دانستنی ها

آیا احتمال اپیدمی آبله میمون در ایران وجود دارد؟

بابک عشرتی با بیان اینکه آبله میمون یک بیماری پوستی است، اظهار داشت: اولین علائم آن تب و بدن درد است، سپس لکه های قرمز روی گردن، بدن و دست ها ظاهر می شود و این ضایعات تبدیل به تاول هایی مانند آبله مرغان می شود.

وبدا افزود: ضایعات پوستی آبله میمون بزرگتر از تاول های آبله مرغان است و غدد لنفاوی گردن کمی متورم می شود. راه انتقال بیماری آبله میمون بیشتر از طریق تماس پوستی است و در صورت تماس ترشحات ضایعات تاول با پوست این بیماری منتقل می شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد و بیمار بهبود می یابد، گفت: افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری زمینه ای دارند می توانند به این بیماری مبتلا شوند. این نوع شدید آبله میمون است و کمتر از 1 درصد از افراد مبتلا به آن می میرند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهترین راه پیشگیری از بیماری آبله میمون را رعایت فاصله و جداکردن بیماران از افراد سالم عنوان کرد و گفت: جداسازی بیماران به ویژه زمانی که ضایعات پوستی روی بدن ظاهر می شود بسیار مهم است. احتمال انتقال بیماری نیز در بالاترین حد است.”

وی با اشاره به شیوع آبله میمون از کشورهای آفریقایی و عدم شناسایی بیماران آبله میمون در کشور یادآور شد: در موج قبلی این بیماری که دو سال پیش اتفاق افتاد، یک بیمار آبله میمون نیز وجود داشت. گزارش دادیم که افرادی از خارج از کشور به ایران آمده اند، اما موج جدید این بیماری عمدتاً در کشورهای آفریقایی است، اما 3 مورد این بیماری در پاکستان نیز گزارش شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از افزایش خدمات بهداشتی و درمانی در کشورمان پس از گزارش موارد آبله میمون در پاکستان خبر داد و گفت: به مراکز مراقبت مرزی در سراسر کشور هشدار دادیم که به بیمارانی که از مرز عبور می کنند هشدار دهند. . شما را می توان با علائم آبله میمون در مرزهای شرقی و غربی کشورمان شناخت.

عشرت به زائران اربعین توصیه کرد: نه تنها در صورت ابتلا به آبله میمون، بلکه در صورت ابتلا به سایر بیماری های عفونی، اسهالی و تنفسی، بهداشت فردی را رعایت کنند و ضمن شستن مداوم دست ها با آب و صابون و حتی مواد ضدعفونی کننده، ضمن استفاده از ماسک، حتماً از ماسک استفاده کنند. جمعیت را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: زائران و مردم در صورت مشاهده بیماری با علائمی مانند تاول در بدن یا صورت باید حدود یک متر از آن فاصله بگیرند و البته بهتر است به فرد بیمار نزدیک نشوند. جلسات و مکان های شلوغ و استراحت.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: انتقال و شیوع آبله میمون ربطی به فصول گرم یا فصل خاصی ندارد. انتقال این بیماری بیشتر از طریق پوست و تماس نزدیک است. بزاق دهان اگر روی پوست آسیب دیده قرار بگیرد می تواند راهی برای انتقال این بیماری باشد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد کیت تشخیص آبله میمون در انستیتو پاستور ایران گفت: بهترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص این بیماری، تشخیص علائم است، زیرا این‌ها هستند. شرایطی که انستیتو پاستور از قسمت های مختلف بدن نمونه می فرستد و بر روی آنها آزمایش می کند.

عشرتی ادامه داد: واکسن خاصی برای این بیماری در کشور ما و بسیاری از کشورها هنوز وجود ندارد و جای تحقیق روی دو نوع مختلف آبله میمون بسیار است.

با اشاره به اینکه آبله میمون ها قبل از 18 سالگی در سراسر جهان مشاهده شده است، موارد تایید شده این بیماری عمدتاً افراد بین 18 تا 48 سال بوده و افراد مسن در معرض آبله میمون بوده اند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا