بسیاری از مردم بر این باورند که پیاز خام پس از برش می تواند منبع ناخالصی های زیادی باشد و مصرف آن باعث مسمومیت غذایی می شود. حال ممکن است از شما بپرسند: آیا واقعاً مصرف پیاز خامی که مدتی در طبیعت رها شده است خطرناک است؟ آیا پیاز خام خرد شده می تواند باکتری ها و ویروس ها را جذب کند و باعث بیماری ما شود؟! توصیه می کنیم برای دریافت پاسخ این سوالات، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر. الن استینبرگ (کارشناس ایمنی مواد غذایی) می گوید این ایده قدیمی از نظر علمی معتبر نیست. دکتر به گفته اشتاینبرگ، ترکیبات شیمیایی موجود در سلول های پیاز از رشد باکتری های مختلف پشتیبانی نمی کند. از طرفی PH پایین، محتوای اسیدی و پروتئین بسیار پایین پیاز باعث می‌شود این گیاه بستر مناسبی برای رشد میکروب‌ها، ویروس‌ها یا سایر مواد بیماری‌زا نباشد.

از نظر علمی، پیاز حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضد باکتریایی دارد. بنابراین، هنگامی که پیاز خام خرد یا خرد می شود، ترکیباتی آزاد می کند که مانع از رشد پاتوژن ها می شود. از سوی دیگر، مرکز ایمنی مواد غذایی دانشگاه جورجیا، بر اساس مطالعات روی پیاز خام، اعلام کرده است که آب آزاد شده از پیاز خلال شده برای از بین بردن یا مهار رشد انواع مختلف میکروارگانیسم ها (از جمله آنهایی که می تواند باعث مسمومیت غذایی در انسان شود).

نگران پیاز خام هستید؟

دکتر جف نلکین (یک کارشناس ایمنی مواد غذایی در دانشگاه جورجیا) به وضوح بیان می کند که هیچ چیز خاصی در مورد پیاز خرد شده خام وجود ندارد. تنها نکته این است که پیاز ممکن است قبل از بریدن دارای آلودگی های محیطی مانند آلودگی خاک یا هوا باشد. بنابراین به همه توصیه می شود قبل از بریدن پیاز را کاملا بشویید و لایه رویی پیاز را کاملا جدا کرده و دور بریزید. جدا از این، توصیه خاصی برای استفاده از پیاز خام وجود ندارد.

ماندگاری پیاز خام خلال شده چقدر است؟

دکتر به گفته اشتاینبرگ، روش مقابله با پیاز خام مانند سایر میوه ها و سبزیجات (مانند سیب یا هویج) است. به عنوان مثال، پس از دست زدن به پیاز خام و شسته نشده، باید دست های خود را با آب و ضدعفونی کننده کاملاً بشویید. مانند سایر سبزیجات، پیازها نیز باید قبل از استفاده کاملا شسته و تمیز شوند.

بعد از شستن کامل پیاز و برداشتن لایه رویی، می توانید آن را خرد کرده و در ظرف دربسته در یخچال تا 7 روز نگهداری کنید. این موضوع در مورد سالاد بسیار حائز اهمیت است، زیرا اگرچه برخی افراد افزودن پیاز به سالاد و نگهداری آن در یخچال را معادل آلودگی سالاد می دانند، اما این موضوع از نظر علمی تایید نشده است. تنها هشداری که در مورد پیاز خام خرد شده وجود دارد این است که اگر حتی کوچکترین نشانه ای از کپک در جایی روی پیاز دیدید، باید کل پیاز را دور بریزید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما