سال هاست که این سوال مطرح می شود که آیا تشعشعات وای فای باعث می شود افراد به بیماری های مختلف از جمله سرطان مبتلا شوند؟ اگر پاسخ کوتاهی به این سوال می‌خواهید، باید کمی صبر کنید. زیرا مطالعات انجام شده در این زمینه تا به امروز به پاسخ قطعی نرسیده است.

به گزارش بازتاب آنلاین، در این مقاله قصد داریم با بررسی مقالات مختلف، جایگاه کنونی علم را در مورد خطرات احتمالی وای فای برای سلامت انسان بررسی کنیم.

وای فای چیست؟

Wi-Fi حداقل یک آنتن متصل به اینترنت و اتصال به لپ تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه و غیره دارد. یک شبکه بی سیم با وسایل ارتباطی بی سیم مانند Wi-Fi از فرکانس های الکترومغناطیسی پالسی (EMF) استفاده می کند.

شدت پالس های الکترومغناطیسی، شدت های خاص آنها و مدت زمان قرار گرفتن در معرض این تابش ها از نکات مهم در تعیین امنیت وای فای است. اگرچه وای فای نوعی تشعشع است، اما این به معنای خطرناک بودن آن نیست. برای اکثر مردم، اصطلاح “تابش” یک اصطلاح بسیار احساسی است که تصاویری از سقوط هسته ای یا صحنه های پسا آخرالزمانی را تداعی می کند.

با این حال، باید بدانید که تشعشعات همیشه شما را به طرق مختلف احاطه می کنند. برخی از اجزای نور خورشید، از جمله اشعه ماوراء بنفش با فرکانس بالا، به بافت های زنده آسیب می رساند و برای سلامتی بسیار خطرناک است. اشعه ماوراء بنفش شکلی از تشعشعات است که به عنوان پرتوهای یونیزه شناخته می شوند.

اشعه ایکس نیز بسیار خطرناک است. به همین دلیل هنگام استفاده در دنیای پزشکی دوز آن به حداقل ممکن کاهش می یابد. برای کسانی که نگران اشعه ایکس هستند، باید بدانند که میزان نفوذ اشعه ایکس در دنیای پزشکی برای اکثر مردم به قدری محدود است که در مقایسه با آنچه در هواپیما (در همان دوره زمانی) دریافت می‌کنید، رنگ پریده است. ). (به عنوان مثال، در یک پرواز از شرق به غرب آمریکا، شما در معرض تقریباً 3.5 میلی متر تابش کیهانی قرار می گیرید، و در عکس قفسه سینه این مقدار 2 میلی متر است، در حالی که میانگین دوز تابش طبیعی سالانه 2 میلی متر در ثانیه است. 228 mrem).

از سوی دیگر، ما تشعشعات غیریونیزان داریم که فاقد انرژی برای یونیزه کردن اتم ها هستند و شامل همه چیز از مادون قرمز گرفته تا امواج رادیویی هستند که امواج پرانرژی هستند که در دستگاه های واکی تاکی و حتی مایکروویو استفاده می شوند.

به طور کلی، طول موج های بلند به طور کلی ایمن و طول موج های کوتاه به طور کلی بد هستند. با این حال، امواج Wi-Fi طول موج بیشتری نسبت به اشیاء دارند. البته مهمترین عنصر نزدیک بودن شما به منبع است.

قدرتمندترین روتر وای فای کمتر از یک وات انرژی مایکروویو را پمپاژ می کند که از دستگاه در یک ابر حباب مانند تابش می کند و آنقدر ضعیف است که حتی نمی تواند یک میلی لیتر آب را بالاتر از دمای اتاق گرم کند.

با این حال، طبق قانون مربع معکوس، شدت تابش موج خطی با فاصله از منبع مستقیماً معکوس است. به عبارت دیگر، هر چه منبع تشعشع دورتر باشد، انرژی کمتری به شما می رسد.

آیا وای فای واقعا خطرناک است؟

لازم به ذکر است که با وجود مطالعات فراوان، هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. در حالی که بسیاری از مطالعات این ادعا را تایید می کنند که وای فای هیچ تاثیری بر سلامتی ندارد، برخی از مطالعات این ادعاها را رد می کنند.

در حالی که نرخ کلی مرگ و میر ناشی از سرطان در طول زمان به طور پیوسته افزایش یافته است، انواع سرطان هایی که برخی از آنها به وای فای مرتبط هستند (از جمله تومورهای مغزی) بعید است که شاهد افزایش در میزان کلی سرطان باشند. مطالعات انجام‌شده در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که تابش الکترومغناطیسی با فرکانس بالا، از جمله تابش UV خورشید، می‌تواند رشد تومور و سرطان را افزایش دهد.

محققان حداقل از دهه 1950، زمانی که نگرانی‌هایی در مورد قرار گرفتن پرسنل نیروی دریایی در معرض رادارهای کشتی قدرتمند وجود داشت، امواج رادیویی و سلامت انسان را مطالعه کردند.

یکی یکی از جامع ترین مطالعات توسط جان مولدر، استاد بازنشسته انکولوژی تشعشع در کالج پزشکی ویسکانسین انجام شد. در سال 2013، او تحقیقات در مورد سلامت Wi-Fi را بررسی کرد و اشاره کرد که روترهای Wi-Fi داده ها را از طریق امواج رادیویی، نوعی تابش الکترومغناطیسی، ارسال و دریافت می کنند. درست مانند آنهایی که در تلفن های همراه استفاده می شود.

مولدر در مصاحبه ای در سال 2018 توضیح داد که نوع تشعشعات مرتبط با وای فای به مدت 50 تا 60 سال موضوع تحقیق بوده است.

کنت فاستر، استاد مهندسی زیستی دانشگاه پنسیلوانیا نیز اشاره کرد که سطوح بسیار بالای تابش الکترومغناطیسی (EM) می تواند به افراد آسیب برساند. وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌های ایمنی برای همه دستگاه‌های الکترونیکی که تشعشعات الکترومغناطیسی تولید می‌کنند، از جمله تلفن‌ها و مایکروویوها، بر اساس درک فعلی از شدت و خطرات امواج رادیویی تدوین شده است.

فاستر، مولدر و اکثر کارشناسان بر این باورند که میزان تشعشعات روتر وای فای صدها برابر کمتر از دستورالعمل های ایمنی اعلام شده است. بنابراین، میزان تشعشع ساطع شده از یک روتر Wi-Fi بسیار کمتر از محافظه کارانه ترین محدودیت های اعمال شده توسط محدودیت های امنیتی است.

همچنین توجه داشته باشید که دستگاه‌های Wi-Fi دائماً تشعشعات EM را پمپاژ نمی‌کنند و فقط هنگام ارسال و دریافت داده فعال هستند و دوره‌های فعال حداکثر 0.1 درصد از دوره عملیاتی را دارند.

خطرات احتمالی Wi-Fi برای سلامتی

البته برخی از مطالعات علمی به اثرات مضر وای فای بر بدن انسان پرداخته اند. افزایش تولید رادیکال های آزاد باعث استرس اکسیداتیو می شود که احتمال آسیب اکسیداتیو به ماکرومولکول های سلولی مانند پروتئین ها، لیپیدها و DNA را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش یک وب سایت خبری-پزشکی منتشر شده در سال 2020، برخی از مطالعات بر روی اثرات سیگنال های Wi-Fi 2.45 گیگاهرتز بر سلامت انسان و حیوانات نشان داده است که تشعشعات الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی ساطع شده از دستگاه های Wi-Fi می تواند بر تعداد، تحرک و یکپارچگی تأثیر بگذارد. DNA اسپرم را نشان داده است. حتی سطح تستوسترون را در مردان کاهش می دهد و مرگ سلولی و آسیب DNA را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش دما و سطح استرس اکسیداتیو در بیضه ها ایجاد می شود.

این مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض Wi-Fi باعث کاهش تولید و ترشح استروژن و پروژسترون در زنان و کاهش بازده باروری و اختلالات باروری می شود. علاوه بر این، Wi-Fi می تواند باعث جهش کروموزومی شود. یکی سقط خودبخودی یکی از دلایل این امر است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما