مراسم افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ظهر امروز به مناسبت آغاز رسمی این رویداد برگزار شد.

به گزارش پی ام آپ از پایگاه خبری چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، مراسم افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ظهر امروز 6 مهرماه با قرائت آیات مختلفی از انجیل برگزار می شود. کلام الله مجید، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و مراسم گرامیداشت شهدای غزه با اجرای محمدرضا مقدیسیان در پردیس ملت برگزار شد.

سپس دبیر این مراسم مهدی آذرپندار روی صحنه آمد و گفت: به همه سینماگران، عکاسان و مهمانان ویژه این جشنواره، مهمانان تهرانی و استانی سلام می کنم. ما میراث همه کسانی هستیم که این جشنواره را به اینجا رساندند و تلاش آنها. دو نفر از افراد ارزشمند سال های گذشته در جمع ما بودند که از جناب آقای سعید پوراسماعیلی که بازنشسته هستند ولی در سال های گذشته بسیار کمک کننده بودند و امسال نیز در کنار ما هستند تشکر می کنم و دیگری ام‌اس. فالکیان نیز بسیار مفید بود.

وی افزود: از اینکه جشنواره را تبلیغ می کنید و سخت تلاش می کنید تا مطمئن شوید که جای خالی بلیت وجود ندارد، متشکرم، نمایش های عالی چیزی است که ما اکنون در مورد آن هستیم. ما فیلم های شما را خیلی دوست داشتیم، این جشنواره جشنواره شماست و با شعار دنیای خیالی شروع شد. باید پیرمردی در دنیا باشد که این روزها فراخوان جشنواره ای برای جلوگیری از کودک کشی و شهادت بدهد. چند سال پیش اعلام کردیم که نمی‌توانیم فیلم‌های حاوی کودک‌کشی را نمایش دهیم، اما فکر نمی‌کردیم زمانی بیاید که یک سال هر روز جلوی چشمان این همه بیننده بچه‌ها کشته شوند. انشالله که بزرگتر ما بیاید و این روزها تمام شود.

در زیر به سینمای متاخر ایران مانند جلیل شعبانی، رضا داوودنژاد، بهاره لله‌ای، بیتا فرهی، مهدی خلیلی، پروانه معصومی، حسین سپند، سعید راد، صدرالدین حجازی، محمدجعفر باقری‌نیا، ناصر طهماسب، هوشنگ حریرچیان اشاره کردیم.

در ادامه مراسم بزرگداشت محمدجعفر باقری نیا کارگردان سینمای مستند با پخش تصاویر برگزار شد.

مهدی آذرپندار، محمدعلی باشه آهنگر و محمدرضا عرب در این قسمت به روی صحنه آمدند و با اهدای لوح یادبود از دختر و همسر مرحوم باقری نیا تجلیل کردند.

همسر این هنرمند در این قسمت گفت: از دست دادن همسر هنرمند نه تنها یک فقدان شخصی، بلکه از دست دادن منبع الهام است. او هنرمندی است که در هر یک از آثارش تکه ای از روح خود را به جا گذاشته است. او تا آخرین روزهای عمرش برای خلق اثر تلاش کرد. مطمئنم روحش اینجاست و هنرش هرگز نخواهد مرد. هفته گذشته دقیقاً در همین لحظه او را از دست دادیم. از آقای آذرپندار و سعید نجاتی مدیر مرکز فارغ التحصیلان و آقای عرب که در اولین ساعت بیماری همراه ما بودند تشکر می کنیم. فقط

در ادامه مراسم بزرگداشت نیما عباسپور از پیشکسوتان عرصه فیلم کوتاه با حضور مهدی آذرپندار، بیژن میرباقری، سعید پوراسماعیلی و آرش رصافی برگزار شد.

عباسپور درباره این موضوع گفت: متشکرم، اما دوستان می دانند که من حالم راضی نیستم، وضعیت خودم و خیلی ها خوب نیست، سال هاست که خوب نیست. کاش به جای من داریوش مهرجویی، وحیده محمدی فر، کیومرث پوراحمد، احمدرضا احمدی، جعفر باقری نیا و همه کسانی که در این دو سال از دست دادیم زنده بودند.

یکی دیگر از یادداشت های این مراسم مربوط به مرحومه بهاره لله ای بود که مهدی آذرپندار، نادره ترکمانی، اصغر فارسی، علیرضا معتمدی و دانش آقباشاوی روی صحنه آمدند و با اهدای لوح به مادر این هنرمند پرداختند.

مادر این هنرمند گفت: بهار همیشه در روح و جان ما جاری است اما خدا سرنوشت همه را از قبل نوشته است. بهار دختری مستقل، جدی و با اخلاق بود که عاشق سینما و هنر بود. او سرشار از شور و هیجان بود، پیگیر بود و با وجود همه سختی ها و بی عدالتی ها در این زمینه، هرگز ناامید نشد، به فکر کشور و هنر کشورش بود. مثل بهار جایی در این دنیا نداشت. من مطمئن هستم که در حال حاضر و در آینده از او به خوبی یاد می شود. او تا زمانی که در این دنیا بود مایه افتخار خانواده و جامعه سینما بود. من می خواهم از کسانی که این بزرگداشت زیبا را برگزار کردند تشکر کنم.

سپس فرهاد سلیمانی، دبیر اولین جشنواره عکس تهران که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، گفت: آژانس عکس تهران تاسیس شد و فضایی را برای عکاسان جوان برای ورود به عرصه حرفه ای کار و ارائه و فروش عکس فراهم کرد. ” اولین این جشنواره با استقبال زیادی روبرو شد. استقبال از این رویداد بی نظیر بود. من امروز چند نفر را دیدم که معرفی شدند که در هیچ جشنواره ای شرکت نکردند اما به دلیل سابقه خوب انجمن حضور داشتند. این جشنواره در دو بخش «آزاد» و «جوان ایرانی» برگزار می شود و نزدیک به هفت هزار عکس به دست ما رسیده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به آمار عکس های گرفته شده از ادارات مختلف پرداخت و گفت: جا دارد از آژانس های این رویداد و آقای آذرپندار که صمیمانه به ما کمک کردند تشکر کنم.

سپس برگزیدگان بخش عکاسی معرفی شدند.

برندگان بخش تک عکس:

جایزه سوم این بخش به سیدمتین هاشمی تعلق گرفت.

جایزه دوم به بابک کنعانی تعلق گرفت.

جایزه اول به صمد قربان زاده تعلق گرفت.

برندگان بخش مجموعه عکس:

در این بخش دو لوح تقدیر اعطا شد.

به مجموعه عکاسی عرفان سامان فر با عنوان “در خطر انقراض” لوح تقدیر اهدا شد.

جایزه دیگری به مجموعه «ژنتیک» اصغر خمسه اهدا شد.

مقام اول این بخش به اثر فاطمه روحانی طباطبایی با عنوان «خانه گل های فیکوس» تعلق گرفت.

برندگان بخش مجموعه عکاسی جوان ایرانی عبارتند از:

لوح افتخار این اداره برای مجتمع خوابگاهی به علیرضا عباسی فر اهدا شد.

برنده این بخش سعید نیک پور با مجموعه عکاسی «کشتی گیله مرد» بود.

تا چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران 2 به کارگردانی مهدی آذرپندار آبان در پردیس سینمایی ملت 1403 برگزار می شود.

انتهای پیام

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :