اخبار روز سینما

در گذشت کارگردان میس سانشاین کوچولو / آلن آرکین 89 ساله در گذشت!

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ، آلن آرکین بازیگر برنده جایزه اسکار فیلم «میس سانشاین کوچولو» در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

به گزارش ورایتی، آلن آرکین، بازیگر برنده جایزه اسکار برای «خانم کوچک آفتاب» و مجموعه‌ای از آثار هفت دهه بازیگری روی صحنه، پرده و تلویزیون در 29 ژوئن در خانه خود در کالیفرنیا درگذشت. او 89 سال داشت.

آرکین که به خاطر به تصویر کردن شوخ طبعی خشک و در عین حال ایفای تراژدی  با همان تواناییشهرت دارد، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در کمدی مستقل میس سانشاین کوچولو در سال 2007 دریافت کرد. او دو نامزدی اسکار دیگر در کارنامه سینمایی خود داشت که برای «روس‌ها می‌آیند، روس‌ها می‌آیند» در سال 1967 و «قلب یک شکارچی تنهاست» در سال 1969 برنده آن شد. او همچنین برای بازی در فیلم آرگو بن افلک جوایز زیادی گرفت.

او اخیراً نامزد جایزه Primetime Emmy در یک سریال کمدی برای بازی در سریال نتفلیکس “روش کامینسکی” شد که در آن در کنار مایکل داگلاس بازی کرد تا به 4 نامزدی قبلی امی اضافه شود.

خارج از بازیگری، آرکین به عنوان بازیگر صحنه شروع به کار کرد، سپس در سال 1961 در برادوی ظاهر شد و دو سال بعد جایزه تونی را برای بازی در کمدی جوزف استاین دریافت کرد.

آرکین در سریال Little Miss Sunshine نقش پدربزرگ بد دهن را بازی کرد و San Francisco Chronicle نوشت: خودانگیختگی آرکین این تصور را ایجاد می کند که او در حال بداهه نوازی است.

در این فیلم، ابیگیل برسلین نقش نوه آرکین را بازی کرد که تمایل او برای ورود به یک نمایش استعدادیابی کل خانواده را به یک سفر جاده ای هدایت می کند.

او به یاد آرکین افتاد و گفت: آلن آرکین یکی از مهربان ترین و بامزه ترین بازیگرانی بود که با او کار کردم. شاید در زندگی واقعی با هم نسبتی نداشتیم، اما او همیشه پدربزرگ قلب من خواهد بود.

آرکین یکی از بازیگرانی بود که به سرعت به خاطر کارش شناخته شد و جوایزی را به دست آورد. پس از برنده شدن جایزه تونی در سال 1963، او اولین نامزدی امی خود را در سال 1967 و اولین نامزدی اسکار خود را در همان سال به دست آورد. با وجود موفقیت در سینما، او هرگز تلویزیون را ترک نکرد. نامزدی بعدی امی او در سال 1987، سومین نامزدی او در سال 1997 و دیگری در سال 2003 به دست آمد.

همه منتقدان تحت تأثیر بازی او به عنوان یک روان پریش خزنده در فیلم هیجان انگیز Wait Under Dark قرار نگرفتند، اما این نقش او را به شهرت هالیوود رساند و بعداً برای نقش بازرس کلوزو در فیلم “بازرس کلوزو” پی ام آپ شد و به عنوان بازرس کلوزو پی ام آپ شد. محل. توسط پیتر سلرز

در سال 1969 دومین نامزدی اسکار خود را با اقتباس کارسون مک کولر از «قلب شکارچی تنها» دریافت کرد. نیویورک تایمز در حین بررسی فیلم، بازی آرکین به عنوان یک خواننده ناشنوا را فوق العاده عمیق خواند که هوشمندانه تمام ابعاد شخصیت را منتقل می کند.

در سال 1976، آرکین در نقش زیگموند فروید در فیلم «راه حل هفت درصدی» به کارگردانی هربرت راس در کنار بازیگرانی از جمله رابرت دووال، لارنس اولیویه و ونسا ردگریو نقش آفرینی کرد.

او اولین فیلم خود را در سال 1971 کارگردانی کرد، فیلمی طنز به نام “قتل های کوچک” با بازی خودش و الیوت گولد. او برای فیلم کمدی Fire Sale در سال 1977 که خودش و راب رینر در آن نقش آفرینی کردند، به صندلی کارگردانی بازگشت و چندین برنامه تلویزیونی و یک فیلم تلویزیونی را کارگردانی کرد.

او دهه 70 را با یکی از خنده دارترین کمدی های آن دهه به پایان رساند. فیلمی با عنوان «شوهر و همسر» در کنار پیتر فالک بازی کرد و بعداً پیتر فالک برای کمدی «مخمصه بزرگ» به کارگردانی جان کاساوتیس به او پیوست.

اگرچه او در سال 1990 در فیلم ادوارد دست قیچی به کارگردانی تیم برتون نقش یکی از شخصیت های اصلی را بازی نکرد، اما همچنان به خاطر بازی در نقش پدر وینونا رایدر به یاد می آید.

در اوایل دهه 1990، او در فیلم حماسی هاوانا با رابرت ردفورد ظاهر شد و یکی از بازیگران اصلی بود که در اقتباس دیوید مامت از گلنگری گلن راس جلوی دوربین رفت.

او در سال 2001 در کنار متیو مک‌کانهی در فیلم مستقل «سیزده گفتگو درباره یک چیز» بازی کرد و در سال 2008 نقش اصلی را در اقتباس سینمایی «هوشمند شو» با بازی استیو کارل و آن هاتاوی بازی کرد.

او همچنین چندین نمایش برادوی را کارگردانی کرد، از جمله کمدی موفق نیل سایمون “پسران خورشید” که برای 538 اجرا در سال 1972 اجرا شد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا