اخبار روز

آزمایش واکسنی که تومورهای کبدی را کاهش می دهد

یک سوم از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کبد که واکسن شخصی سازی شده را در یک مطالعه کوچک دریافت کردند، تومورهای کبدی آنها کوچک شد.

به گزارش IA، Geneos Therapeutics از انتشار داده های ایمنی مثبت، ایمنی زایی و اثربخشی محلول آن در مجله Nature Medicine خبر داده است.

بر اساس این مطالعه، کارسینوم کبدی نیز شایع ترین شکل سرطان اولیه کبد است یکی این عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. این بیماری تنها در ایالات متحده مسئول بیش از 12000 مرگ در سال است.

به گزارش ایسنا، کارسینوم هپاتوسلولار (HCC) شایع ترین نوع سرطان اولیه کبد در بزرگسالان است و در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به سیروز کبدی است. این بیماری سومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است.

کارسینوم هپاتوسلولار در التهاب مزمن کبد رخ می دهد و بیشترین ارتباط را با عفونت هپاتیت ویروسی مزمن (هپاتیت B یا C) یا قرار گرفتن در معرض سمومی مانند الکل، آفلاتوکسین یا آلکالوئیدهای پیرولیزیدین دارد.

اگرچه پیشرفت هایی در درمان سرطان پیشرفته کبد حاصل شده است، اما میزان بقای پنج ساله هنوز کمتر از 10٪ است.

مطالعه حاضر

اولین و آخرین بیمار به ترتیب در 16 ژوئن 2020 و 14 ژوئن 2023 ثبت نام کردند و همه 36 بیمار در مطالعه واکسن شخصی خود را دریافت کردند.

در این مطالعه، محققان از نمونه‌هایی از تومورهای بیماران برای ساخت واکسن‌هایی بر اساس جهش‌های جدید یافت شده در تومور هر بیمار استفاده کردند.

سرطان کبد حاوی جهش های کمتری است که اثربخشی درمان های ایمنی را کاهش می دهد. نتایج نشان می‌دهد که واکسن‌های مبتنی بر جهش‌هایی که فقط در تومور بیمار وجود دارند، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. این کار به گونه ای انجام می شود که توانایی تشخیص و مبارزه با سرطان را بهبود می بخشد.

دکتر می گوید این واکسن اساساً سیستم ایمنی را آموزش می دهد تا آنتی ژن های نادیده گرفته شده را تشخیص دهد. مارک یارکوان، که این مطالعه را رهبری کرد.

به بیماران واکسیناسیون و ایمونوتراپی گسترده داده شد. با این ترکیب 30 درصد کاهش تومور را تجربه کردند. سه نفر از آنها پاسخ کامل نشان دادند، به این معنی که پس از یک پیگیری متوسط ​​21.5 ماهه دیگر هیچ نشانه قابل توجهی از تومور وجود نداشت.

یارکوان افزود: «این مطمئناً نشان می‌دهد که واکسن در واقع اثربخشی بالینی را افزایش داده است.

عوارض جانبی و عوارض جانبی

عوارض جانبی جدی برای بیماران وجود نداشت و تنها عارضه آن درد در محل تزریق بود.

درمان نوآورانه Genius شامل واکسنی است که کد ژنتیکی پروتئین های جهش یافته را از طریق یک پالس الکتریکی کوچک به سلول ها منتقل می کند. هر واکسن می تواند تا 40 ژن جهش یافته را هدف قرار دهد.

نیرانجان سردسای، رئیس Genius می گوید، علیرغم اندازه کوچک این مطالعه، نتایج آن برای توسعه بیشتر این حوزه مهم است. او در بیانیه ای گفت: «مکانیسم ما هر مرحله از واکسیناسیون تا کاهش تومور را تأیید می کند که برای توضیح پایه ایمونولوژیک پاسخ های بالینی مشاهده شده ضروری است.

یارکوان همچنین گفت که آزمایشات بزرگتری در نظر گرفته شده است، اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

بر اساس این مطالعه، سالانه بیش از 800000 نفر در سراسر جهان به این نوع سرطان مبتلا می شوند. علاوه بر این، این عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است و هر سال باعث بیش از 700000 مرگ می شود.

پیش‌بینی می‌شود که تعداد موارد جدید سرطان کبد بین سال‌های 2020 تا 2040 هر سال تقریباً 55 درصد افزایش یابد. همچنین پیش بینی می شود که در سال 2040، 1.3 میلیون نفر بر اثر سرطان کبد خواهند مرد.

نتایج اولیه این مطالعه در انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان در سن دیگو ارائه شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا