اخبار روز

آغاز مذاکرات برای اعزام نیروی کار به عراق


به گزارش پی ام آپ به نقل از فرارو، مدیرکل توسعه موسسات استخدامی و هدایت نیروی انسانی وزارت کار در دیدار با مقامات عراقی از آمادگی اعزام نیروی کار مازاد ایرانی به عراق در تمامی سطوح شغلی خبر داد.

در قرن بیست و یکم یکی از مسائل و فرصت هایی که دولت ها می توانند در اختیار جویندگان کار کشور به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار دهند، امکان اشتغال در خارج از کشور و حضور در بازار کار کشورهای دیگر است.

کاهش نرخ بیکاری، تنوع بخشی به درآمد کشور و بویژه کاهش وابستگی به منابع ارزی حاصل از نفت، انتقال تجربیات فنی و مهندسی، حفظ حرمت و هویت نیروی کار، ساماندهی و استفاده از نیروهای متخصص در بجای فرار مغزها و بهبود وضعیت موجود. وضعیت اعتماد به نیروی کار ایرانی: در سایر کشورها یکی از مزیت های اعزام نیروی کار به خارج از کشور است.

با توجه به جوان بودن جمعیت و بالا بودن نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان و کارشناسان دانشگاهی کشور، اعزام این گروه از نیروی کار کشور را می توان گامی مثبت در راستای رشد و توسعه کشور دانست. کشورهایی که نیروی کار می فرستند می توانند از حواله های ارسال شده توسط مهاجران و همچنین مهارت هایی که آنها آموخته اند استفاده کنند.

علاوه بر این برنامه ریزی و اعزام نیروی انسانی و کارشناسان به خارج از کشور می تواند تا حدودی در کاهش فرار مغزها موثر باشد. بر این اساس افراد متخصص و تحصیلکرده ای که اجازه کار در داخل کشور را ندارند می توانند تحت نظارت قانونی و کنترل شده به خارج از کشور اعزام شوند و در صورت عدم بازگشت به پدیده فرار مغزها به کشور بازگردند. می تواند آسیب های جدی به کشور وارد کند.

امید ملک مدیرکل دفتر توسعه موسسات استخدامی و هدایت نیروی انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعزام نیروی کار به خارج از کشور را در صورتی که طبق استانداردها انجام شود برای کشور مفید دانست. و گفت: اگر بتوانیم از فرصت های شغلی موجود در بازار استفاده کنیم. در واقع ما توانسته ایم تجربه نیروی کار را افزایش دهیم و برای کشور ارزشمند خواهد بود. این موضوع در نهایت منجر به رشد دانش فنی و کاهش فقر می شود که مشکلی نیست. بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی در خصوص حضور نیروی کار ایرانی در خارج از کشور گفت: برای حضور نیروی کار ساده و نیمه ماهر مشکلی وجود ندارد. در مورد نیروهای متخصص در صورت وجود مازاد این نیروها در اردوگاه کار اجباری و بیکار بودن آنها در ایران امکان اعزام به خارج از کشور وجود دارد.

ملک از وبینار مسئولین وزارت کار و امور اجتماعی عراق و مسئولین بخشهای استخدامی، رفاهی و فنی و حرفه ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ج. الف- ایران و رایزن اقتصادی ج. الف ایران در عراق اعلام کرد که در روز چهارشنبه 29/6/1402 برگزار شد.

در این جلسه موضوعات مربوط به اعلامیه همکاری مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. الف) در مورد ایران و وزارت کار و امور اجتماعی عراق بحث و تبادل نظر شد.

مدیر کل توسعه موسسات کاریابی و هدایت شغلی از تمایل این وزارتخانه برای اعزام نیروی کار مازاد ایرانی در تمامی سطوح شغلی به عراق خبر داد.

وی افزود: با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر نیاز به نیروی کار از سوی کارفرمایان عراقی در شهر بصره، لازم است طرف عراقی نیازمندی های نیروی کار خود را به همراه شرایط و مشخصات نیروی کار مورد نیاز، مدت قرارداد، حقوق و دستمزد تامین کند. دستمزدها ابلاغ بیمه، توانمندی ها و امکانات در نظر گرفته شده برای نیروی کار به وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی و تسهیل در صدور ویزای کار برای نیروی کار اعزامی.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به حضور نیروی کار ایرانی در اقلیم کردستان عراق، لازم است حمایت های قانونی لازم برای پرداخت دستمزد عادلانه، شرایط کار و حمایت بیمه ای به منظور ساماندهی نیروی کار ایرانی انجام شود.

در ادامه طرف عراقی آمادگی خود را برای تشکیل کمیته ای مشترک برای اجرای موارد ذکر شده در بیانیه مشترک اعلام کرد تا اجرای برنامه های بیانیه مشترک در جلسات حضوری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا