اخبار روز

آیا آیفون 14 رجیستر می شود؟


به گزارش پی ام آپ، آخرین و شاید بهترین گوشی اپل تقریبا یک سال پیش معرفی شد. طرفداران اپل در ایران مدت هاست که منتظر خرید و استفاده از این گوشی هستند. اما شایعات پیرامون مشکلات رجیستری این گوشی عده ای را از خرید منصرف کرده است. اما آیا آیفون 14 رجیستر می شود؟ در ادامه قصد داریم این موضوعات را با هم بررسی کنیم، پس پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عرضه اولیه آیفون 14

با وجود اینکه نزدیک به یک سال از عرضه آیفون 14 و شایعات در مورد معرفی آیفون 15 می گذرد، وضعیت آیفون 14 در ایران همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. برای پاسخ به این سوال که آیا آیفون 14 رجیستر می شود؟ ما باید در کلمه نه بگوییم. آیفون 14 در حال حاضر در ایران ثبت نشده است. اما چرا؟

آیا آیفون 14 رجیستر می شود؟

آیفون 14 و 14 پرو مکس

ثبت نام به چه معناست؟

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که اصلا ثبت نام به چه معناست؟ چرا گوشی ها باید رجیستر شوند؟ ثبت نام یا ثبت تلفن قانونی است که در سال 1376 برای گوشی های هوشمند مبتنی بر سیم کارت تدوین شده است. بر اساس این قانون، هر گوشی پس از ورود به کشور باید به صورت شماره سیم کارت در اختیار شخصی قرار گیرد. این قانون به دلیل عدم مالکیت قانونی گوشی های هوشمند به منظور داشتن چارچوب قانونی مشخص برای واردات، عوارض گمرکی و مالکیت ایجاد شده است.

هر گوشی یک شماره سریال یا IMEI دارد. این شماره سریال برای هر گوشی منحصر به فرد است. زمانی که گوشی وارد کشور می شود و سیم کارت ایرانی روی آن قرار می گیرد، پیام اخطاری برای آن سیم کارت ارسال می شود که این گوشی مالک قانونی ندارد و یک ماه فرصت دارد تا آن را ثبت کند. فرآیند ثبت نام گوشی هوشمند در سیستم همتا انجام می شود. در این سامانه شماره سریال گوشی همراه با سیم کارت و مالکیت قانونی آن به نام صاحب سیم کارت ثبت می شود.

با داشتن این اطلاعات در مورد رجیستر شدن گوشی هوشمند می توان به سراغ دلیل رجیستر نشدن آیفون 14 رفت. دو دلیل برای رجیستر نشدن آیفون 14 وجود دارد.

گوشی آیفون 14 پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات گوشی های بالای 600 دلار به بازار عرضه شد. بنابراین بر اساس این قانون، واردات این گوشی قانونی نیست. اگر سری به فروشگاه پیندو بزنید متوجه می شوید که این گوشی در داخل کشور موجود است و به صورت قانونی به فروش می رسد. پس چگونه این گوشی وارد کشور شد و چرا با وجود وارد شدن رجیستر نمی شود؟

قانون ممنوعیت واردات فقط شامل واردات عمده می شود و در قالب واردات تجاری در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که شرکت های ایرانی فروش گوشی های هوشمند مجاز به واردات عمده آیفون 14 نیستند. اما این گوشی به صورت مسافری یا پستی و به تعداد کم وارد کشور می شود و این کاملا قانونی است.

برای ثبت نام گوشی های هوشمند باید شماره سریال گوشی یا IMEI را وارد کنید. از طرفی برای تایید این شماره سریال در سامانه همتا، لازم است سامانه همتا اجازه ثبت این گوشی را بدهد. به دلیل ممنوعیت ورود، شماره سریال گوشی های آیفون 14 در سامانه همتا ثبت نمی شود. این مشکل توسط فروشندگان در حال نظارت است و ممکن است در آینده نزدیک حل شود. اما ثبت نام آیفون 14 ممکن است همچنان مشکل داشته باشد!

دومین دلیل عدم رجیستر نشدن آیفون 14 در ایران، نداشتن درگاه سیم کارت در این گوشی ها است! اگر اخبار مربوط به آیفون 14 را دنبال کرده باشید، می دانید که این گوشی درگاه سیم کارت ندارد و سیم کارت نمی پذیرد! این بدان معنا نیست که امکان استفاده از سیم کارت وجود ندارد. اما چگونه؟

e-Sim در گوشی های آیفون

با استفاده از تکنولوژی مدرن، گوشی آیفون 14 نیازی به سیم کارت فیزیکی ندارد. کاربران آیفون 14 از e-Sims یا سیم کارت های مجازی ویژه ای استفاده می کنند که از فناوری ماهواره و رادیو استفاده می کنند. فرستنده های مخصوص به کار رفته در این گوشی ها به جای استفاده از سیم کارت برای ارتباط با دکل مخابراتی، به کمک امواج رادیویی مستقیما با دکل مخابراتی ارتباط برقرار می کنند و در صورت عدم امکان این ارتباط، به نزدیک ترین ماهواره متصل می شود. .

این فناوری مزایای زیادی دارد و شرایط و نحوه استفاده ما از تلفن همراه را به شدت تغییر خواهد داد. استفاده از سیم کارت به معنای حل مشکل آنتن دهی در سراسر جهان و رفع مشکلات مربوط به سفر در کشورهای مختلف و استفاده از سیم کارت های داخلی است. با وجود برج های 5G، این نوع سیم کارت سرعت بسیار بالاتری دارد و به احتمال زیاد در آینده نزدیک همه برندها از این فناوری استفاده خواهند کرد.

در حال حاضر امکان استفاده از سیم کارت در ایران وجود ندارد. بر اساس روش ارتباطی این سیم کارت می توان گفت که امکان ثبت سیم کارت در ایران وجود ندارد. با توجه به مزایای بارز این فناوری و امکان استفاده از آن توسط تمامی برندهای جهانی، احتمالا این مشکل به زودی حل خواهد شد. با توجه به محدودیت مدت ثبت نام گوشی بر اساس قوانین، تمامی دارندگان آیفون 14 (به استثنای کسانی که گوشی خود را روشن نکرده و گوشی خود را پلمپ کرده اند) امکان استفاده از سیم کارت در گوشی خود را برای همیشه از دست دادند.

آیا می توانید بدون ثبت نام از آیفون 14 استفاده کنید؟

با توجه به قابلیت های اپل، امکان استفاده کامل از آیفون 14 بدون آنتن سیم کارت وجود دارد. مشکل خاصی برای استفاده از آیفون 14 وجود ندارد و اگر آیفون دیگری دارید که می توانید با آن جفت کنید، حتی می توانید با آیفون 14 خود مکالمه و پیامک ارسال کنید. بنابراین اکنون با وجود عدم ثبت نام آیفون 14، مشکل خاصی برای استفاده از این گوشی وجود ندارد.

نتیجه

پاسخ به این سوال که آیا آیفون 14 رجیستر می شود یا خیر، در یک کلمه نیست. دو دلیل اصلی برای این وجود دارد:

1- ممنوعیت واردات گوشی های بالای 600 دلار و عدم ثبت شماره سریال این گوشی در سامانه همتا.

2- عدم امکان استفاده از سیم کارت فیزیکی و نبود زیرساخت برای استفاده از سیم کارت

طی چند ماه گذشته این دو موضوع توسط افراد زیادی در حال بررسی است و جای تعجب نیست که این دو موضوع در آینده نزدیک حل شود. با توجه به کاهش قیمت گوشی آیفون 14 به دلیل این حواشی، در صورت رفع مشکلات مربوط به ثبت نام این گوشی، افزایش قیمت قابل توجهی انتظار می رود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا