اخبار روز

آیا آخرالزمان اینترنت در راه است؟


به گزارش پی ام آپ، چند ماهی است که در فضای مجازی بحث هایی درباره آخرالزمان اینترنت و اختلال در اینترنت مطرح شده است. نگرانی ها در این باره پس از انتشار اخباری مبنی بر وقوع طوفان های خورشیدی شکل گرفت.

چنین رویدادی تنها یک بار در هر نیم هزاره رخ می دهد. اما آیا اتفاقی که روی خورشید می‌افتد واقعاً می‌تواند منجر به «آخرالزمان اینترنتی» شود؟

“آخرالزمان اینترنتی” چیست؟

در سال 2021، محققی از دانشگاه کالیفرنیا در مقاله ای پدیده “طوفان ابر خورشیدی” را بررسی کرد که می تواند باعث “قطع اینترنت در سراسر جهان” شود.

او در این مقاله نوشت که چنین طوفان های خورشیدی “یکی از بزرگترین تهدیدات اینترنت هستند.”

بر اساس این مطالعه، پرتاب‌های انبوه از تاج خورشیدی احتمالاً باعث ایجاد جریان‌های مغناطیسی می‌شود که می‌تواند به «کابل‌های دوردست که ستون فقرات اینترنت را تشکیل می‌دهند» آسیب برساند.

این محقق با استناد به تحقیقات قبلی می گوید احتمال وقوع چنین پدیده ای بین 1.6 تا 12 درصد در هر دهه پیش بینی می شود.

در سطح خورشید چه اتفاقی می افتد؟

تاکنون گزارش‌ها حاکی از آن بود که تغییرات فعالیت خورشیدی (تعداد لکه‌های خورشیدی و روشنایی) در سال‌های اخیر بسیار ناچیز بوده است و اوج فعالیت لکه‌های خورشیدی در این چرخه (چرخه بیست و پنجم خورشید) در سال 2025 رخ داده است.

اما در اوایل این ماه، محققان دریافتند که این چرخه «بسیار سریع‌تر» از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، با «لکه‌ها و شعله‌های خورشیدی بسیار بیشتر از آنچه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند» اتفاق می‌افتد.

با این حال، محققان می گویند که انتظار دارند چرخه خورشیدی فعلی ضعیف تر از چرخه خورشیدی قرن گذشته باشد.

آیا فعالیت خورشیدی واقعاً می تواند اینترنت جهانی را خاموش کند؟

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) می گوید که با طوفان های ژئومغناطیسی شدید، «برخی از سیستم های شبکه ممکن است دچار فروپاشی یا خاموشی کامل شوند. سیستم ماهواره ای می تواند برای روزها خاموش باشد و سیستم رادیویی فرکانس پایین می تواند برای ساعت ها خاموش باشد.

همچنین انتظار می رود که این رویدادها به طور متوسط ​​چهار بار در هر چرخه خورشیدی رخ دهند.

در سال 1859، جهان شاهد بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی در صدها سال گذشته بود و ناسا ساینس می‌گوید که روز بعد از این رویداد، «سیستم‌های تلگراف در سراسر جهان از کار افتادند».

این حادثه حتی در برخی نقاط باعث آتش گرفتن تلگراف ها شد.

به گفته ناسا ساینس، در آن زمان، حتی زمانی که باتری های تغذیه کننده خطوط تلگراف قطع می شدند، جریان الکتریکی از شفق قطبی از میان سیم ها عبور می کرد.

وب‌سایت اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده می‌گوید اگر چنین رویدادی امروز رخ دهد، می‌تواند به ماهواره‌ها آسیب جدی وارد کند، ارتباطات تلفن، رادیو و تلویزیون را مختل کند، باعث قطع برق در همه قاره‌ها شود و حل آن هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. ماه ها طول می کشد.”

با این حال، طبق این وب سایت، طوفان های خورشیدی به بزرگی سال 1859 تنها هر 500 سال یک بار اتفاق می افتد.

مسئولان برای جلوگیری از آن چه می کنند؟

در سال 2018، ناسا کاوشگر خورشیدی پارکر خود را به سمت خورشید پرتاب کرد.

از آن زمان، کاوشگر در جو خورشید سفر می کند و داده هایی را در مورد باد خورشیدی، ذرات و مناطق دیگر جمع آوری می کند که می تواند درک بشر از خورشید را بهبود بخشد.

با افزایش اطلاعات در مورد خورشید، محققان می توانند رویدادهای آینده را بهتر پیش بینی کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا