تواند یکی این به عنوان یکی از علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) طبقه بندی می شود و اغلب به دلیل نوسانات هورمونی و گرفتگی رحم رخ می دهد.

بر اساس گزارش انتخابات به نقل از Very Well Health، احساس تهوع در روزهای قبل از پریود کاملا طبیعی است. درست مانند گرفتگی عضلات و نوسانات خلقی، حالت تهوع نیز می تواند یکی این به عنوان یکی از علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) طبقه بندی می شود و اغلب به دلیل نوسانات هورمونی و گرفتگی رحم رخ می دهد.

حالت تهوع سندرم پیش از قاعدگی می تواند دو هفته قبل از اولین روز قاعدگی شروع شود و حدود چهار روز پس از شروع قاعدگی ناپدید شود. علائم PMS مانند حالت تهوع، بدن درد و خستگی باید خفیف باشد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد نکند.

اگر حالت تهوع پریود بر توانایی کار یا خواب شما تأثیر می گذارد یا با علائم دیگری مانند گرفتگی شدید عضلانی، درد لگن، تب یا استفراغ همراه است، ممکن است به دلیل یک وضعیت پزشکی مانند آندومتریوز، آدنومیوز یا بیماری التهابی لگن باشد.

حالت تهوع شدید در دوران قاعدگی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد:

گرفتگی شدید

دیسمنوره وضعیتی است که باعث گرفتگی شدید رحم در دوران قاعدگی می شود. یکی علائم بارز آن حالت تهوع، اسهال و استفراغ همراه با درد شدید در ناحیه شکم، کمر و پاها است.

دیسمنوره اولیه یک بیماری ناشی از عدم تعادل شیمیایی در بدن است.

دیسمنوره ثانویه می تواند در مراحل بعدی زندگی شروع شود و نشانه اختلال در دستگاه تناسلی است و نشان دهنده بیماری دیگری مانند اندومتریوز است.

سطوح بالای پروستاگلاندین

پروستاگلاندین ها به عنوان هورمون ها (پیام رسان های شیمیایی) برای کمک به ترمیم بافت و تشکیل لخته های خون عمل می کنند. اینها همچنین محرک های کلیدی تخمک گذاری، قاعدگی و انقباضات در طول زایمان هستند.

گاهی اوقات ممکن است مقدار زیادی پروستاگلاندین در بدن خود داشته باشید که باعث درد شدید و علائم دیگری مانند حالت تهوع، دیسمنوره یا خونریزی شدید شود.

افت شدید هورمون ها

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که بدن شما یک تخمک را از تخمدان آزاد می کند. اگر در عرض 24 ساعت توسط اسپرم بارور نشود، از بدن دفع می شود و بدن با ورود به فاز لوتئال (دو هفته قبل از قاعدگی) برای قاعدگی آماده می شود.

در مرحله لوتئال، هورمون های اولیه مانند استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش می یابد. محققان بر این باورند که این کاهش چشمگیر هورمون ها مسئول علائم PMS مانند حالت تهوع است.

حالت تهوع شدید همراه با حالت تهوع PMS و سایر شرایط

توجه دقیق به زمان تهوع و سایر علائم شدید، کلید تشخیص حالت تهوع PMS از شرایط شدیدتر است. به سلامت روان، میزان درد، انرژی و میزان خونریزی خود در طول قاعدگی توجه کنید. اگر احساس ضعف کردید یا هوشیاری خود را از دست دادید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برخی از بیماری های زمینه ای که می توانند باعث تهوع شدید شوند عبارتند از:

استفاده از یک داروی جدید ضد بارداری

بارداری

آدنومیوز (پوشش داخلی رحم به دیواره عضلانی رشد می کند)

میوم رحم (تومور خوش خیم)

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PPMD) (علائم شدیدتر روحی و جسمی مرتبط با چرخه قاعدگی)

دیسمنوره

اندومتریوز (رشد بافتی مشابه دیواره رحم در خارج از رحم)

بیماری التهابی لگن (عفونت التهابی که بر رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ تأثیر می گذارد)

سنکوپ وازوواگال (غش به دلیل افت ناگهانی فشار خون)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (اختلال هورمونی تخمدان)

شرایط دستگاه گوارش

حالت تهوع در اوایل بارداری

علائم اولیه بارداری و PMS دارای همپوشانی زیادی هستند، از جمله سینه های حساس، خستگی و حالت تهوع، اما چند تفاوت کلیدی وجود دارد. برخی از زنان باردار در اوایل هفته چهارم بارداری (از جمله شروع دوره قاعدگی قبلی) تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند، اما معمولاً از هفته ششم شروع می شود و در حدود هفته نهم به اوج خود می رسد.

یک فرد باردار همچنین ممکن است لکه های روشنی را تجربه کند که به رنگ صورتی یا قرمز روشن است اما به اندازه ای نیست که سطح تامپون یا پد را بپوشاند. در همه موارد، آزمایش ادرار بارداری یا آزمایش خون برای تایید بارداری لازم است.

درمان های خانگی برای کنترل حالت تهوع قاعدگی

نشان داده شده است که گیاهان مختلف تأثیر مستقیمی بر علائم PMS دارند. دمنوش های زیر را برای آرام کردن معده خود تهیه کنید:

زنجبیل

نعناع

رازیانه

هوای تازه و خنک نیز یک راه عالی برای تسکین حالت تهوع است. همچنین می توانید کمپرس سرد را روی سر یا گردن خود قرار دهید. مطمئن شوید که به اندازه کافی بخوابید، وعده های غذایی کوچک و سبک در طول روز بخورید و هیدراته بمانید.

طب مکمل و جایگزین (CAM) مانند یین یوگا، مدیتیشن تنفسی و طب سوزنی نیز در رفع حالت تهوع مفید هستند.
همچنین ممکن است به دنبال داروهای ضد تهوع یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل و موترین (ایبوپروفن) باشید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم؟

اگر حالت تهوع قاعدگی شما مداوم است یا علائم دیگری مانند درد شدید لگن، غش، استفراغ یا ترشحات غیر طبیعی دارید، وقت آن است که با پزشک خود تماس بگیرید. آنها به تشخیص و درمان هر بیماری زمینه ای بر این اساس کمک خواهند کرد.

یک متخصص ممکن است سوالات مفصلی در مورد سبک زندگی و وضعیت شما بپرسد، آزمایش خون، معاینه لگن یا سونوگرافی انجام دهد. ممکن است پاسخ‌ها را از اینجا دریافت کنید، یا ممکن است به روش‌های دقیق‌تری مانند نمونه‌گیری نیاز داشته باشید.

داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است به عنوان درمانی برای تنظیم هورمون های شما توصیه شود. حتما یک متخصص قابل اعتماد پیدا کنید و در مورد تمام علائم خود صحبت کنید.

اگر حالت تهوع داشتم چه بخورم؟

رژیم غذایی حاوی غذاهایی که تولید استروژن را تحریک می کنند یا غذاهای حاوی استروژن (مانند محصولات لبنی) ممکن است به پیشگیری از علائم PMS مرتبط با درد کمک کند. کاهش میزان چربی و محصولات حیوانی مصرفی ممکن است بر ضخیم شدن دیواره رحم شما تأثیر بگذارد.

در نتیجه، دیواره نازک‌تر رحم، تعداد پروستاگلاندین‌ها (لیپیدهای دردناک) آزاد شده در دوران قاعدگی را کاهش می‌دهد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که غذاهای ضدالتهابی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها به دلیل سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تسکین گرفتگی‌های دردناک کمک کنند.

غذاهای کم بو و پروتئین بالا مانند توفو و مرغ نیز برای کاهش حالت تهوع توصیه می شود. فیبر می تواند به دفع هورمون های اضافی کمک کند، بنابراین سس سیب یا آلو را انتخاب کنید.

سرانجام

حالت تهوع قبل و حین قاعدگی یکی از علائم طبیعی PMS در نظر گرفته می شود. اگر حالت تهوع شما با خونریزی شدید، گرفتگی عضلات شدید، غش، ترشح غیرطبیعی یا استفراغ همراه باشد، ممکن است یک بیماری زمینه ای مانند آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن داشته باشید.

حالت تهوع نیز می تواند نشانه ای از بارداری اولیه باشد، اما این را فقط با آزمایش خون یا ادرار می توان تایید کرد. برای تشخیص صحیح با یک متخصص مشورت کنید. بسیاری از داروها و درمان های جایگزین برای حالت تهوع و دوره های قاعدگی دردناک وجود دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا