دانستنی ها

آمار عجیب سکته مغزی در ایران

رئیس انجمن علوم اعصاب و اعضای هیئت مدیره بر اهمیت اطلاع رسانی بیماری های عصبی تاکید کردند.

گزارش مهر محمود معتمدی، رئیس انجمن علمی مغز و اعصاب روز شنبه در نشست خبری روز جهانی مغز گفت: برای پیشگیری از بیماری های مغزی و عصبی باید مطالعات بیشتری انجام شود و از این رو باید با همکاری سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پزشکی انجام شود. شهرداری تهران به عنوان وزارتخانه ما در این مسیر گام برمی دارد.

وی افزود: بیماری های مغزی و عصبی زیادی وجود دارد، اما برخی از بیماری ها هستند که می توانیم بیشتر مطالعه کنیم.

معتمدی ادامه داد: سردرد، میگرن، صرع، زوال عقل و… بیماری های مغزی و اعصاب از جمله بیماری هایی است که مردم باید نسبت به آن آگاهی بیشتری داشته باشند.

سکته مغزی از دیگر بیماری های مغزی و عصبی است که نیاز به توجه دارد.

معتمدی گفت: انجمن مغز و اعصاب ایران در این راستا برنامه هایی در نظر گرفته است که از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها اعلام می شود.

وی همچنین در روز دوشنبه اول همایشی با موضوع بیماری های مغز و اعصاب برگزار کرد. مرداد 1403 در فرهنگسرای اندیشه و افزود: این همایش برای اولین بار با حضور اساتید، متخصصان مغز و اعصاب و عموم مردم و با هدف پیشگیری از بیماری های مغزی و عصبی برگزار می شود.

در ادامه، مجید غفارپور، عضو هیئت مدیره انجمن علوم اعصاب گفت: اولین چیزی که در رابطه با بیماری های مغزی باید به آن توجه کنیم، آسیب مغزی است که می تواند با عوارض ناگواری همراه باشد.

وی با اشاره به موضوع سردرد افزود: سردردهای ناگهانی و شدید همراه با تب، سردردهای مداوم که شب ها از خواب بیدار می شوند باید با مراجعه به پزشک متخصص پیگیری شود.

غفارپور ادامه داد: 10 تا 15 درصد زنان و 6 تا 8 درصد مردان به میگرن مبتلا هستند.

وی افزود: 12 تا 20 درصد علل زوال عقل مربوط به عفونت است و باید به این موضوع توجه شود.

غفارپور گفت: تشنج یکی دیگر از موضوعات مهمی است که بیماران مبتلا به این عارضه باید به آن توجه کنند.

آنچه زنان باردار باید به آن توجه کنند این است که در صورت استفاده از داروهای ضد تشنج، مصرف آن را در دوران بارداری قطع نکنند.

غفارپور گفت: ورزش و مطالعه مداوم از زوال عقل پیشگیری می کند.

محمدرضا عزیزی متخصص مغز و اعصاب و مدیر کل آموزش سازمان نظام پزشکی گفت: همایش روز جهانی مغز برای اولین بار در کشور برگزار می شود.

شایع ترین دلیل مراجعه افراد به مراکز درمانی سردرد و شایع ترین دلیل غیبت از کار سردرد است.

عزیزی گفت: روزانه 400 تا 500 نفر در کشور سکته می کنند. بنابراین اطلاع رسانی به مردم در مورد بیماری های عصبی بسیار مهم است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا