دانستنی ها

درمان آکنه با مهندسی باکتری‌های خود پوست درمان شد!

رویکرد درمانی جدید برای درمان آکنه توسط دانشمندان ارائه شده است.

در مطالعه ای که توسط دپارتمان پزشکی و علوم زیستی آزمایشگاه زیست شناسی دانشگاه پومپئو فابرا در اسپانیا انجام شد، یک تیم تحقیقاتی بین المللی موفق به دستکاری یک باکتری پوست به نام Cutibacterium acnes برای ترشح یک مولکول درمانی برای درمان علائم آکنه شدند.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از  ایسنا، این رویکرد نوآورانه نوید درمان ضایعات پوستی و سایر بیماری ها را با درمان های زنده می دهد.

توسعه باکتری های هوشمند پوست

این مطالعه نشان می دهد که محققان ژنوم Cutibacterium acnes را برای تولید پروتئینی به نام NGAL که واسطه ایزوترتینوئین داروی آکنه است ویرایش کردند و نشان داده شد که این پروتئین باعث مرگ سلول های پوستی مسئول ترشح سبوم می شود. (سبوسیت ها)، تولید سبوم را کاهش می دهد.

ناستاسیا نادلسدر، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: «ما یک درمان موضعی با رویکردی هدفمند، با استفاده از آنچه طبیعت ارائه می‌دهد، ایجاد کرده‌ایم.

ما یک باکتری ایجاد کرده ایم که در پوست ما زندگی می کند و تضمین می کند که آنچه پوست ما نیاز دارد را تولید می کند. در اینجا ما روی درمان آکنه تمرکز کرده‌ایم، اما این پلتفرم را می‌توان به چندین نشانه دیگر گسترش داد.

Cotibacterium acnes به طور سنتی یک باکتری مقاوم در نظر گرفته می شد، وارد دینا شد و تولید پروتئین با چالش هایی مواجه شد، اما محققان به رهبری Mark Goel پیش بینی کردند که انتقال دیNA بهبود یافته، پایداری و بیان ژن با موفقیت بر این موانع غلبه کند.

باکتری مصنوعی توسعه یافته دارای خواص ایمنی زایی برای فعال کردن برنامه های کاربردی در دنیای واقعی است که نشان دهنده گام مهمی برای درمان های انسانی آینده است.

نادلسدر می گوید: کوتی باکتریوم آکنس تا زمان معرفی آن یک باکتری غیر قابل درمان محسوب می شد، به دست آوردن پروتئین های تولید شده یا ترشح شده توسط عنصر وارد شده به ژنوم آن بسیار مشکل بود.

در راه درمان آکنه

استفاده از این باکتری های مهندسی شده به درمان آکنه محدود نمی شود. مارک گوئل یک پلتفرم فناوری را تصور می کند که می تواند هر باکتری را برای درمان چندین بیماری ویرایش کند.

این تیم در حال حاضر در حال بررسی پتانسیل استفاده از Cotibacterium acnes برای کاربرد در حس پوست و تعدیل ایمنی هستند.

مارک گوئل می‌گوید: «ما یک پلتفرم فناوری ایجاد کرده‌ایم که راه را برای ویرایش هر گونه باکتری برای درمان بیماری‌های متعدد هموار می‌کند. ما در حال حاضر روی استفاده از Cotibacterium acnes برای درمان آکنه متمرکز شده‌ایم، اما می‌توانیم مدارهای ژنتیکی را برای تولید میکروب‌های هوشمند برای کاربردهای مرتبط با حس پوست یا تعدیل ایمنی ارائه کنیم.

چشم انداز آینده پروژه SkinDev

این ابتکار تحقیقاتی به عنوان بخشی از پروژه اروپایی SkinDev، که در آن دانشمندان آزمایشگاه زیست شناسی مصنوعی و شرکای آن، Cotybacterium Acnes را برای مبارزه با درماتیت آتوپیک توسعه خواهند داد، ادامه خواهد یافت.

این بیماری التهابی مزمن پوستی که با خشکی پوست، اگزما و تحریک شدید مشخص می شود، به ویژه در کودکان خردسال شایع است و فرصت دیگری برای مهار میکروب های هوشمند ارائه می دهد.

در حالی که مسیر درمان های انسانی نیاز به اعتبارسنجی دقیق دارد، محققان با توجه به مطالعات ایمن و موثر قبلی با استفاده از کوتی باکتریوم آکنه دستکاری نشده روی پوست بیماران خوشبین هستند. این رویکرد نوآورانه این پتانسیل را دارد که چشم انداز درمان بیماری های پوستی مختلف را متحول کند.

تلاش مشترک دانشمندان مؤسساتی مانند دانشگاه بارسلونا و سایرین بر اهمیت این پیشرفت در زیست شناسی مصنوعی برای کاربردهای پزشکی تأکید می کند.

این مطالعه گامی مهم به سمت درمان های شخصی و هدفمند پوست است و پتانسیل باکتری های مهندسی شده را به عنوان درمان های زنده نشان می دهد.

این مطالعه در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا