اخبار روز سینما

آگراندیسمن قسمت دوازدهم نقد بازی الناز شاکردوست در فیلم یادبود جنوب. چالش جدید الناز

الناز شاکردوست از اواسط دهه نود با بازی در آثار موفقی چون «خفه گی»، «شبی که ماه کامل شد»، «ابلق» و «تی تی» توانست جایگاه ویژه ای در سینمای ایران کسب کند. او پس از چندین موفقیت مهم، در انتخاب هایش محتاطتر شده و هر بار با انتخاب نقش های مختلف سعی در به دست آوردن امضای جدید دارد. شاکردوست در سال 1401 بار دیگر با بازی در فیلم «یادگار جنوبی» چهره جدیدی از خود بر جای گذاشت و با نقشی نسبتاً پیچیده خود را به چالش کشید. در این فیلم راز اصلی داستان فیلم توسط این بازیگر شکل می گیرد و کم کم با تغییر احساسات خود در طول فیلم آن را فاش می کند.

به گزارش بازتاب آنلاین، «سوغات جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری، 20 تیر در سینماها نمایش داده شده است. شاکردوست در کنار وحید رهبانی، پژمان جمشیدی و سحر دولتشاهی بازی می کند. یکی یکی از نکات مهم موفقیت این فیلم است. به بهانه اکران این فیلم نگاهی داریم به ابعاد مختلف بازی شاکردوست در نقش قورباغه.

الناز شاکر دوست در فیلم «یادگار جنوب» نقش زنی به نام «قورباغه» را بازی می کند.

ویژگی ظاهری | الناز شاکردوست را در «یادگار جنوب» با دو گریم متفاوت می بینیم. او در بخشی از فیلم موهای مشکی و آرایشی ساده دارد و در قسمتی دیگر موهای بلوند با آرایش سنگین. با توجه به ساختار نسبتا غیر خطی فیلم، تفاوت در گریم می تواند به مخاطبان در درک زمان تغییر کمک کند.

الناز شاکر دوست چالش جدیدی را در این فیلم تجربه کرد
شاکردوست در «یادگار جنوبی» در دو موقعیت متفاوت نقش «قورباغه» را بازی کرده است.

اهمیت نقش | رعنا در ابتدای فیلم خود را ساناز معرفی می کند; دختری که روسپی می کند و سبک زندگی کاملا متفاوتی با وحید دارد. او آرام آرام وارد زندگی وحید می شود و سعی می کند تغییر کند و تبدیل به زنی شود که هم در ظاهر و هم در رفتار با سلیقه وحید مطابقت دارد. او بارها شکست می خورد و از نظر روحی آسیب می بیند، اما به راهش ادامه می دهد. با این حال در تمام مدت حضورش در زندگی وحید مرموز به نظر می رسد. از مقدمه رعنا در ابتدای فیلم، اولین راز شکل می گیرد. فهمیدن دلیل حضور رعنا در زندگی وحید زمان زیادی می برد. پس از آن رعنا در طول فیلم بارها تغییر موضع می دهد و درست زمانی که مخاطب فکر می کند او را از قبل می شناسد، دلیل رفتار او را می داند و حتی می تواند با او همدردی کند، دوباره از این شخصیت غافلگیر می شود. در واقع راز داستان با کمک رعنا شکل می گیرد و در نهایت این وحید است که با رعنا به زندگی برمی گردد.

الناز شاکر دوست چالش جدیدی را در این فیلم تجربه کرد
شاکردوست در فیلم «یادگار جنوب» به خوبی از پس نقش دشواری برآمد و تماشاگر را به سمت خود می کشاند.

نوع بازی | با توجه به تعریف شخصیت رعنا، مهم ترین ویژگی بازی الناز شاکردوست حرکت در مرز اعتماد و بی اعتمادی است. شاکردوست برای باورپذیر جلوه دادن رعنا از یک سو سعی می کند ساده و صمیمی جلوه کند و اعتماد عمومی را برانگیزد و از سوی دیگر شبهات را برطرف کند. در بخشی از فیلم شاکردوست، او تبدیل به دختری ساده و صمیمی می شود که تمام تلاش خود را می کند تا توجه وحید را به خود جلب کند و در زندگی او بماند و اینجاست که اعتماد مخاطب به بالاترین حد خود می رسد. اما کم کم از این تعریف فاصله می گیرد و تصویر جدیدی از خود ترسیم می کند. گریم شاکردوست، استفاده درست از زبان بدن و بازی متعادل او در برابر وحید رهبانی از یک سو به تضاد این شخصیت ها کمک می کند و از سوی دیگر تعجب دائمی مخاطب را برمی انگیزد.

«یادگار جنوبی» به نویسندگی و کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری با بازی الناز شاکردوست، وحید رهبانی، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی، صابر ابر و مسعود کرامتی این روزها کلید می خورد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا