دانستنی ها

آیا آینده بهتک واقعی است؟

درباره پدیده بختک در فرهنگ ها و جوامع مختلف باورهای متفاوتی وجود دارد، برخی آن را جن گیری می نامند و گمان می کنند برخی شیاطین در این موضوع دخیل هستند.

می گویند انسان در خواب و بیداری قدرت حرکت یا حرکت دادن دست و پا و پلک خود را از دست می دهد و احساس می کند چیزی سنگین اعم از انسانی یا غیر آن بر سینه او گذاشته اند و او را فشار می دهند. در این حالت فرد احساس خفگی می کند و نمی تواند صحبت کند، به شدت ضعیف و وحشت زده می شود.

توضیح علمی فلج خواب

فلج خواب به طور کلی یک بیماری در نظر گرفته نمی شود و شیطان یا شیطان در آن دخیل نیست. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر طب سنتی فاطمه نجات بخش می گوید: در مرحله خواب به نام REM، یعنی مرحله ای که فرد در حال خواب است، مغز از انتقال پیام های عصبی به اعصاب منصرف می شود. به لطف ماهیچه های اسکلتی غیر از عضله دیافراگم و عضلات چشم، فرد رویاهای خود را منعکس نمی کند، یعنی وقتی در خواب دویدن را می بیند، شروع به دویدن نمی کند. وقتی از خواب بیدار می شوید، مغز کنترل ماهیچه ها را دوباره به دست می آورد. اما گاهی اوقات قبل از اینکه مغز کنترل ماهیچه های اسکلتی را به دست بگیرد و ماهیچه ها از حالت فلج خارج شوند، هوشیاری خود را به دست می آورد و باعث ایجاد احساس ترسناک فلج در سراسر بدن می شود.

چه چیزی باعث بدشانسی می شود؟

اگرچه علت فلج خواب هنوز در طب مدرن شناخته نشده است، اما به نظر می رسد که این بیماری نتیجه یک اختلال عصبی باشد که عواملی مانند بی خوابی، خوابیدن به پشت، استرس و مصرف برخی داروها و داروها در آن نقش دارند. بختک را در طب ایرانی بر خلاف کابوس که به معنای خواب های ترسناک است، «کابوس» می گویند. علل بختک یا فلج خواب در طب ایرانی ممکن است به دلیل خروج بخارات غلیظ از خون، بلغم یا سودا ناشی از سیری و بد خلقی (نامتعادل خلقی بدن) یا سرماخوردگی ناگهانی و شدید باشد. سرگیجه، مصرف مشروبات الکلی، سوء هاضمه، خوردن غذای غلیظ بیش از حد، فعالیت بدنی کم و استحمام کم. فعالیت بدنی، ورزش و به خصوص حمام کردن باعث انحلال ترکیبات زائد می شود و عدم انجام این موارد باعث افزایش تجمع ترکیبات و انتشار بخار می شود.

چی بخوریم؟

تقویت مغز با خوردن فندق، پسته، بادام، کشمش و تخم مرغ، تقویت مزاج، پرهیز از خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز خام، تره فرنگی، شاهی، تربچه، پیازچه، کلم، گردو و خرما. پرهیز از غذاهای غلیظ مانند ماکارونی، لازانیا، فست فود، پیتزا، سوپ غلیظ، حلیم، کله پاچه و حلوا. جایگزینی حبوبات با خیساندن و پختن آن با زیره، پرهیز از مصرف حبوبات در شب و درمان بدخلقی و رعایت آداب خوردن و آشامیدن توسط پزشک متخصص ایرانی توصیه می شود.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا