دانستنی ها

آمار تکان دهنده مصرف نوشابه در ایران

یکی یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر با آن مواجه بوده ایم، افزایش نوشابه است. مصرف نوشابه در دهه گذشته در ایران 15 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، یکی دیگر از تحولات نگران کننده کاهش شدید سن علاقه به نوشابه های شیرین و مضر است. بر این اساس، علاقه کودکان ایرانی به نوشابه از ۴ سالگی شروع می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، علاقه به نوشابه که از کودکی شروع می شود و تا بزرگسالی از بین نمی رود، پیامدهای ناگواری برای سلامت جامعه دارد. نکته نگران کننده دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اکثریت نسل های جدید به نوشابه های مدرن و مضر روی آورده اند و تمایل آنها به نوشیدنی های سنتی و حتی آب میوه های طبیعی در حال کاهش است. رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. جلال الدین میرزایی رزاز نیز این نکته را تایید می کند و در مورد آمار و مضرات مصرف نوشابه، تغییر سبک غذا خوردن و مشکلات سلامتی به نکاتی اشاره می کند. جایگزینی نوشابه های سنتی با نوشابه های مدرن و عوارض آن

میرزایی رزاز با مقایسه آمار مصرف نوشابه در ایران با آمار جهانی گفت: در حال حاضر 4 برابر میانگین جهانی نوشابه در ایران مصرف می کنیم. در واقع هر ایرانی به طور متوسط ​​سالانه 40 تا 42 لیتر نوشابه مصرف می کند. البته آمریکا استثناست و فقط در این کشور سرانه نوشابه 4 برابر ما مصرف می شود. در نتیجه یک برنامه پیشگیری بزرگ در ایالات متحده طراحی شده است و آنها قصد دارند در سال های آینده یعنی تا سال 2030 مصرف را به میزان یک سوم کاهش دهند.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت اقدامات پیشگیرانه بر مصرف نوشابه گفت: از جمله مطالعاتی که اثر بازدارندگی بر مصرف نوشابه دارد می توان به افزایش مالیات مازاد بر مصرف نوشابه اشاره کرد. تعیین قیمت نوشابه، گذاشتن برچسب و اطلاع رسانی از مضرات نوشابه.

این متخصص تغذیه به مضرات نوشابه های گازدار نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع مضرات نوشابه های گازدار جنبه و جنبه های مختلفی دارد، اولین مشکلی که با نوشابه های گازدار مواجه می شویم قند و کربوهیدرات بالای آنهاست. هر 250 تا 300 سی سی نوشابه ای که مصرف می کنیم (معادل یک لیتر) حاوی 13 تا 15 حبه قند است. به عبارت دیگر، با مصرف نوشابه همراه با وعده های غذایی، کالری اضافی ناخواسته به دست می آوریم.

به گفته میرزایی رزاز، در این سال ها که مصرف نوشابه ما 15 درصد افزایش یافت، همزمان مصرف لبنیات در کشورمان 10 درصد افزایش یافت که اتفاقی ناگوار و ناخوشایند است که ممکن است کشور ما را تحت تأثیر منفی قرار دهد. در سال های آینده تاثیرات مخربی بر سلامت مردم خواهد داشت.

کاهش سن مصرف کنندگان نوشابه

رئیس انجمن تغذیه ایران با توجه به خطر مصرف نوشابه همزمان با فست فود، گفت: در مسیر گذر از غذای سنتی خودمان به تغذیه، به غذاهای خارجی و غربی که عمدتاً فست فود هستند، رسیده ایم. . نوشابه هم یکی جزء لاینفک فست فود است، یعنی وقتی یک وعده غذایی ناسالم می خوریم، به موازات مصرف فست فود، ضررهای زیادی از طریق فست فود به خود وارد می کنیم، از جمله بسیاری از چربی ها و نمک ذخیره شده در فست فودها. ما با مصرف نوشیدنی های شیرین و مضر یک کالری به آن غذای ناسالم اضافه می کنیم. نوشابه هایی که اغلب با افزودنی های ناسالم و طعم دهنده ها و رنگ های مصنوعی تولید می شوند نیز عامل پوکی استخوان هستند. نوشابه های گازدار به دلیل گازی که دارند به مرور زمان باعث مشکلات گوارشی می شوند.

این متخصص تغذیه به نکته نگران کننده دیگری نیز توجه می کند: ذائقه کودکان ما از 3 تا 4 سالگی به مصرف نوشابه های گازدار علاقه مند است. زیرا آنها خوشمزه، رنگارنگ، خوشمزه هستند. علاقه به نوشابه ها در طول زندگی این نسل ادامه دارد و اثرات مضری بر سلامت آنها ایجاد می کند. بنابراین برای کاهش مصرف نوشابه مخصوصاً در نسل جوان باید کاری کرد، اما برای کاهش مصرف نوشابه و ننوشیدن آن چه باید کرد؟

رئیس انجمن تغذیه ایران در این باره گفت: یکی از اولین نکاتی که می توان به آن اشاره کرد و بسیار مفید است، بحث آموزش و فرهنگ سازی است که منجر به افزایش سواد تغذیه ای مردم می شود. سواد تغذیه به دانش و اطلاعات فرد در زمینه علوم غذایی و نحوه استفاده صحیح از منابع غذایی، نحوه نگهداری، نحوه طبخ و نحوه تغذیه متعادل اشاره دارد. رژیم غذایی افراد باید متنوع، متعادل و سالم و در حدی باشد که نیازهای روزانه او را برآورده کند. اما نوشابه همه اینها را خراب می کند.

میرزایی رزاز همچنین به وظایف دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: با این حال وظیفه دولت ها جایگزینی نوشیدنی های سالمی است که نیاز به نوشابه را از بین می برد و در عین حال سالم تر است. بهترین جایگزین برای این گونه نوشابه های غیرمجاز به ویژه نوشابه های غیرالکلی، نوشابه های ایرانی هستند که در فرهنگ و سنت ما سالم بودن آن تایید شده است و در فصول مختلف سال نوشیدنی های مختلفی وجود دارد و فقط باید به محتویات آن توجه کرد. . مقدار شکر اضافه شده

اگر نیاز دارید سریع غذا بخورید، این نکته را دنبال کنید

وی ضمن اشاره به اهمیت نوشیدنی های سنتی ایرانی و خواص آن برای سلامتی، گفت: اگر میزان قند این نوشیدنی ها کنترل شود، علاوه بر خوشمزه بودن، خواص خاص خود را نیز خواهند داشت. به عنوان مثال، اگر نوشیدنی های تهیه شده با عصاره نعناع یا حاوی پودر شیر یا عصاره های مختلف گیاهی اضافه شود، باید به عنوان یک فرصت تهدید ایجاد کرد. حالا که باید بنوشیم می توانیم مصرف نوشابه را کاهش دهیم که فواید طولانی مدت دارد و بهترین جایگزین نوشیدنی های سنتی و ایرانی هستند که حاوی دوغ هستند و جایگزین بسیار مناسبی برای نوشابه هستند.

میرزایی رزاز با اشاره به راهکاری که باعث تغییر ذائقه کودکان می شود، گفت: کودکانی که در سال های اول زندگی به دنیا می آیند شکل می گیرند، بنابراین کودکان نباید از سنین پایین به طعم دلپذیر و جذاب نوشیدنی های سنتی با روش های مختلف عادت کنند. زیرا این تغییر طعم در سنین بالاتر دشوارتر می شود. یکی یکی از بی نظیرترین نوشیدنی های ایرانی است که در این روش جایگزین قابل ارزیابی است.

رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه اینها عادت های بدی است که در ما نهادینه شده است، اما باید به تدریج با غذاهای سبک و سالم جایگزین شود، خاطرنشان می کند: اگر مردم مجبور به مصرف غذاهای خارج از منزل و فست فود هستند، دفعات آن را کاهش داده و مصرف کنند. آن را به تدریج انجام دهید آنها را کاهش دهد. نکته مهم در اینجا این است که این مواد غذایی ناسالم مانند ساندویچ، سیب زمینی و نوشابه که ترکیبی از مواد مضر هستند را نباید با هم مصرف کرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا