عمومیفناوری

آموزش بازی WoW(ورلد اف وارکرفت) برای مبتدیان

عنوان ورلد اف وارکرفت یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین بازی‌های مارکت به شمار می‌رود. WoW به جهت داشتن خط داستانی جذاب اما نسبتا پیچیده، کاراکترهای متنوع و کوئست‌های بی‌شمار می‌تواند کمی سردرگم‌کننده به نظر برسد. این بازی با اکسپنشن‌های گوناگون و صدها ساعت پلی‌تایم، یکی از غنی‌ترین عناوین جهان از نظر محتوایی به‌شمار می‌رود. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید بازی ورلد اف وارکرفت را تجربه کنید، اصلا نیازی نیست نگران باشید؛ در آموزش بازی WoW برای مبتدیان تمام نکات لازم برای ورود به دنیای آزروث را به شما خواهیم گفت. البته، به منظور آنکه ماجراجویی‌های خود در آزروث را به صورت جدی آغاز کنید، می‌توانید گیم تایم wow را از فروشگاه ونوم خریداری کنید و از تمام جنبه‌ها و امکانات این بازی استفاده کنید.

آموزش بازی WoW(ورلد اف وارکرفت) برای مبتدیان

ابتدا بازی ورلد اف وارکرفت را رایگان بازی کنید

ورلد اف وارکرفت یک بازی رایگان نیست؛ بنابراین برای دسترسی به تمام امکانات و لول‌های این بازی باید گیم تایم WoW را خریداری کنید. کاربران ایرانی می‌توانند گیم تایم WoW را از وبسایت فروشگاه ونوم در کمترین زمان ممکن خریداری کنند.

اما از آنجایی‌که بازی ورلد اف وارکرفت می‌تواند برای افراد تازه‌کار یک بازی پیچیده و سردرگم‌کننده باشد، پیشنهاد می‌شود ابتدا این بازی را به صورت رایگان بازی کنید. زیرا ممکن است به دلایل مختلف تصمیم به ادامه این بازی نگیرید. البته در نسخه رایگان به بسیاری از فیچرها و امکانات بازی دسترسی نخواهید داشت و تنها تا لول ۲۰ امکان پیش‌روی در بازی را دارید. اما اگر به بازی‌های سبک (MMORPG) یا نقش‌آفرینی چندنفره کلان علاقه دارید، ورلد اف وارکرفت یکی از بهترین عناوینی است که می‌توانید انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید با خیالی آسوده گیم تایم WoW را خریداری کرده و از بازی در دنیای آزروث لذت ببرید.

جست و جو و انتخاب قلمرو

پیش از آنکه بازی آغاز شود، شما باید قلمرو خود را از میان دنیاهایی که برای شما نمایش داده می‌شود انتخاب کنید. قلمرو بخشی از دنیای وارکرفت است که هزاران فرد و کاراکتر را در خود جای داده است. این قلمروها ممکن است از جهاتی مانند جمعیت، زبان، فکشن و … متغیر باشند. انتخاب قلمرو به نوع کاراکتر و بازی شما بستگی دارد. اگر قصد دارید سولو یا تک‌نفره بازی کنید، انتخاب یک قلمرو کم‌جمعیت کاملا هوشمندانه است. اگر قصد دارید با دوستان‌تان بازی کنید، بهتر است همه شما یک قلمرو را انتخاب کنید. افرادی که می‌خواهند بازی نقش‌آفرینی مانند دانجنز اند دراگونز (D&D) را تجربه کنند، بهتر است به سراغ قلمروهای (RP) بروند.

آموزش بازی WoW(ورلد اف وارکرفت) برای مبتدیان

انتخاب فکشن و ساخت کاراکتر

پس از انتخاب قلمرو، به سراغ یکی از جالب‌ترین بخش‌های بازی یعنی ساخت کاراکتر می‌رویم. هنگام ساخت کاراکتر باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید؛ از نقش کاراکتر گرفته تا فکشن، نژاد و کلاس. ممکن است تصور کنید ساخت کاراکتر پروسه سخت و گیج‌کننده‌ای است؛ به همین جهت در این بخش از آموزش بازی WoW برای مبتدیان، شما را با نکات مهم ساخت کاراکتر آشنا خواهیم کرد.

فکشن (Faction)

برای شروع کاراکترسازی در ورلد اف وارکرفت باید ابتدا یکی از دو فکشن موجود در بازی را انتخاب کنید: الاینس‌ (Alliance) و هورد (Horde).

هرکدام از این فکشن‌ها به نوبه خود خاص هستند و نژاد، روایت‌ها، ایدئولوژی‌ها و گونه‌های مخصوص به خود را دارند. همچنین شخصیت‌های کلیدی ورلد اف وارکرفت نیز هرکدام به یکی از این دو فکشن تعلق دارند و تاریخچه متفاوتی از دنیای وارکرفت روایت می‌کنند. فکشنی که انتخاب می‌کنید بر روی جنبه‌های مختلف گیم‌پلی تاثیر دارد؛ برای مثال، روی مناطقی که بازی می‌کنید یا روی کوئست‌هایی که می‌توانید انجام دهید اثر می‌گذارند. مانند بخش قلمروها، بازیکنانی که از فکشن‌های مختلف هستند نمی‌توانند با هم بازی کنند یا با یکدیگر ارتباط داشته باشند. بنابراین اگر با دوستان‌تان بازی می‌کنید، بهتر است یک فکشن را انتخاب کنید.

نژاد (Race)

پس از انتخاب فکشن، باید نژاد کاراکتر خود را انتخاب کنید که با توجه به فکشن‌ها متفاوت هستند. فکشن الاینس شامل نژادهای انسان (Human)، دورف (Dwarf)، نایت الف (Night Elf)، نوم (Gnome)، درانای (Draenei)، وارگن (Worgen)، پاندارن (Pandaren) می‌شوند. در فکشن هورد نیز می‌توانید نژاد اورک (Orc)، آندد (Undead)، تاورن (Tauren)، ترول (Troll)، الف‌های خونین (Blood Elves)، گابلین (Goblin) و پاندارن را ببینید.

هرکدام از فکشن‌ها دارای پنج نژاد متحد اضافی هستند که پس از انجام دادن تسک‌های ویژه‌ آنلاک می‌شوند. شما می‌توانید ظاهر هر نژاد را بنا بر سلیقه خود تغییر دهید. این نژادها هرکدام دارای ویژگی‌ها و مهارت‌های خاص خود هستند و می توانند در سه نقش تانک (Tank)، هیلر (Healer) و DPS ظاهر شوند.

کلاس (Class)

انتخاب کلاس کاراکتر بدون شک یکی از چالش‌برانگیزترین انتخاب‌های شما خواهد بود. در بازی wow در مجموع ۱۲ کلاس وجود دارند که هرکدام به نوبه خود نقش مهمی در بازی دارند.

جنگجو(Warrior): جنگجوهای قوی که در نقش تانک و DPS می‌توانید آن‌ها را به کار بگیرید. اگر می‌خواهید در مبارزات پیش‌قدم باشید کلاس جنگجو را انتخاب کنید.

پالادین (Paladin): صاحبان جادوی مقدس که در نبردهای تن‌به‌تن نیز شرکت دارند. آن‌ها می‌توانند به‌عنوان تانک، هیلر یا DPS عمل کنند.

هانتر یا شکارچی(Hunter) : مبارزین این کلاس می‌توانند در قالب DPS در نبردهای تن‌به‌تن ظاهر شده یا به‌صورت (Ranged DPS) از فاصله دور مبارزه کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند حیوانات وحشی را برای مبارزه در کنار خود رام کنند.

روگ (Rogue): نژدی اصیل با قابلیت فریبکاری، حملات مخفیانه (Stealth) و ایجاد انفجارهای مهیب.

پریست یا کشیش (Priest): دارای دو قابلیت مختلف هیل (Heal) و ایجاد دمج در قالب DPS با استفاده از قدرت سایه (Shaodw).

شمن (Shaman): این کلاس قابلیت حضور در نبردهای تن‌به‌تن و استفاده از عنصر آتش و رعدوبرق بر روی دشمنان را دارند. همچنین‌ می‌توانند در قالب DPS و هیلر ظاهر شوند.

میج یا جادوگر (Mage): جادوگرانی ماهر که با استفاده از آتش، یخ و انرژی‌های سری به دشمنان حمله می‌کنند و قابلیت (Ranged DPS) نیز دارند.

وارلاک (Warlock): این کلاس دارای قدرت جادویی آتش و سایه برای غلبه بر دشمنان هستند و به‌عنوان (Ranged DPS) نیز عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند شیاطین را برای مبارزه در کنار خود احضار کنند.

مانک یا راهب (Monk): کلاس مانک برای مبارزه از (Mists) یا قدرت مه در نبردها کمک می گیرند. این کلاس می‌توانند در هر سه نقش هیلر، DPS و تانک بازی کنند.

دروید (Druid): درویدها موجوداتی هستند که قابلیت تبدیل شدن به حیوانات مختلف را دارند. این کلاس متنوع‌ترین کلاس ورلد اف وارکرفت به‌شمار می‌رود زیرا علاوه‌بر تغییر شکل دارای تمام حالت‌های DPS، تانک و هیلر است.

دیمن هانتر یا شکارچی شیطان (Demon Hunter): جنگجویان این کلاس از قدرت و انرژی شیطانی برای ضربه زدن به انمی در نبردهای تن‌به‌تن استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در حالت DPS یا تانک مبارزه کنند.

شوالیه مرگ (Death Knight): جنگجویان این کلاس خدمتگزاران سابق لیچ کینگ هستند که اکنون آزاد شده‌اند. آن‌ها در نبردهای تن‌به‌تن در قالب DPS یا تانک مبارزه می‌کنند.

آموزش بازی WoW(ورلد اف وارکرفت) برای مبتدیان

شروع بازی از Exile’s Reach

پس از پشت سر گذاشتن مراحل ساخت کاراکتر اکنون زمان شروع ماجراجویی در دنیای وارکرفت است. منطقه (Exile’s Reach) یک سرزمین جدید است که در افزونه شدولندز (Shadowlands) برای بازیکنان تازه‌کار قرار داده شده است. پلیرهای مبتدی با فرود آمدن بر روی این سرزمین می‌توانند با مکانیک بازی و گیم‌پلی آشنا شوند. کنترل‌های بازی به‌صورت پاپ‌آپ (Pop-up) برای شما توضیح داده می‌شود و هر میشن حکم آموزش را دارد. سعی کنید در این قسمت به‌خوبی توضیحات آموزشی و متون کوئست‌ها را بخوانید تا با اطلاعاتی کامل به طور جدی‌تر به بازی بپردازید.

کاراکترهای فرعی در بازی ورلد اف وارکرفت

علاوه‌بر کاراکترهای اصلی که توسط بازیکنانی چون شما کنترل می‌شوند، در ورلد اف وارکرفت مانند هر بازی دیگری، کاراکترهای فرعی نیز حضور دارند. این کاراکترها (NPC) نام دارند که کوتاه‌شده عبارت (Non-Player Character) است؛ کاراکترهایی که توسط پلیرهای حقیقی کنترل نمی‌شوند اما بخشی از دنیای بازی به‌شمار می‌روند. نام NPCها معمولا با رنگ سبز در بالای سر آن‌ها قابل مشاهده است، این در حالی است که نام کاراکترهای اصلی بازی با رنگ آبی نمایش داده می‌شود.

NPCها ممکن است در نقطه‌ای بایستند یا در منطقه کوچکی قدم بزنند. بازیکنان اصلی معمولا ایستاده یا نشسته‌اند یا در حال دویدن هستند. به مرور زمان می‌توانید این دو نوع کاراکتر را از یکدیگر تشخیص دهید.

کوئست‌ ها در ورلد اف وارکرفت

کوئست‌ها، میشن‌ها یا ماموریت‌های بازی به‌شمار می‌روند و منبع اصلی شما برای به دست آوردن اکس‌پی محسوب می‌شوند. در طول بازی با کوئست‌های زیادی سر و کار خواهید داشت که هرکدام دارای لول سختی مخصوص به خود هستند. این کوئست‌ها توسط کاراکترهای فرعی بازی به نام (Quest Givers)، به شما داده می‌شوند. کوئست گیورها نوعی NPC یا کاراکتر غیر قابل بازی کردن هستند که حتما در بازی‌های دیگر با آن‌ها آشنایی دارید. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، این کاراکترها کوئست‌ها و تسک‌های مختلفی به شما می‌دهند.

اگر این NPCها کوئستی برای شما داشته باشند، می‌توانید یک علامت تعجب زردرنگ را در بالای سر آن‌ها مشاهده کنید. پس از انجام کوئست از این NPCها جوایز مختلف دریافت خواهید کرد. زمانی‌که یک کوئست گیور را می‌بینید به سمت او رفته و با کلیک راست یک پنجره را در سمت چپ اسکرین باز کنید. در این پنجره می‌توانید توضیحات و هدف کوئست را بخوانید و با کلیک بر روی اکسپت (Accept)، کوئست را قبول کنید. تغییر رنگ علامت سوال به خاکستری نشان می‌دهد شما کوئست را قبول کرده‌ اما هنوز آن را به پایان نرسانده‌اید.

همچنین پس از قبول کردن کوئست می‌توانید عنوان کوئست را در سمت راست صفحه نمایش خود مشاهده کنید. اگر روی عنوان کوئست کلیک کنید می‌توانید توضیحات و اهداف آن را دوباره بخوانید. انواع مختلفی از کوئست‌ها در ورلد اف وارکرفت وجود دارند، اما شما معمولا برای کامل کردن کوئست‌ها باید به نقاط مختلف رفته و تسک‌های گوناگونی انجام دهید. اگر نمی‌توانید مسیر خود را پیدا کنید، روی عنوان کوئست کلیک کنید تا مپ برای شما نمایش داده شود. سپس با فشار دادن کلید M، لوکیشن کوئست در نقشه برای شما به رنگ آبی مشخص خواهد شد.

در تمام کوئست‌ها نیاز نیست انمی یا موجودات مختلف را بکشید، بلکه اهداف کوئست‌‌ها متفاوت هستند؛ گاهی ممکن است شما ماموریتی برای پیدا کردن آیتمی خاص داشته باشید. در این صورت باید اجساد انمی‌ها را برای پیدا کردن آن آیتم لوت کنید. در چنین شرایطی باید تمام اجساد مارک شده برای آن کوئست خاص را جست‌وجو کنید، در غیر این صورت کوئست کامل نخواهد شد.

کوئست‌های دیگر ممکن است نیازی به کشتن انمی نداشته باشند و تنها پیدا کردن آیتم مشخصی در دنیای وارکرفت مد نظر باشد. در چنین کوئست‌هایی نیازی نیست انمی بکشید، بلکه باید به سمت آیتم‌های مختلف بروید با کلیک راست بر روی این آیتم‌ها، آن‌ها را لوت کنید. چنین آیتم‌هایی با هاله زردرنگ مشخص می‌شوند.

جوین شدن در گیلد و بازی کردن به صورت چندنفره

عنوان ورلد اف وارکرفت یک بازی چندنفره و آنلاین است. بنابراین مشخص است که بازی کردن به صورت گروهی با پلیرهای دیگر جذابیت بیشتری دارد. اگر جزو پلیرهای مبتدی ورلد اف وارکرفت هستید، بازیکنان مبتدی دیگر را پیدا و در کنار آن‌ها بازی کنید. این کار موجب می‌شود پروسه ارتقا لول نیز سریع‌تر اتفاق بیفتد. به‌علاوه، همیشه در گروه‌های بازی افرادی هستند که تجربیات و دانش خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. همچنین در کنار پلیرهای دیگر می‌توانید به‌راحتی چالش‌های سخت بازی را پشت سر بگذارید. اگر هم درخواست کمک کنید، بازیکنان زیادی حاضرند به شما کمک کنند.

جوین شدن در گیلد یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید به کمک آن با بازیکنان دیگر آشنا شوید. گیلد (Guild) گروهی از بازیکنان هستند که با هم در قالب یک گروه متحد می‌شوند تا تسک‌ها و مبارزات بازی را راحت‌تر انجام دهند. این فرصت مناسبی است تا با پلیرهای دیگر آشنا شوید و به صورت چندنفره بازی WoW را تجربه کنید.

اکس پی و ارتقا لول در ورلد اف وارکرفت

هرکدام از کاراکترها در این بازی دارای لول هستند. شما از لول یک بازی را آغاز کرده و به مرور زمان با کامل کردن تسک‌ها و میشن‌ها اکس پی به دست می‌آورید. هرچه بیشتر اکس‌ پی به دست بیاورید لول شما بیشتر افزایش پیدا می‌کند. لول ۶۰ بالاترین لول در WoW است. لول کاراکتر نشان‌دهنده قدرت و مهارت، نوع متریالی که در دسترس‌تان قرار می‌گیرد، میزان سلامت و منابع شما است. با رسیدن به لول ۶۰، شما آمادگی روبه‌رو شدن با سخت‌ترین چالش‌های بازی را دارید که می‌توانند در عین حال بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده باشند.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا