به گزارش بازتاب آنلاین، دکتر مهدی روحانی در تشریح بیماری‌های «رشدکننده» گفت: برخی بیماری‌ها در یک منطقه می‌چرخند و مدتی است که برطرف شده‌اند، اما دوباره در آن منطقه کشف می‌شوند. چنین بیماری هایی بیماری های عود کننده هستند.

وی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی از بیماری ها در منطقه ای شیوع نداشتند، اما به دلایلی بعداً در آن منطقه شیوع پیدا کردند که به آن بیماری نوظهور می گویند، افزود: همچنین برخی بیماری ها در منطقه ناشناخته هستند. جمعیت انسانی و زمانی که این بیماری ها در بین جمعیت انسانی گسترش یافته و بیماری های نوپدید محسوب می شوند. به عنوان مثال، کرونا، بزرگترین بیماری همه گیر قرن گذشته، یکی از بیماری های ناشناخته برای جمعیت بشر بود.

این کارشناس با اشاره به اینکه اگرچه علم پزشکی سعی در کنترل، تشخیص و حاوی «ویروس»، «باکتری» و «پاتوژن» دارد، عوامل بیماری زا نیز به روز می شوند، تاکید کرد: ویروس کرونا «سد حیوانی» را شکسته است. شکست حفاظ حیوانی نه تنها منجر به انتقال بیماری به انسان شد، بلکه جامعه بشری را نیز وارد بحرانی اساسی کرد.

توجه به “سلامت واحد” مهم است.

یکی از اعضای هیات علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه “سلامت یکنواخت” باید در کانون توجه قرار گیرد، افزود: انسان به طرق مختلف با محیط خود ارتباط مستمر دارد ” بسیار مهم وقتی در دنیای امروز به سلامت مردم فکر می کنیم، باید به سلامت «حیات وحش»، «دام» و «محیط اطراف» نیز توجه کنیم. از آنجا که سلامت انسان، سلامت حیوانات، سلامت حیوانات و بهداشت محیط تحت پوشش «یک سلامت» قرار می‌گیرد و یک سلامت به مردم کمک می‌کند تا از شیوع کمتر بیماری رنج ببرند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اکتشاف بیش از حد انسان در محیط زیست در هزاره سوم باعث پیدایش بیماری های نوظهور شده است، گفت: نظریه ای در مورد انتقال کرونا وجود دارد. به دلیل رشد جمعیت، منابع انسانی محدود شده و ناگزیر به منابع غذایی دیگر روی می آورند. در چنین شرایطی ارتباط انسان با محیط به ناچار افزایش می یابد و در نتیجه احتمال غلبه عوامل عفونی بر سد حیوانی و سرایت آن به انسان وجود دارد.

اورژانس جهانی “MPAX”.

وی با بیان اینکه هر ساله با اپیدمی آنفولانزا مواجه هستیم، تصریح کرد: با وجود اینکه هر سال با اپیدمی آنفولانزا مواجه هستیم، اما تبدیل این بیماری به یک همه گیری بزرگ موضوع دیگری است. تبدیل آنفلوانزا به یک بیماری همه گیر بزرگ به عواملی بستگی دارد که باید ویژگی های کرونا را داشته باشند.

رئیس گروه میکروبیولوژی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه در حال حاضر با شیوع «MPOX» مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: MPOX در دهه‌های اخیر در قاره آفریقا شیوع پیدا کرده و این روزها در مناطق دیگر نیز در حال گسترش است شیوع Mpox باعث نگرانی جوامع بشری شده و یک وضعیت اضطراری جهانی است.

اخطار جهانی و نیاز به اقدام واضح صادر کنید

روحانی در پاسخ به این سوال: سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است که در مواجهه با مپکس آشکارا و شفاف عمل کنند. علت این امر چیست؟ به عبارت دیگر، ما با یک بیماری همه گیر بزرگ روبرو نیستیم که کل جهان را تحت تاثیر قرار دهد. سازمان بهداشت جهانی هیچ برنامه ای برای “تولید گسترده واکسن های Mpox” ندارد. زیرا او می خواهد واکسیناسیون Mpox را به طور خاص و در مناطقی که این ویروس گسترده است انجام دهد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در خصوص واکسیناسیون هدفمند علیه Mpox از کشورها خواسته است تا در خصوص Mpox به منظور «مدیریت»، «کنترل» و «پیشگیری» از وقوع حوادث احتمالی، شفاف عمل کنند. هنگام انجام یک واکسیناسیون هدفمند، شناسایی مناطقی که بیماری در آن گسترش می یابد بسیار مهم است. اگر بیماری در منطقه ای گسترش یابد و آن ناحیه تشخیص داده نشود، امکان پیشگیری از بیماری وجود ندارد. بنابراین، سازمان بهداشت جهانی از دولت‌ها خواسته است تا در مورد MPAX به وضوح و آشکار عمل کنند.

اقدامات انستیتو پاستور برای مبارزه با Mpox

روحانی درباره اقدامات و اقدامات احتیاطی انستیتو پاستور ایران برای مقابله با MPOX در کشورمان خاطرنشان کرد: در سال 2022 گسترش MPOX و انستیتو پاستور ایران به عنوان مرکز مقابله با بیماری‌های عفونی برای اولین بار برای بیش از 100 مورد اتفاق افتاد. سال پیش، در این مدت به اجرا درآمد. به منظور شناسایی و غربالگری ویروس‌های خانواده Orthopox که شامل Mpox نیز می‌شود، موسسه پاستور یک کیت غربالگری ایجاد کرده است. «آزمایشگاه مرجع سلامت» و «مرکز مدیریت بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت» 14 مرکز آزمایشگاهی معرفی کردند و کیت‌های غربالگری خانواده ارتوپکس در اختیار 14 آزمایشگاه معرفی‌شده قرار گرفت. خوشبختانه پس از شیوع ویروس کرونا، مراکز آزمایشگاهی مجهز همچنان به ارائه خدمات در کشور ادامه می دهند. در حال حاضر کیت های غربالگری خانواده Orthopax به 14 آزمایشگاه تحویل داده شده است.

تمایل به پاسخگویی به موارد احتمالی آبله میمون

رئیس گروه میکروبیولوژی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه موارد مشکوک گزارش می شود، افزود: در صورت وجود مورد مشکوک به آبله میمون برای تایید نهایی به انستیتو پاستور گزارش می شود. در سال 2022 یک مورد وارداتی آبله میمون از طریق کیت های غربالگری تایید شد و بیمار به دلیل سفر به کشورهای آلوده به این بیماری مبتلا شده بود. شبکه آزمایشگاهی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و آماده پاسخگویی به موارد مثبت احتمالی هستیم.

آبله میمون در ایران اپیدمی نیست

روحانی با بیان اینکه آبله میمون جزو موارد اپیدمی کشور نیست، تصریح کرد: با وجود اینکه احتمال شیوع ام. شبکه آزمایشگاهی کشور برای تشخیص MPOX کمبودی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که: با توجه به جهش ژنتیکی کلاس 1b آبله میمون، چه برنامه ای برای به روز رسانی کیت های غربالگری دارید، تاکید کرد: در حال بررسی این موضوع هستیم. کیت غربالگری انستیتو پاستور ایران می تواند تمامی ویروس های خانواده Orthopox را شناسایی کند و بنابراین مشکلی در ارتباط با تشخیص کلاد 1b وجود ندارد. انستیتو پاستور ایران کلیه کیت های تولیدی شرکت های دانش بنیان را برای اطمینان از عملکرد آنها ارزیابی می کند تا مشکلی در تشخیص بیماری ایجاد نشود.

سوغات کرونا برای شبکه آزمایشگاهی کشور

رئیس گروه میکروب شناسی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه به نظر نمی رسد با شیوع امپوکس در کشور مواجه باشیم، گفت: در صورتی که شرایط به گونه ای پیش برود که تعداد آزمایشگاه های انجام دهنده تست MPAX افزایش یابد، انستیتو پاستور و شرکت های دانش بنیان آماده افزایش تولید کیت های غربالگری MPAX هستند.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه روزهای کرونا بسیار سخت بود، شبکه بزرگ آزمایشگاهی را برای کشور به جا گذاشت، ادامه داد: بیش از 500 آزمایشگاه در کشور در حال فعالیت هستند. تمامی آزمایشگاه های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی توانایی پاسخگویی به شرایط اضطراری را دارند.

ویژگی های واکسن آبله میمون و آماده سازی پاستور برای تولید

روحانی درباره اقدامات انستیتو پاستور برای تولید واکسن‌های Mpox گفت: فکر نمی‌کنم نیازی به تولید واکسن داشته باشیم. زیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که این واکسن فقط برای موارد خاص و مناطقی که آلودگی وجود دارد باید استفاده شود. اگر شرایط به گونه ای پیش برود که تولید واکسن انبوه ضروری شود، انستیتو پاستور در این موضوع دخالت می کند. همانطور که در طول همه گیری کروناویروس انجام داد، او برای تولید واکسن اقدام کرد. اگر شرایط به گونه ای باشد که نیاز به تولید واکسن انبوه داشته باشیم، انستیتو پاستور به موضوع واکسن Mpox رسیدگی خواهد کرد. از آنجایی که واکسن های ضد هپاتیت، سل و سل در آنجا تولید می شود.

وی درباره تولید واکسن با توجه به ویژگی های محلی هر منطقه نیز به ایسنا گفت: تولید واکسن با توجه به ویژگی های محلی هر منطقه برای Mpox کاربرد ندارد. زیرا این بیماری در سراسر دنیا شکل ثابتی دارد و برای تمام نقاط دنیا می توان از واکسن استفاده کرد. به عنوان مثال، واکسن علیه یک بیماری می تواند در همه مناطق استفاده شود. هنگامی که یک بیماری دارای چندین “سروتیپ” است، باید از واکسن های منطقه ای استفاده شود. مثلاً پنوموکوک چندین سروتیپ دارد و واکسن این بیماری با توجه به سروتیپ وارد کشور می شود. بیماری هایی مانند اوریون، سرخک و آبله تک سروتیپ هستند و هیچ واکسنی برای این بیماری ها در منطقه وجود ندارد.

بررسی کیت های غربالگری به دو صورت

روحانی با بیان اینکه در تولید کیت چالش جدی وجود ندارد، افزود: شاید بتوان گفت برخی شرکت های علمی با کمبود مواد اولیه مواجه هستند.

رئیس گروه میکروبیولوژی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه ارزیابی کیت‌های تشخیصی به دو روش تحلیلی و بالینی انجام می‌شود، افزود: انستیتو پاستور از نظر ارزیابی تحلیلی محدودیتی ندارد. اما در زمینه آزمایشات بالینی مشکلاتی وجود دارد. از آنجایی که هیچ نمونه مثبتی از بیماری MPox در کشور وجود ندارد، امکان ارزیابی بالینی وجود ندارد. برخی از شرکت ها نمونه های مثبت بیماری را می فروشند، بنابراین می توانیم با این شرکت ها برای اجرای نمونه های مثبت و منفی قرارداد ببندیم.

وی با بیان اینکه برای شناسایی عوامل عفونی مشکلی نداریم، افزود: اگر آزمایشگاه های کشور روزی سه شیفت کار کنند می توانند روزانه 4000 آزمایش انجام دهند. تحقیقات نشان می دهد در دوره کرونا 5 میلیون آزمایش در شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

روحانی با بیان اینکه هیچ موردی از MPox clade 1b در کشور گزارش نشده است، گفت: از مردم خواهش می کنم به شایعات موجود در شبکه های اجتماعی توجه نکنند در صورت مشاهده مورد مشکوک در شبکه آزمایشگاهی برای نهایی شدن ارسال می شود ارزیابی به انستیتو پاستور ارسال شد. اگر موردی MPox باشد صادقانه اعلام می شود.

233236

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما