دانستنی ها

آیا تخم مرغ برای حافظه مفید است؟

مطالعات اخیر به رابطه بین آلزایمر و تخم مرغ پرداخته اند و نتایج امیدوارکننده است، البته اگر زرده تخم مرغ را هم بخورید.

به گزارش ایندیپندنت، کارشناسان از داده های به دست آمده از گروه شرکت کننده در مطالعات «حافظه عجله» و «پروژه پیری» برای بررسی تأثیر تخم مرغ بر آلزایمر استفاده کردند. آنها داده های 1024 بزرگسال را بر اساس نظرسنجی هایی که مصرف تخم مرغ شرکت کنندگان را ردیابی می کرد، بررسی کردند.

سپس کارشناسان بر روی کولین، ماده مغذی موجود در زرده تخم مرغ که با سلامت مغز مرتبط است، تمرکز کردند.

مصرف 2 عدد تخم مرغ در روز دسترسی به کولین و سایر مواد مغذی ضروری برای سلامت مغز را فراهم می کند.

طی شش تا هفت سال پیگیری، 280 شرکت‌کننده، یا حدود 28 درصد، مبتلا به زوال عقل آلزایمر شدند. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که مصرف بیش از یک تخم مرغ در هفته خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 47 درصد کاهش می دهد، در حالی که 39 درصد از کل تأثیر تخم مرغ بر روی موارد آلزایمر مربوط به ماده مغذی «کولین» در رژیم غذایی است.

این تحقیق بر اساس یافته های تحقیقات گذشته است که نشان می دهد حتی مصرف محدود تخم مرغ (به عنوان مثال یک تخم مرغ در هفته) روند از دست دادن حافظه را کند می کند.

پروفسور گری اسمال، رئیس دپارتمان روانپزشکی دانشکده پزشکی Hackensack Meridian، می گوید که این تحقیق مکانیسم این اثر را نشان نمی دهد، اما می دانیم که تخم مرغ حاوی عناصر بسیار مفیدی برای مغز است. کولین به سنتز و آزادسازی انتقال دهنده های عصبی که برای ذخیره خاطرات مهم هستند کمک می کند. چربی های امگا 3 التهاب شدید مغز را که منجر به تخریب عصبی می شود کاهش می دهد و لوتئین استرس اکسیداتیو مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد که باعث ساییدگی و پارگی سلول های مغز می شود.

کولین چیست؟

کولین یک ماده مغذی حیاتی است که نقش مهمی در حفظ سلامت کلی، به ویژه عملکرد مغز دارد. این ماده مغذی به دلیل خواص و فواید مشابه ویتامین های گروه B اغلب در این گروه قرار می گیرد. زرده تخم مرغ، یکی این یکی از غنی ترین و ساده ترین منابع کولین است. یک تخم مرغ بزرگ حاوی 169 میلی گرم کولین است.

مصرف مقدار محدود تخم مرغ، یعنی هفته ای یکبار، روند کاهش حافظه را کند می کند. طبق توصیه مرکز ملی سلامت و تندرستی در انگلستان، مقدار کافی کولین برای مردان بالغ 550 میلی گرم برای هر نفر است. 425 میلی گرم در روز برای زنان غیر باردار و زنان شیرده.

محقق این مطالعه، دکتر. به گفته تیلور والاس، مصرف 2 تخم مرغ در روز به منظور دسترسی به کولین و سایر مواد مغذی مهم برای سلامت مغز است. این مقدار حتی برای افراد دیابتی و افرادی که یا در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی متابولیک هستند بی خطر است.

می توان آن را به اشکال مختلف از تخم مرغ آب پز گرفته تا املت، در وعده صبحانه، میان وعده یا همراه با سالادهای مختلف میل کرد و از فواید آن بهره مند شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا