اخبار روز

آلودگی نوری پروانه ها را تهدید می کند

پروانه‌هایی که در اطراف چراغ‌های خیابان بال می‌زنند، منظره‌ای آشنا هستند، اما نورهای درخشان شهرهای ما نه تنها ممکن است این حشرات را جذب کنند، بلکه ممکن است رفتار آنها را نیز تغییر دهند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان بلژیکی و سوئیسی چیزی عجیب در مورد پروانه های شهری کشف کرده اند. به نظر می رسد پروانه های شهری بال های کوچک تری نسبت به همتایان غیر شهری خود دارند.

آلودگی نوری، همراه همیشگی شهرها، تأثیر مخربی بر پروانه ها و اکوسیستم آنها می گذارد. پروانه ها از ماه و ستاره ها برای ناوبری استفاده می کنند. با این حال، نورهای روشن شهر آنها را گیج می کند و باعث مشکلات تغذیه و جفت گیری می شود که کل جمعیت آنها را به خطر می اندازد.

نور مصنوعی همچنین پروانه ها را به اهداف آسانی برای شکارچیان تبدیل می کند زیرا آنها دیگر نمی توانند در تاریکی شب پنهان شوند. این افزایش شکار بیشتر به جمعیت پروانه ها آسیب می رساند و تعادل کل اکوسیستم را از بین می برد.

آلودگی نوری همچنین ساعت داخلی پروانه ها را مختل می کند و بر هورمون ها و رفتار آنها تأثیر می گذارد. این می تواند بر الگوهای تغذیه، جفت گیری و مهاجرت آنها تأثیر بگذارد. این مشکلات باعث کاهش بیشتر جمعیت پروانه ها می شود و به عنوان یادآوری این موضوع است که چگونه آلودگی نوری به محیط زیست آسیب می رساند.

وقتی پروانه ای در کشور زندگی می کند، آسمان شب نقشه آن است، اما در شهر مجموعه ای گیج کننده از چراغ های خیابان، بیلبوردها و چراغ های تبلیغاتی وجود دارد. اینجاست که مینی بال ها وارد بازی می شوند. پروانه های شهری به دلیل بال های کوچکترشان کمتر جذب نور مصنوعی می شوند. این تغییر می تواند پاسخی تکاملی به چالش های زندگی شهری باشد.

دانشمندان معتقدند بال های کوچکتر می توانند پروانه های شهری را چابک تر کنند. این افزایش تحرک ممکن است به آنها کمک کند تا از پرت کردن نور مصنوعی جلوگیری کنند و بهتر از شکارچیان فرار کنند. بال های کوچکتر نیز می توانند به آنها در یافتن غذا در محیط بی ثمر شهری کمک کنند.

خیابان‌ها، ساختمان‌ها و سایر بخش‌های شهرها مناطق طبیعی را تقسیم می‌کنند و فضاهای سبز کوچک‌تر و منزوی‌تری را برای پروانه‌ها باقی می‌گذارند. آنها یافتن جفت، غذا و مکان هایی برای تخم گذاری را دشوار می کنند و به طور قابل توجهی چرخه زندگی پروانه ها را مختل می کنند و جمعیت آنها را کاهش می دهند.

علاوه بر این، “اثر جزیره گرمایی” که در آن شهرها به طور قابل توجهی گرمتر از مناطق روستایی هستند، چالش دیگری را ایجاد می کند. پروانه ها، مانند بسیاری از حشرات، برای تنظیم دمای بدن خود به محیط متکی هستند. دمای داغ در شهر می تواند عملکرد بدن آنها را مختل کند و بر رشد، تولید مثل و نرخ بقای آنها تأثیر بگذارد.

پروانه ها نقش مهمی در طبیعت دارند و هم برای مناطق وحشی و هم برای زیستگاه های انسان مفید هستند.

نتایج تحقیق حاضر در Biology Letters منتشر خواهد شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا