اخبار روز

آیا این گرگ می خواهد بازی کند یا حمله کند؟

به گزارش بازتاب آنلاین، کارشناسان رفتار حیوانات می گویند که حالات صورت حیوانات نشان می دهد که آنها در حال شوخی و بازی هستند یا اینکه دعوای جدی در شرف وقوع است. مطالعه حالات صورت حیوانات وسیله ارتباطی بسیار دقیقی در نظر گرفته می شود.

به گفته زومیت، بیشتر مطالعات روی حالات صورت گرگ تنها چند دهه قدمت دارد و کاملاً بر اساس مشاهدات است. بسیاری از مطالعات معاصر نیز از روش‌هایی برای مطالعه سگ‌ها استفاده می‌کردند، اما سگ‌ها نسبت به اجدادشان از حالات چهره کمتری استفاده می‌کردند.

به همین دلیل، ورونیکا ماگلیری، محقق رفتار حیوانات از دانشگاه پیزا و همکارانش، نگاه دقیق‌تری به حالات صورت گرگ‌ها انداختند. البته آنها هیچ ارتباطی با گرگ های وحشی نداشتند، زیرا مشاهده مداوم رفتار گرگ در طبیعت بسیار دشوار است. در این مطالعه، محققان گروه های اسیر گرگ های خاکستری، گرگ های قطب شمال و گرگ های کانادایی را به حضور خود عادت دادند.

پس از دسته بندی، تیم تحقیقاتی پنج حالت مختلف صورت را توسعه دادند که گرگ ها از آنها برای بیان درجات مختلف بازیگوشی و پرخاشگری استفاده می کنند. به عنوان مثال، گرگ ها دهان خود را باز می کنند و لب های خود را در تعامل بازیگوش آرام می کنند. اگر بازی مبارزه خیلی طولانی شود، گرگ ممکن است لب هایش را عقب بکشد، لثه هایش را نشان دهد و چشمانش را باریک کند. وقتی اوضاع خصمانه‌تر می‌شود و بازی تبدیل به یک نبرد جدی می‌شود، گرگ نقطه‌ای روشن روی لثه‌های خود نشان می‌دهد: این پرچم قرمز روشن به معنای هشدار خطر است.

حالات چهره شناسایی شده توسط محققان در طول فعل و انفعالات مختلف در تمام گروه‌های گرگ خاکستری، قطبی و کانادایی که توسط محققان مشاهده شده بود، سازگار بود. تفاوت بین این حالت ها ظریف اما حیاتی است. الیزابتا پالاگی، محقق رفتار حیوانات از دانشگاه پیزا و یکی نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند: «برخی عناصر کلیدی به طور کامل معنا را تغییر می دهند.

محققان می گویند انجام مطالعات بیشتر روی گرگ ها مهم است. در آینده، مگلیری و پالجی می خواهند بررسی کنند که چرا حالات صورت سگ های خانگی امروزه ساده تر است. یکی تئوری های احتمالی عبارتند از اینکه کاهش حالات صورت سگ های خانگی به معنای کاهش عوامل بالقوه برای درک نادرست بین سگ ها و صاحبان آنها است.

58558

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا