به گزارش بازتاب آنلاین، کبودی ناگهانی روی ساق پا یا سایر اعضای بدن ناشی از ضربه یا جراحت جزئی باعث کبودی و تغییر رنگ پوست می شود. برخی افراد به راحتی از یک ضربه به ظاهر بی اهمیت پوست و بدن خود را کبود می کنند و لکه های سیاه یا آبی روی بدن ظاهر می شوند.

سلامت نیوز در پیامی نوشت: گاهی اوقات کبودی بدون آسیب می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. در این قسمت از سلامت نمناک به معرفی علل کبودی ناگهانی پاها و سایر نقاط بدن و رفع سریع آنها می پردازیم.

کبودی چیست؟

کبودی خودبخودی بدون دلیل بسیار نادر است. افرادی که مستعد کبودی هستند ممکن است علت آسیب های جزئی را به خاطر نداشته باشند. تغییر رنگ پوست در اثر پارگی ناگهانی رگ‌های خونی در نتیجه کبودی است.

این باعث می شود خونریزی ناشی از سیاهرگ ها و مویرگ ها در نزدیکی سطح پوست جمع شود و در ابتدا به صورت لکه های سیاه یا آبی ظاهر می شود که پس از بهبودی سبز یا زرد می شوند.

این کبودی ها ممکن است در ابتدا دردناک به نظر برسند، اما با بهبودی خارش دارند. بین یک تا دو هفته طول می کشد تا این کبودی ها به طور کامل بهبود یابند.

علل کبودی ناگهانی و بدون دلیل روی بدن چیست؟

دانستن دلیل ظاهر شدن این کبودی ها به شما کمک می کند از بروز آنها در آینده جلوگیری کنید و همچنین به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا ویزیت دکتر ضروری است یا خیر. کبودی ناگهانی به دلایل زیر رخ می دهد:

1. پیری:

کبودی در افراد مسن ناشی از تغییرات پوستی و کاهش سطح کلاژن است. با افزایش سن، لایه محافظ چربی در پوست نازک‌تر می‌شود، به این معنی که افراد مسن بیشتر از جوانان مستعد کبودی هستند. 90 درصد کبودی ها روی پاها و بازوها اتفاق می افتد و کمتر در گردن، گوش ها یا باسن.

۲- کمبود ویتامین:

یکی یکی از دلایل کبودی کمبود ویتامین است. به عنوان مثال، کمبود ویتامین C منجر به کبودی و خونریزی بدون دلیل می شود. طبق یک گزارش، ویتامین C به تقویت عروق خونی و جلوگیری از پارگی آنها کمک می کند.

مصرف مکمل های ویتامین C به کاهش کبودی در افراد مبتلا به بیماری های پوستی کمک می کند و مکمل های ویتامین K به جلوگیری از کبودی ناگهانی در افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند کمک می کند. کمبود ویتامین های C و K می تواند باعث ایجاد بثورات یا پورپورا شود و به نظر می رسد که باعث ایجاد لکه های قرمز، قهوه ای یا بنفش روی پوست شود.

3. عوارض جانبی برخی داروها و مکمل ها:

مصرف برخی داروها و مکمل ها باعث نازک شدن رگ های خونی می شود. به گفته پزشکانی که آسپرین مصرف می کنند، برخی از داروهای ضد انعقاد و آنتی بیوتیک ها می توانند باعث مشکلات لخته شدن خون شوند.

مصرف مکمل هایی مانند جینکو بیلوبا، زنجبیل و زردچوبه که خاصیت رقیق کنندگی خون دارند نیز به راحتی می توانند باعث کبودی روی پوست شوند. به همین دلیل استفاده از این مکمل ها نباید طولانی مدت باشد و در مصرف محصولات لاغری باید با احتیاط از زنجبیل استفاده کرد.

4. ژنتیک:

گاهی اوقات کبودی ناگهانی در بدن ارثی است. زنان بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند، زیرا رگ‌های نازک‌تری نسبت به مردان دارند.

5. اختلالات خونریزی:

اختلالات خونریزی باعث ایجاد کبودی ناگهانی در بدن بدون دلیل می شود. برای مثال افراد مبتلا به هموفیلی و ویلبراند این مشکل را دارند. به گفته بنیاد ملی هموفیلی، علاوه بر اختلالات خونریزی و کبودی در قسمت‌هایی از بدن، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است خونریزی غیر قابل توضیح از بینی و خونریزی مداوم به دلیل بریدگی و خراش را نیز تجربه کنند. زنان مبتلا به هموفیلی نیز خونریزی شدید قاعدگی را تجربه می کنند.

6. آفتاب سوختگی:

نور خورشید برای دریافت ویتامین D ضروری است، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به پوست آسیب می رساند. کبودی ناشی از آفتاب سوختگی زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد و حتی ممکن است دائمی باشد. اگر علاوه بر آفتاب سوختگی، خونریزی غیرمعمول را تجربه کردید، برای معاینه با پزشک تماس بگیرید.

برخی از علائم آفتاب سوختگی مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش را می توان با داروهای طبیعی مانند آلوئه ورا، عسل، عصاره درخت فندق و جو دوسر درمان کرد.

7. ورزش:

ورزش های سنگین مانند وزنه برداری و ورزش های شدید منجر به کبودی ناگهانی روی پوست می شود. همچنین شکستگی ناخن های پا از دوندگان یکی یکی از شایع ترین علل کبودی این است که هنگام دویدن یا راه رفتن انگشتان پا در جلوی کفش قرار دارند.

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، از روش درمانی RICE استفاده کنید که به شرح زیر است:

استراحت (R): اندام آسیب دیده را ثابت نگه دارید.

یخ (I): یک کیسه یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. فقط مراقب باشید یخ را مستقیماً روی محل قرار ندهید.

فشرده سازی: (ج) ناحیه آسیب دیده را برای جلوگیری از التهاب و درد بانداژ کنید.

بالا بردن اندام (E): برای جلوگیری از کاهش خون رسانی به ناحیه آسیب دیده، اندام آسیب دیده را در سطحی بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

8- دیابت:

کبودی ناگهانی روی پاها یکی یکی از علائم دیابت پیشرفته است. این بیماری عروق خونی را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به بیماری عروق محیطی می شود. علاوه بر کبودی ناگهانی، افزایش تشنگی و برون ده ادرار، کاهش وزن، حالت تهوع و درد شکم نیز در دیابتی ها مشاهده می شود.

بیماری های عروق محیطی معمولاً پاها را تحت تأثیر قرار می دهند. بر اساس نظریه مجله فیزیوتراپی، کبودی دیابت یکی از آسیب هایی است که بهبود نمی یابد.

9. عفونت های ویروسی:

عفونت های ویروسی باعث ایجاد وضعیتی به نام ترومبوسیتوپنی می شوند که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد. برخی از عفونت های ویروسی رایج عبارتند از آبله مرغان، اوریون و سرخجه.

سایر مشکلات پزشکی مانند ایدز، کم خونی آپلاستیک و لوسمی نیز بر پلاکت ها تأثیر می گذارد و منجر به اختلالات خونریزی می شود.

10. بیماری های خود ایمنی:

بیماری‌های خودایمنی زمانی رخ می‌دهند که بدن به جای مبارزه با عفونت‌ها، آنتی‌بادی‌هایی را علیه بافت‌های خود تولید می‌کند. این بیماری ها عبارتند از:

لوپوس: این بیماری می تواند باعث کبودی آسان و خونریزی بیش از حد شود.

آرتریت روماتوئید: داروهای کورتیکواستروئیدی که برای این بیماری تجویز می شوند باعث نازک شدن پوست و متعاقب آن کبودی ناگهانی می شوند.

واسکولیت: التهاب رگ های خونی واسکولیت نامیده می شود و منجر به تغییرات پوستی می شود.

11. سایر علل کبودی:

برخی از مشکلات جدی پزشکی می توانند باعث کبودی ناگهانی شوند. این بیماری ها در ابتدا علائم متفاوتی دارند و در مراحل بعدی کبودی ظاهر می شود. این بیماری ها عبارتند از:

بیماری کبد: زمانی که فاکتورهای انعقاد خون توسط کبد تولید نشود، این بیماری بروز می کند که علاوه بر کبودی ناگهانی روی پوست، تورم پاها و خونریزی از روده نیز از علائم این بیماری است.

بیماری کلیوی: کبودی ناگهانی گاهی اوقات نشانه مراحل ثانویه بیماری مزمن کلیوی است. فرد مبتلا به این بیماری علائمی مانند خواب آلودگی، بی حسی دست و پا، بوی بد دهان، خون در مدفوع و استفراغ صبحگاهی را تجربه خواهد کرد.

12. سرطان:

برخی از درمان های سرطان بر پلاکت ها تأثیر می گذارد. طبق گفته موسسه ملی سرطان، شیمی درمانی می تواند باعث کبودی ناگهانی و لکه های بنفش یا قرمزی روی پوست شود.

کبودی ناگهانی و بدون دلیل روی سینه که از بین نمی رود، نشانه سرطان التهابی سینه است. سایر علائم سرطان سینه التهابی شامل سینه‌های دردناک و متورم، تغییر شکل نوک سینه‌ها و ترشح از آن‌ها است.

نوع دیگری از سرطان که باعث کبودی ناگهانی می شود، سرطان خون است. فردی که از این سرطان رنج می برد ممکن است علائم زیادی مانند کاهش وزن، خستگی مداوم، عفونت های مکرر یا خونریزی های غیر قابل توضیح را تجربه کند. با این حال، در موارد نادر، کبودی ناگهانی می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد.

برخی از کبودی ها را می توان به طور طبیعی با چای کیسه ای و آلوئه ورا درمان کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کبودی ها معمولاً بعد از دو هفته از بین می روند، اما اگر این علائم همراه با کبودی ظاهر شوند، باید به پزشک مراجعه کنید:

کبودی ها بعد از دو هفته خوب نشدند.

شما بدون هیچ دلیلی متوجه کبودی روی پاها یا سایر قسمت های بدن خود شده اید.

کبودی غیر قابل توضیح و ناگهانی.

احساس درد در ناحیه آسیب دیده.

۲۳۳۲۱۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما