دانستنی ها

“آلیس در سرزمین عجایب”؛ اختلال روانی عجیب

سندرم «آلیس در سرزمین عجایب» یک اختلال نادر روانی-فیزیکی است و نام آن برگرفته از یک رمان معروف است.

به گزارش عصر ایران، نام این اختلال به سال 1995 برمی گردد، زمانی که جان تاد روانپزشک انگلیسی با نوعی بیماری روانی مواجه شد که علائم آن شبیه به تجربیات آلیس در سرزمین عجایب بود.

او این اختلال را همان نام رمان گذاشت.

آلیس در این رمان بارها پس از سقوط از سوراخ خرگوش دنیا را در ابعاد مختلف می بیند.

وقتی از بطری می نوشد، به شدت کوچک می شود و وقتی کیک می خورد، خیلی بزرگ می شود.

ویژگی های اختلال آلیس در سرزمین عجایب

سندرم آلیس در سرزمین عجایب یا AIWS با تغییراتی در دید شما نسبت به جهان، به ویژه بدن خود مشخص می شود.

در این اختلال، فرد دنیا را آنطور که هست نمی بیند، رنگ ها تغییر می کنند، خطوط مستقیم تکان می خورند، اشیا حرکت می کنند و حتی ممکن است تصور کنند که زمان تغییر کرده است.

علائم این اختلال معمولا در دوران کودکی شروع می شود و افراد مبتلا اغلب علائم مربوط به درک خود از محیط خود را تجربه می کنند، از جمله:

تحریف ادراکی: در این حالت، فرد احساس می کند که اشیاء بزرگتر یا کوچکتر از اندازه واقعی خود، نزدیک یا دور از اندازه واقعی خود هستند.

تحریف زمان: افراد مبتلا به سندرم آلیس در سرزمین عجایب ممکن است زمان را از دست بدهند. بسته به دیدگاه آنها، زمان سریعتر یا کندتر از آنچه در واقع جریان دارد، جریان می یابد.

اعوجاج صدا: هر صدا، حتی صداهای معمولی، خیلی آرام، خیلی بلند یا آزاردهنده به نظر می رسد.

از دست دادن کنترل اندام یا از دست دادن هماهنگی: در این حالت، فرد مبتلا احساس می کند که عضلات بدن به طور غیر طبیعی کار می کنند و توانایی کنترل آنها را ندارد، تغییر در درک واقعیت می تواند بر نحوه حرکت یا راه رفتن فرد تأثیر بگذارد. و احساس ناهماهنگی در فرد ایجاد می شود.

این اختلال عوارض دیگری نیز دارد. سندرم آلیس در سرزمین عجایب شامل تغییراتی در بخش‌هایی از مغز شما می‌شود که با اطلاعات حسی و چیزهایی که می‌بینید و می‌شنوید سروکار دارند.

بیماری های مرتبط با سندرم آلیس در سرزمین عجایب

اگرچه علت این سندرم ناشناخته است، اما برخی از پزشکان آن را با میگرن و سردرد مرتبط می دانند و معتقدند با دوری از چیزهایی که باعث میگرن می شوند، افراد مبتلا می توانند از احساسات عجیب دوری کنند.

اگرچه علائم این اختلال اغلب قبل، در حین یا بعد از میگرن رخ می دهد، اما می تواند ناشی از صرع، تومور مغزی، عفونت هایی مانند ویروس اپشتین بار، آنفولانزا، مخملک یا تب حصبه، سکته مغزی و افسردگی باشد. یا اسکیزوفرنی، استفاده از داروهای تفریحی مانند ال اس دی یا ماری جوانا، تب، هیپنوتیزم و غیره. نیز ممکن است رخ دهد. این بیماری می تواند پس از مصرف داروهایی مانند شربت سرفه، داروهای آلرژی و داروی ضد تشنج توپیرامات نیز بروز کند.

اگرچه هیچ درمان قطعی برای این سندرم وجود ندارد، اما اگر فردی فکر می‌کند که از سندرم آلیس در سرزمین عجایب رنج می‌برد، حتماً باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کند. با این حال، دارو و رژیم غذایی ضد میگرن می تواند در بهبود و کنترل میگرن موثر باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا