به گزارش بازتاب آنلاین، این ماده خاصیت محافظتی، ضد باکتریایی و روان کنندگی دارد، از پرده گوش به مجرای گوش خارجی می رود و مجرای گوش را تمیز می کند، سپس خشک می شود و می افتد.

سلامت نیوز در پیامی نوشت: این یک فرآیند خودتنظیمی است و در شرایط عادی نیازی به مداخله در آن نیست، جز اینکه در صورت نبود جرم گوش، گوش خشک و خارش می کند.

تمیز کردن گوش روش درستی نیست. تلاش مداوم برای تمیز کردن گوش می تواند باعث مشکلات گوش شود زیرا پوست مجرای گوش و پرده گوش از حساس ترین قسمت های پوست بدن هستند. بنابراین باید حساسیت بیشتری نسبت به این قسمت از بدن داشت. اگرچه استفاده از گوش پاک کن یک روش رایج است، اما به هیچ وجه یک روش علمی نیست.

برای تمیز کردن گوش، نباید چیزی در گوش خود قرار دهید، زیرا خود گوش ها وظیفه تمیز کردن گوش با موادی که ترشح می کنند را بر عهده دارند.

از جمله عواملی که نشان دهنده پر شدن گوش از توده است می توان به گوش درد و احساس سوزش پینه، کاهش شنوایی، وزوز گوش، خارش و ترشح از گوش اشاره کرد. برای خاراندن گوش یا برداشتن جرم گوش، گوش پاک کن، سوزن، انگشت یا هر چیز دیگری را وارد گوش نکنید، زیرا این کار باعث فشار بیشتر جرم گوش به داخل گوش می شود که ممکن است باعث بسته شدن گوش و کاهش شنوایی شما شود. این با خطر آسیب یا از دست دادن شنوایی است.

جرم موجود در گوش تا زمانی که مجرای گوش را به طور کامل مسدود نکند باعث کاهش شنوایی نمی شود و ممکن است فرد حتی متوجه پر شدن گوش نشود. اما اگر کانال به طور کامل مسدود شود، فرد متوجه کاهش گوش و شنوایی می شود. معمولاً در هنگام استحمام این اتفاق می افتد زیرا آب وارد شده به کانال گوش باعث حجیم شدن توده گوش در مجرای گوش می شود.

اگر جرم گوش باعث زنگ زدن در گوش و کاهش شنوایی شما می شود، برای تمیز کردن گوش به پزشک مراجعه کنید. اطمینان حاصل کنید که شنوایی شما پس از شستن گوش به حالت عادی باز می گردد. اما هرگز به طور خودسرانه گوش های خود را دستکاری نکنید تا گنک را بردارید.

بررسی وضعیت سلامت بر اساس توده گوش

با بررسی رنگ و غلظت جرم گوش می توان اطلاعات زیادی در مورد وضعیت سلامتی و اتفاقاتی که در بدن می افتد به دست آورد.

جرم گوش آبکی و سبز رنگ

تعریق زیاد باعث می شود عرق وارد گوش شده و با جرم گوش مخلوط شود و باعث آبکی شدن جرم گوش شود. با این حال، اگر عرق نکرده اید و جرم گوش به رنگ سبز یا زرد آبکی است، می تواند نشانه عفونت گوش باشد.

جرم گوش خشک یا چسبنده

این وضعیت بین افراد از نژادهای مختلف متفاوت است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که اکثر مردم قاره آسیا جرم گوش خشک دارند و ساکنان آفریقا و اروپا جرم گوش چسبناک یا مرطوب دارند. مطالعات ژنتیکی نشان می دهد که حالت های مختلف جرم گوش نوعی پاسخ به شرایط محیطی است که ما از اجدادمان به ارث برده ایم.

توده گوش با بوی تند

این نوع ترشح جرم گوش نشانه عفونت یا آسیب در گوش میانی است و می تواند علائم مختلفی از جمله مشکلات در گوش میانی، مشکل در حفظ تعادل بدن، وزوز گوش، احساس پری یا انسداد گوش داشته باشد. اگر این علائم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

التهاب یا پارگی پرده گوش می تواند منجر به رشد غیرطبیعی پوست روی پرده گوش (ضایعات پوستی) شود که ساختاری شبیه کیست دارند. این ضایعات پوستی به صورت توده و ذرات از گوش بیرون زده و باعث درد و انسداد مجرای گوش می شود.

تجمع جرم گوش

این مشکل نادر است و به جای اینکه جرم خود به خود و به طور طبیعی از گوش خارج شود، در گوش جمع می شود و به مرور زمان علائمی مانند گوش درد یا پری گوش ظاهر می شود.

توده گوش فلس دار

این نوع توده گوش نشانه بیماری نیست، اما به دلیل افزایش سن، توده گوش پوسته پوسته می شود. به طور کلی با افزایش سن فعالیت غدد کاهش می یابد. در این صورت هیچ خطری برای سلامتی شما وجود ندارد.

233217

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :