دانستنی هاعمومی

آشنایی کامل با تئوری رنگ و نحوه استفاده  و ترکیب رنگ ها

تا به حال به این فکر کرده‌اید که طراحان و هنرمندان چگونه ترکیب رنگی عالی را پیدا می کنند؟

آنها از تئوری رنگ استفاده می کنند. تئوری رنگ مطالعه چگونگی تعامل رنگ ها با یکدیگر و نحوه استفاده از آنها برای ایجاد طرحهای بصری هماهنگ و موثر است. این شامل اصولی مانند دایره رنگ، رنگ های مکمل و روانشناسی رنگ است و جزء ضروری بسیاری از زمینه‌های طراحی است.

آشنایی کامل با تئوری رنگ و نحوه استفاده  و ترکیب رنگ ها

 

به طور مثال در تصویر بالا که مربوط به یک پروژه طراحی لوگو در مشهد است، هماهنگی میان رنگها را بخوبی مشاهده می کنید.

 

 

چه کسی نظریه رنگ را اختراع کرد؟

ممکن است عجیب به نظر برسد اما تئوری رنگ توسط سر آیزاک نیوتن ایجاد شده است! بله شخصی که گرانش را کشف کرد. بنابراین در سال 1666 سر آیزاک نیوتن از سوراخ نوری از طریق یک پنجره سرپوشیده استفاده کرد تا یک پرتو نور را از طریق آن بتاباند. یک منشور امواج نور را به طیف نور منکسر می کند و نور مرئی چرخ رنگی است که او برای اولین بار ایجاد کرد.

 

 

نکات ضروری که باید در مورد تئوری رنگ بدانید:

 

رنگ هایی که در کنار هم خوب به نظر می رسند، هارمونی رنگ نامیده می شوند. این امر مخصوصا در مورد پروژه هایی نظیر طراحی بیلبورد در مشهد و سایر شهرها اهمیت دوچندان پیدا می کند. زیرا باید با ترکیب رنگی و هارمونی، بتوان چشم مخاطب را در میان آن همه حواس پرتی های موجود در محیط بیرون و سرعت بالای ماشین ها در اتوبان ها جلب کرد. حتی از لحاظ دیگر، باید این ترکیب رنگ ها هم در شب و هم در روز به خوبی دیده شوند. بنابراین شناخت عمیق تئوری رنگ می تواند به شما به عنوان یک طراح بسیار کمک کند.

 

دو نوع چرخ رنگ وجود دارد:

 

  1. چرخ رنگ RYB (قرمز، زرد و آبی) توسط هنرمند استفاده می شود زیرا به ترکیب رنگ های رنگ کمک می کند.

 

  1. چرخ رنگ RGB (قرمز، سبز و آبی) برای استفاده آنلاین استفاده می شود، زیرا به مخلوط کردن نور اشاره دارد.

 

خوب، اکنون اصول اولیه کافی است، بیایید در مورد ترکیب رنگ ها صحبت کنیم.

 

 

روش ها و شیوه های ترکیب رنگ

 

رنگ های مکمل ( Complementary colors )

 

دو رنگ که در دو طرف چرخه رنگ قرار دارند. این ترکیب کنتراست بالا و ترکیب رنگی تاثیرگذاری بالا را در کنار هم ایجاد می کند، این رنگ ها روشن تر و برجسته تر به نظر می رسند. برای مثال در این تصویر رنگ آبی روشن در مقابل رنگ نارنجی قرار دارد.

 

 

رنگ های تک رنگ ( Monochromatic colors )

سه سایه، تن و ته رنگ از یک رنگ پایه. ترکیب رنگی ظریف و محافظه کارانه را ارائه می دهد. این یک ترکیب رنگ همه کاره است که به راحتی در پروژه های طراحی برای ظاهری هماهنگ اعمال می شود.

 

 

رنگهای مشابه ( Analogous )

سه رنگ که در کنار هم روی چرخ رنگ قرار دارند. این ترکیب رنگ همه کاره است اما می تواند بسیار زیاد باشد. برای متعادل کردن یک طرح رنگ مشابه، یک رنگ غالب را انتخاب کنید و از بقیه به عنوان لهجه استفاده کنید. به عنوان مثال، در این تصویر، رنگ قرمز، نارنجی و زرد در کنار هم قرار گرفته اند تا بتوانیم آنها را به عنوان رنگ های مشابه بگوییم.

 

 

سه گانه ( Triadic )

سه رنگ که به طور مساوی روی چرخ رنگ قرار گرفته اند. این یک طرح رنگی با کنتراست بالا را ارائه می دهد، اما کمتر از ترکیب رنگ های مکمل – آن را متنوع تر می کند. این ترکیب پالت های رنگی جسورانه و پر جنب و جوش ایجاد می کند. به عنوان مثال، در این تصویر، رنگ زرد، صورتی و فیروزه ای رنگ های سه گانه هستند.

 

 

تترادیک ( Tetradic)

چهار رنگ که به طور مساوی روی چرخه رنگ قرار گرفته اند. طرح‌های رنگی تترادیک پررنگ هستند و اگر اجازه دهید یک رنگ غالب باشد و از رنگ‌های دیگر به عنوان لهجه استفاده کنید، بهتر عمل می‌کنند. هرچه رنگ های بیشتری در پالت خود داشته باشید، تعادل آن دشوارتر است، به عنوان مثال، در این تصویر رنگ های نارنجی، آبی روشن، سبز و صورتی رنگ های چهارتایی هستند.

آشنایی کامل با تئوری رنگ و نحوه استفاده  و ترکیب رنگ ها

ترکیب رنگ با یک رنگ خنثی

 

این نوع ترکیب رنگ نیز ساده است. تنها کافی است رنگ مورد علاقه خود را با یکی از رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری و قهوه‌ای و حتی گاها مشکی ترکیب کنید. مثلا در طرح زیر که مربوط به پروژه طراحی کارت ویزیت در مشهد است، ما رنگ سبز را با مشکی به خوبی ترکیب کرده‌ایم.

 

 

 

 

خوب، در مورد ترکیب رنگ ها یاد گرفتید؟ حالا بیایید در مورد رنگ های اولیه، ثانویه و ثالث صحبت کنیم.

 

رنگ های اولیه، ثانویه و ثالثیه

 

12 رنگ اصلی در چرخه رنگ وجود دارد. در چرخه رنگ RGB، این رنگ ها قرمز، نارنجی، زرد، سبز چارتری، سبز، سبز بهاری، فیروزه ای، لاجوردی، آبی، بنفش، سرخابی و رز هستند.

 

چرخه رنگ را می توان به رنگ های اولیه، ثانویه و ثالثیه تقسیم کرد.

 

رنگ های اصلی در چرخه رنگ RGB رنگ هایی هستند که با هم، نور سفید خالص ایجاد می کنند. این رنگ ها قرمز، سبز و آبی هستند.

 

در چرخه رنگ RYB، رنگ های اصلی رنگ هایی هستند که نمی توانند با رنگ های دیگر ترکیب شوند. سه رنگ اصلی وجود دارد: قرمز، زرد و آبی.

 

رنگ های ثانویه رنگ هایی هستند که از ترکیب دو رنگ اصلی حاصل می شوند. سه رنگ فرعی وجود دارد. در چرخه رنگ RGB، اینها فیروزه ای، سرخابی و زرد هستند. وقتی نور را با هم مخلوط می کنید، قرمز و سبز رنگ زرد، سبز و آبی فیروزه ای و آبی و قرمز سرخابی می شوند.

 

در چرخه رنگ RYB، رنگ های ثانویه بنفش (قرمز مخلوط با آبی)، نارنجی (قرمز مخلوط با زرد)، سبز و (زرد مخلوط با آبی) هستند.

 

رنگ های سوم رنگ هایی هستند که از ترکیب یک رنگ ثانویه با یک رنگ اصلی ساخته می شوند. شش رنگ درجه سوم وجود دارد. در چرخه رنگ RGB اینها نارنجی، سبز چارتروس، سبز بهاری، لاجوردی، بنفش و رز هستند.

 

در چرخه رنگ RYB، رنگ های سوم قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی، زرد – سبز، آبی – سبز، آبی – بنفش و قرمز- بنفش هستند.

 

نتیجه گیری و خلاصه

 

در این مقاله با رنگ شناسی و نحوه ترکیب آن ها آشنا شدید. جالب است بدانید که تنها یک گرافیست با شناخت رنگ سروکار ندارد. بلکه حتی عکاسان نیز برای انجام پروژه های عکاسی محصول مشهد و یا سایر شهرها به شناخت عمیق از نور و رنگ احتیاج دارند. شما می توانید ترکیب رنگها را با کمک ابزارهای آنلاینی مانند ترکیب رنگ ادوبی به راحتی انجام دهید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا