اخبار روز

نسل جدید تولیدات داخلی، آیا به زودی گوشی ایرانی با کیفیت بالا در بازار عرضه می‌شود؟

به گزارش پی ام آپ، طی چند سال گذشته موضوع تولید گوشی های داخلی به شکل های مختلفی مطرح شده و هر از چند گاهی بار دیگر مطرح می شود. در نیمه دوم سال 1398 موضوع تولید گوشی های جدید ایرانی به یکی از موضوعات مطرح در حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شد، یعنی تولید گوشی ای که ایرادات مدل های قبلی را برطرف کرده است و می تواند با نسخه های خارجی رقابت کند. به همین دلیل طرح حمایت از تولید و توسعه موبایل داخلی استارت زده شد.

البته برخی معتقدند که تولید گوشی موبایل در شرایط فعلی در حد توان تولیدکنندگان داخلی نیست و در حال حاضر توانایی و دانش فنی برای فروش گوشی موبایل وجود ندارد و بهتر است ابتدا لوازم جانبی تلفن همراه تولید شود و سپس برای تولید تلفن همراه ادامه داد.

اما تولید 400 هزار گوشی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر اعلام شده است به طوری که آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن به عنوان هدف سال 1399 یاد کرد و به گفته وی قبلاً شرکتی به نام GLX در این زمینه فعال بوده است. علاوه بر این شرکت مادیرا نیز گزارش داد که خط تولید و نمونه های اولیه ایجاد خواهد کرد. در صا ایران هم گروهی شروع به تولید گوشی کردند. بنابراین در حال حاضرسه گروه هستند که به طور فعال در این زمینه فعالیت می کنند.

در همین رابطه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا با اشاره به همکاری این وزارتخانه و وزارت حراست برای تولید تلفن های داخلی اعلام کرده است: برنامه ای در این زمینه تدوین شده و در سال جاری برخی بازیگران جدید وارد عرصه تولید تلفن همراه می‌شوند و تولید داخلی تلفن همراه امسال مسیر متفاوت‌تری خواهد داشت.

وی افزود: امسال طبق برنامه یک میلیون گوشی ارزان قیمت زیر 100 دلار تولید می شود که در این زمینه با وزارت صمت همکاری می کنیم.

وزارت ارتباطات همچنین اعلام کرد بر اساس مصوبه دولت، وزارت حریم خصوصی موظف است از سیستم عامل مورد تایید وزارت ارتباطات در تجهیزاتی که دارای سیستم عاملی غیر از تلفن همراه هستند استفاده کند.

به گفته برخی کارشناسان، ظرفیت فنی برای تولید تلفن در کشور وجود دارد، اما رسیدن به هدف تولید تلفن منوط به قوانینی است که وضع می شود. تمهیداتی مانند معافیت مالیاتی، بیمه، هزینه و تعرفه گمرکی و عرضه ارز نیما برای تولیدکننده در نظر گرفته شود تا با چنین حمایتی تولید داخلی انجام شود. یا فقط باید نرم افزارها و برنامه های کاربردی را در بخش تحقیق و توسعه کاربردی تر کنید، به عنوان مثال، سه کشور هند، ویتنام و اندونزی و چندین کشور آمریکای جنوبی مانند برزیل با ایجاد خطوط مونتاژ تلفن همراه، اشتغال زیادی ایجاد کرده اند. و همراه با تجربه این سال ها و به دلیل هزینه کم نیروی کار، اکنون به یکی از بزرگترین مراکز تولید گوشی های موبایل با برندهای محبوب تبدیل شده اند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا