اخبار روز

آمار تکان دهنده سازمان ملل از تعداد مرگ و میر ناشی از ایدز

سازمان ملل متحد در گزارشی جدید فاش کرد که در سال گذشته (2023) حدود 40 میلیون نفر به ویروس اچ‌آی‌وی عامل ایدز مبتلا شده‌اند و بیش از 9 میلیون نفر تحت درمان قرار نگرفته‌اند که در هر دقیقه یک نفر جان خود را از دست می‌دهد. علت بیماری های مرتبط با ایدز است.

به گزارش یورونیوز، این داده ها نشان می دهد که اگرچه پیشرفت هایی در پایان دادن به اپیدمی جهانی ایدز در حال انجام است و سرعت پیشرفت آن کاهش یافته است، در عین حال بودجه برای مبارزه کاهش یافته و عفونت های جدید در چهار منطقه از جمله شرق ظاهر شده است. اروپا، آسیای مرکزی و آمریکای لاتین و بخش هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا در حال افزایش است.

سازمان ملل اعلام کرد: سال گذشته در هر دقیقه یک نفر بر اثر ایدز جان خود را از دست داد.

به گفته UNAIDS، آژانس سازمان ملل متحد که رهبری تلاش‌های جهانی برای ریشه‌کن کردن این بیماری را بر عهده دارد، تخمین زده می‌شود که در سال 2023 حدود 630000 نفر در اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست بدهند که کاهش قابل توجهی نسبت به 2.1 میلیون مرگ در سال 2004 است.

با این حال، این عدد جدید بیش از دو برابر تعداد مورد نظر برای سال 2025 است، یعنی کمتر از 250000 مرگ.

در این گزارش آمده است که نابرابری جنسیتی خطرات را برای دختران و زنان در کشورهای مختلف افزایش می دهد و به نرخ بسیار بالای عفونت HIV در میان نوجوانان و زنان جوان در برخی از مناطق آفریقا اشاره می کند.

این گزارش همچنین می‌گوید که نسبت عفونت‌های جدید در سراسر جهان در جوامع حاشیه‌نشینی که با محرومیت و تبعیض مواجه هستند از 45 درصد در سال 2010 به 55 درصد در سال 2023 افزایش خواهد یافت.

وینی بیانیما، مدیر اجرایی UNAIDS، گفت: رهبران جهان متعهد هستند که تا سال 2030 به اپیدمی ایدز به عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی پایان دهند. آنها تنها با اطمینان از داشتن ابزار، دانش و منابع برای پاسخگویی و مدیریت HIV می توانند به وعده خود عمل کنند.

به عنوان بخشی از این تعهد، رهبران جهان متعهد شده اند تا سال 2025 تعداد عفونت های جدید HIV را به کمتر از 370000 نفر در سال کاهش دهند. با این حال، طبق این گزارش، تعداد مبتلایان جدید در سال 2023 به 1.3 میلیون نفر خواهد رسید.

در این گزارش همچنین آمده است که سال گذشته، از 39.9 میلیون نفر مبتلا به HIV در سراسر جهان، 86 درصد از وضعیت خود مطلع شدند، 77 درصد به درمان دسترسی داشتند و 72 درصد ویروس را تحت کنترل داشتند.

به گزارش یورونیوز، سزار نونس، مدیر دفتر UNAIDS در نیویورک، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پیشرفت هایی در درمان HIV و تزریقاتی که می توانند به مدت شش ماه در بدن باقی بمانند، انجام شده است، اما هزینه سالانه دو دوز مصرف می شود. 40000 دلار آمریکا است که برای همه مقرون به صرفه است. افراد مبتلا به این ویروس برای همه به جز ثروتمندترین افراد در دسترس هستند.

او گفت که UNAIDS از سازنده دارو خواسته است تا آن را با هزینه کمتر در اختیار کشورهای کم درآمد و متوسط ​​قرار دهد. به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، این موضوع در بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی ایدز در مونیخ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا