اخبار روز

آیفون ۱۵ با وجود عدم رجیستری به زودی وارد بازار میشود!

به گزارش پی ام آپ، با توجه به تقاضای بالا در بازار موبایل، کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که گوشی‌های آیفون ۱۵، به همان شکلی که سری ۱۴ عرضه شد، به زودی وارد بازار کشور خواهند شد، با این‌که رجیستری آن‌ها ممنوع است.

اگرچه، هفته گذشته از معرفی جهانی آیفون ۱۵ پشت سر گذاشته‌ایم، بازار موبایل کشور به نسبت انتظار پاسخ چشمگیری نداده است. در شرایطی که واردات آیفون ۴ و نسل‌های جدیدتر این گوشی به کشور ممنوع شده بود، سه‌شنبه هفته گذشته سری جدید آیفون رونمایی شد.

امیدی برای واردات قانونی آیفون ۵ وجود ندارد، اما طرفداران آیفون صبر می‌کنند تا این گوشی نو با دنبال کردن مسیر آیفون ۴ به زودی در مغازه‌های موبایل‌فروشی کشور در دسترس قرار گیرد.

بازار واکنشی نشان نداد

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی، تصویری و موبایلی در گفتگو با همشهری گفت: معرفی آیفون 15 تاثیری در بازار موبایل ایران نداشت زیرا به دلیل ممنوعیت واردات آیفون 14 و قانون مصوب در واردات مدل های بعد از آن، فروشنده و مصرف کننده انتظاری برای واردات این مدل جدید ندارند.

محمدرضا رمضان افزود: سال گذشته مدل های مختلفی برای آیفون 13 عرضه شد اما مردم منتظر آیفون 14 بودند و بازار نوسانات زیادی داشت اما با ممنوعیت واردات و رجیستر این نوع گوشی ها و تصمیم دولت. برای ادامه این ممنوعیت، برای مردم مشخص شد که آنچه در بازار ایران منتظر آن هستند، مدل های جدید آیفون نیست.

به گفته وی، با وجود ممنوعیت واردات، تقاضا برای آیفون 14 همچنان وجود دارد و خرید و فروش این گوشی ها ادامه دارد، اما فاکتور فروش حاکی از آن است که این گوشی نه امکان ثبت نام دارد و نه خدماتی به آن ارائه می شود.

رمضان قیمت فعلی مدل های مختلف آیفون 14 را بین 57 تا 67 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: شرکت اپل مدتی پس از معرفی گوشی جدید، مدل های قدیمی را بازنشسته می کند. در نتیجه با ادامه ممنوعیت مدل های جدید آیفون، متاسفانه گوشی های ریفربی شده و ریفربیش خریداری شده در بازارهای جهانی وارد بازار ایران می شود، اما قیمت این گوشی ها که گاها خریداران را با مشکل مواجه می کند، بسیار بالاتر از آن است. از مدل های جدید

کاهش تقاضا برای خرید موبایل

رییس اتحادیه فروشندگان موبایل در تهران در مورد وضعیت فعلی بازار موبایل اظهار داشت که این بازار در حال حاضر در رکود کامل قرار دارد و تقاضا به شدت کاهش یافته است. او افزود که در گذشته، اگر هر ۱۰ نفر موبایل خود را خراب می‌کردند، ۸ نفر گوشی جدید خریداری می‌کردند و فقط ۲ نفر آنها را تعمیر می‌کردند، اما اکنون این ترجیحات عوض شده و اکثر افراد به جای خرید گوشی جدید، ترجیح می‌دهند تعمیر کنند و از گوشی‌های قدیمی‌شان استفاده کنند.

وی با اشاره به کوچک شدن بازار گوشی تلفن همراه در کشور گفت: “قبلاً، با معرفی مدل‌های جدید گوشی تلفن همراه، افراد به بازار حمله می‌آوردند، اما اکنون با افزایش شدید قیمت و کاهش قدرت خرید، ترجیح افراد به مصرف گوشی‌های قدیمی‌شان تغییر کرده است. بنابراین، به گفته آخرین آمارها، مصرف موبایل از حدود ۲ میلیون دستگاه در ماه به کمتر از ۱.۵ میلیون دستگاه کاهش یافته است.”

همه انتظار تثبیت قیمت آیفون 15 را دارند

همانطور که ممنوعیت واردات تجاری و مسافری آیفون 14 نتوانست مانع از ورود این گوشی به بازار کشور شود، فعالان آیفون نیز منتظر ورود آیفون 15 در هفته های آینده به بازار کشور هستند.

میشم غنی زاده، فروشنده و بازرس اتحادیه فروش موبایل کرج در خصوص واکنش بازار موبایل به عرضه آیفون 15 به همشهری گفت: با توجه به اینکه همه می دانند این گوشی رجیستر نمی شود، معرفی آن هیچ واکنشی را در پی نداشت. در بازار و مردم فقط منتظر ورود این گوشی هستند، باید قیمت آن در بازار ثابت شود تا بتوانند آن را خریداری کنند.

نامزدهایی برای آیفون 14 و 15 وجود دارد

غنی زاده تداوم تقاضا برای خرید آیفون 14 را علیرغم ممنوعیت های قانونی آن دانست و ادامه داد: این گوشی در حال حاضر قاچاق محسوب می شود و در صورت مشاهده پشت ویترین بدون هیچ سوالی توقیف می شود اما از آنجایی که این گوشی در تهران و کرج آنتن دهی دارد و مردم می توانند گوشی باکیفیت 60 تا 70 میلیون تومانی داشته باشند، طبیعتا آیفون 14 را می خرند.

پیش‌بینی می‌کنم که همانند آیفون ۱۴، قیمت آیفون ۱۵ پس از عرضه به بازار، ابتدا بالاتر از قیمت پایه خود خواهد بود. با این حال، می‌تواند پس از مدتی، افت قیمت داشته باشد. حتی در صورتی که این تلفن همراه به پایگاه داده مربوطه ثبت نشود، باز هم از طریق فروشگاه‌های غیررسمی در دسترس قرار می‌گیرد.

قیمت جاری آیفون ۱۳ پرومکس حدود ۱۲۰ تومان است که تقریباً دو برابر قیمت آیفون ۱۴ است. در چند ماه گذشته، بازار گوشی‌های دیگر ثابت مانده‌است، با این حال، برای بسیاری از مصرف کنندگان، هنوز هزینه خرید گوشی بسیار بالاست. حتی گوشی‌های پایین‌رده سامسونگ هم اکنون با قیمت کمتر از ۷ میلیون تومان در بازار قابل دسترسی نیستند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا