رئیس بیمارستان شهدای هفتم تیر وی به عنوان بزرگترین مرکز سوانح و تروما در ایران به آمار بالای مرگ و میر ناشی از تروما در ایران اشاره کرد و گفت: در سایر نقاط دنیا نسبت مرگ و میر ناشی از سکته و سرطان بیشتر است، اما اینطور نیست. مورد در کشور ما

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه هر آسیبی را می توان به عنوان تروما طبقه بندی کرد، گفت: آسیب های ناشی از یک حادثه مانند سقوط، تصادف، حوادث تلخ و غیره در زمره تروما طبقه بندی می شوند. به از دست دادن اعضای بدن و حتی مرگ.

ترومای PTSD چیست؟

وی آسیب های ناشی از اختلال استرس پس از سانحه را اینگونه توضیح داد: ممکن است فرد حادثه ای را تجربه کند که باعث آسیب روحی و روانی شود. برای مثال، شخصی که شاهد صحنه تصادف دلخراشی است، ممکن است دیگر نتواند از خیابان عبور کند یا سوار ماشین شود. بنابراین تروما به طور کلی به معنای آسیب ناشی از تصادف است. آسیب روانی آنقدر زیاد است که بسیاری از مردم ممکن است به اخبار گوش ندهند. چون می ترسند درباره موضوعی که از آن می ترسند صحبت کنند.

این جراح مغز و اعصاب مثال زد و گفت: گاهی می بینیم بچه ها از مدرسه فرار می کنند; این مشکل را می توان در دسته اختلالات PTSD نیز قرار داد که می تواند مربوط به تجربه یک حادثه ناخوشایند در این محیط باشد.

17000 مرگ ناشی از حوادث رانندگی در سال 1401

وی درباره وضعیت تصادفات منجر به ترومای جسمانی در کشور گفت: در سال 1383 حدود 25 هزار نفر بر اثر تصادف در کشور فوت کردند که این رقم در حال حاضر به (1401) نزدیک به 17 هزار نفر رسیده است. کاهش آمارها نیز مرهون تلاش پلیس، راهنمایی و رانندگی و آموزش مردم است. علیرغم کاهش آمار، هنوز باید این تعداد را بیشتر کاهش دهیم.

نرخ بالای مرگ و میر ناشی از تروما در ایران

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از تروما در ایران گفت: در سایر نقاط دنیا نسبت مرگ و میر ناشی از سکته و سرطان بیشتر است، اما در هند اینگونه نیست. ” کشور ما. تروما در درجه اول در بین جوانان و افراد شاغل اتفاق می افتد و این مشکل منجر به آسیب های بیشتر می شود. بر این اساس بسیاری از مسئولان در تلاش برای رفع این مشکل هستند.

لزوم ارتقای ایمنی راه ها برای جلوگیری از تصادفات جاده ای

وی با تاکید بر اهمیت افزایش سطح فرهنگ و سواد سلامت جامعه در ارتباط با فراوانی تروما، تصریح کرد: از سوی دیگر وسعت کشور نیز به افزایش فراوانی ترومای ناشی از حوادث کمک می کند و بیشتر اقدامات لازم است.» باید با توجه به ایمنی راه در نظر گرفته شود. بسیاری از جاده های کشور در هر دو جهت حرکت می کنند و فقط باید در یک جهت حرکت کنند. اکثر تصادفات رانندگی در حدود 35 کیلومتری مقصد رخ می دهد که این نیز به خستگی راننده مربوط می شود که با وجود خستگی و خواب آلودگی به رانندگی خود ادامه می دهد و باعث تصادف می شود.

دانشی ادامه داد: در برخی کشورها با نگاه ویژه به خودروهای سنگین اعلام می شود که راننده بیش از 2 ساعت پشت فرمان بنشیند جریمه می شود اما در کشور ما قانونی در این زمینه یعنی در در عین حال، بررسی چنین مشکلی دشوار است.

وضعیت ناتوانی ناشی از حوادث رانندگی

وی در خصوص وضعیت معلولیت های ناشی از تروما در تصادفات رانندگی تصریح کرد: به طور کلی سه تا چهار برابر مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی، افراد نیز دچار معلولیت می شوند. کسانی که حتی به دلیل آسیب دیدگی دست و پا یا ستون فقرات نمی توانند به کار قبلی خود ادامه دهند.

نسبت بالاتری از مردان با آسیب جسمی

به گفته رئیس بیمارستان شهدای هفتم تیر میانگین سنی ترومای ناشی از تصادفات در کشور بین 30 تا 40 سال تخمین زده شده است که در این آمار مردان سهم بیشتری دارند.

تشخیص سخت تر ترومای روانی

وی با اشاره به اینکه میزان بروز ضربه های PTSD (روانی) در زنان بیشتر است، تصریح کرد: تشخیص این نوع تروما آسان نیست.

اهمیت حفظ سیستم تنفسی قربانیان ترافیک

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره مهم ترین نکاتی که پس از حادثه و قبل از انتقال مصدومان به مراکز درمانی باید رعایت شود، گفت: بزرگترین مشکل دستگاه تنفسی مجروحان است که بسیاری از این افراد هستند. همچنین استفراغ یا زبان آنها مانعی برای تنفس باشد. تنفس دشوار می شود و ممکن است خطر خفگی وجود داشته باشد. بنابراین مهمترین وظیفه امدادگران حفظ تنفس مصدوم است.

حمل و نقل مجروحین تحت چه شرایطی مجاز است؟

وی ادامه داد: در مورد انتقال مصدوم بهتر است این کار توسط سه نفر انجام شود; یعنی دو نفر در پهلوی مصدوم و یک نفر پشت سر او مسئولیت نگه داشتن پشت فرد را بر عهده بگیرند یا یک نفر سر و گردن را بگیرد، یک نفر پاها را بگیرد و یک نفر دیگر فرد را نگه دارد. تا مصدوم آسیبی نبیند. بسیاری از این افراد دچار آسیب های ستون فقرات و اندام ها می شوند و کشش می تواند باعث آسیب های جدی تری شود. البته بهتر است در صورت امکان مصدوم از جابجایی خودداری شود اما در صورت لزوم باید به نکات ذکر شده توجه شود.

وضعیت پذیرش مجروحین ترافیکی در بیمارستان بازداشتگاه تیر

رئیس بیمارستان شهدای هفتم تیر وی با تشریح وضعیت ارجاع این مرکز درمانی به عنوان یکی از مراکز پذیرش بیماران ترومایی و بزرگترین مرکز سوانح و تروما در ایران، تصریح کرد: در سال گذشته 4500 عمل ارتوپدی، 1000 عمل مغز، اعصاب و ستون فقرات، حدود 1000 عمل جراحی فک و … انجام شده است. 1000 عمل جراحی پلاستیک ترمیمی داشتیم که رقم بسیار بالایی است. این مرکز دارای پایگاه هلیکوپتر است و پذیرای قربانیان حوادث شدید هستیم.

وی در خصوص خدمات شبانه روزی این مرکز درمانی تصریح کرد: جراح عمومی، ارتوپد و جراح مغز و اعصاب به صورت شبانه روزی در این مرکز مستقر هستند. به دلیل تصادفات زنجیره ای و غیره، مثلاً 80 بیمار می توانند به یکباره به ما مراجعه کنند. هنگام مراقبت از بیماران ترومایی، هر دقیقه مهم است و باید به سرعت به مصدومان کمک کنیم.

وی در خصوص وضعیت نگهداری داروها و تجهیزات در این مرکز درمانی گفت: خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداریم. بزرگترین مشکلی که بیمارستان ما را تحت تاثیر قرار می دهد تعداد پرسنل پرستاری است. این گروه در کشور ما خیلی خوب کار می کند اما با استقبال خوبی مواجه نمی شود. اما با توجه به آموزش خوب گروه پرستاری و پذیرش مدارک تحصیلی ما در کشورهای دیگر، ممکن است تعدادی از پرستاران مهاجرت کنند که این امر منجر به کاهش تعداد کادر پرستاری شده است.

تعرفه ها با هزینه ها مطابقت ندارد

رئیس بیمارستان شهدای هفتم تیر وی با اشاره به اینکه تعرفه ها باید نسبت به هزینه ها در نظر گرفته شود، گفت: کشورهای خارجی برای جذب پزشک و پرستار و تشویق مهاجرت از جمله در نظر گرفتن حقوق بالا اقداماتی را انجام می دهند و در این زمینه کسانی که در مورد تعرفه تصمیم می گیرند باید اتخاذ کنند. این مشکل را در نظر بگیرید

ارائه خدمات رایگان به قربانیان ترافیک تا 2 ماه

وی با تاکید بر اینکه مصدومان تصادفات جاده ای در بدو ورود به بیمارستان و تا دو ماه خدمات رایگان دریافت می کنند، گفت: بیمار به صورت رایگان عمل می شود در حالی که همین عمل در بیمارستان خصوصی 200 میلیون تومان هزینه دارد.

این جراح مغز و اعصاب در مورد خدمات اصلی ارائه شده به مجروحان ترافیکی در بیمارستان شهدای هفتم می گوید تیر او گفت: بیشتر خدمات مربوط به بخش ارتوپدی است.

درباره بیمارستان شهدای هفتم تیر توضیح داد: این مرکز درمانی در سال 1341 با 150 تخت ساخته شد و هم اکنون 200 تخت به صورت 24 ساعته در اختیار آن قرار می دهیم و 30 تخت اورژانس فعال داریم.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *