دانستنی ها

تفاوت آفتاب سوختگی و مسمومیت با نور خورشید!

گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین آفتاب سوختگی و مسمومیت با نور خورشید دشوار است. آفتاب سوختگی قرمزی پوست است که پس از چند روز از بین می رود، اما مسمومیت با نور خورشید حساسیت و تحریک جدی تری است که به صورت کهیر یا تاول ظاهر می شود. در حالی که هر دو حالت معمولاً در ماه‌های گرم سال رخ می‌دهند، تفاوت‌هایی بین آفتاب سوختگی و مسمومیت با نور خورشید وجود دارد.

مسمومیت با نور خورشید بیشتر به عنوان یک واکنش یا بیماری آلرژیک تعریف می شود تا یک آفتاب سوختگی معمولی.

در حالی که هم آفتاب سوختگی و هم مسمومیت با نور خورشید می توانند باعث قرمزی، دردناک و متورم شدن پوست شوند، مسمومیت با نور خورشید علائم بیشتری دارد که فراتر از سوزش پوست است.

آفتاب سوختگی معمولاً پس از چند روز از بین می رود، اما مسمومیت با نور خورشید بیشتر طول می کشد و می تواند عوارضی مانند کهیر، تاول و حتی حالت تهوع ایجاد کند.

علائم آفتاب سوختگی شامل موارد زیر است که پس از چند روز برطرف می شود:

قرمزی پوست، تورم، خارش یا حساسیت به لمس، پوست بیش از حد داغ است.

علائم شایع مسمومیت با نور خورشید

آفتاب سوختگی شدید، تاول، خارش یا درد، سردرد، تهوع و استفراغ، تب و لرز، سرگیجه یا سبکی سر، کم آبی بدن، خستگی، پوست داغ و ضربان قلب سریع.

مسمومیت با نور خورشید ممکن است در ابتدا شبیه آفتاب سوختگی به نظر برسد، اما با گذشت زمان، قرمزی و سوزش پوست افزایش می یابد. پس از آن، تاول های کوچک یا بزرگ متعددی بر روی سطح پوست به دلیل التهاب ظاهر می شود. پس از ترکیدن تاول ها، پوست شروع به کنده شدن می کند.

تفاوت آفتاب سوختگی و مسمومیت با نور خورشید!

آفتاب سوختگی و مسمومیت با نور خورشید چگونه درمان می شود؟

از آنجایی که آفتاب سوختگی می تواند مستلزم مسمومیت با نور خورشید باشد، برخی درمان ها برای هر دو بیماری یکسان هستند. بسته به شدت بیماری، می توانید آفتاب سوختگی و موارد خفیف مسمومیت با نور خورشید را در خانه درمان کنید.

دوری از نور خورشید: اگر پوست شما به اشعه های خورشید واکنش نشان می دهد، باید از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید خودداری کنید. در سایه بمانید تا پوست خنک شود.

پوست خود را دستکاری نکنید:  احتمالاً هم در اثر آفتاب‌سوختگی و هم در موارد مسمومیت با نور خورشید، دچار پوسته پوسته شدن پوست خواهید شد؛ از کندن پوست خود بپرهیزید. علاوه بر این، در مسمومیت با نور خورشید، حتماً تاول خواهید داشت؛ در این شرایط از لمس و تحریک تاول‌های پوستی اجتناب کنید، زیرا این امر باعث التهاب بیشتر پوست و ایجاد زخم می‌شود.

مسکن های بدون نسخه مصرف کنید: داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به کاهش درد، سوزش و ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی شدید و مسمومیت با نور خورشید کمک کنند.

هیدراته نگه داشتن بدن: یکی از اتفاقاتی که در هنگام آفتاب سوختگی و مسمومیت با نور خورشید رخ می دهد، کم آبی بدن است. این کمبود را با نوشیدن مقدار زیادی آب یا نوشیدنی های حاوی الکترولیت جبران کنید.

کمپرس سرد یا دوش آب سرد را امتحان کنید: یک روش خنک کننده مانند کمپرس سرد یا دوش آب سرد ملایم ممکن است تسکین دهنده باشد.

اگر با وجود درمان های خانگی همچنان درد شدید، سوزش و تاول های بزرگ روی پوست خود دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا