سبک زندگی

آزار مردم توسط مجریان محترم به جاهای باریک کشیده شد






1443702


14 مرداد 1403 09:36


بهترین: این روزها که بازی های المپیک 2024 پاریس برگزار می شود، یکی یکی از آزاردهنده ترین چیزها نشستن جلوی تلویزیون و تماشای تصاویر مسابقات و گوش دادن به گزارش خبرنگاران خبره رادیو و تلویزیون است. از یک سو تصاویر تکراری در میان فراز و نشیب های یک مسابقه روح تماشاگر می شود و از سوی دیگر خبرنگاران و مجریانی هستند که با اظهار نظرها و اظهارات عجیب و بعضا توهین آمیز خود باعث می شوند مردم از انتخاب رادیو و تلویزیون برای پیگیری مسابقات ناامید و پشیمان هستند.

این آغاز مطلبی است که سحر طلوعی در شماره امروز خود با عنوان «توهم توطئه جولان در تلویزیون» منتشر کرده است. در ادامه متن کامل این گزارش.

روند تکراری و مشمئز کننده برخی خبرنگاران!

خبرنگاران بی ظرافت و خلاقیتی که بیش از هر چیز با فریاد زدن در لحظه و اعتراض به داوری زمان از دست رفته و شکست خورده سعی می کنند حس وطن دوستی خود را به رخ بکشند. کسانی که گزارش مسابقات شمشیربازی تیم ها را دیده اند، بارها عبارت «حقه های داوران» را از گزارشگر مسابقه شنیده اند. از قضا در آن بازی تیم ملی شمشیربازی ایران موفق شد آمریکا را شکست دهد. جالب اینجاست که همان روزنامه نگاری که در زمان از دست دادن امتیاز اشتباهات مکرر داور را عامل این حادثه می دانست، پس از پایان مسابقه به صراحت اعلام کرد که این پیروزی حاصل ماه ها و سال ها تلاش و عرق ریختن است. از بازیکنان انگار تلاش و سخت کوشی برعکس اشتباه کردن است و کسانی که عرق می ریزند هرگز اشتباه نمی کنند!

آزار و اذیت مردم توسط مدیران محترم به مکان های کوچک کشیده شد

اگر از فریادهای رنگارنگ و گاهی شرم آور خبرنگاران و صاحبنظران چشم پوشی کنیم، مقصر دانستن داور در زمان شکست را نمی توان نادیده گرفت. گزاره دوم عامل همه باخت ها و ناکامی های ورزشی و حتی غیرورزشی ما در صدا و سیما و به قول کارشناسان و خبرنگاران بوده است. خبرنگاران و کارشناسان ما بدون توجه به کاستی ها و اشتباهات بازیکنان و تیم ها، همواره داوران و سایر عوامل بازی ها را عامل ناکامی معرفی کرده اند. حتی پا را فراتر گذاشتند و گفتند مافیا در پشت صحنه برنامه ریزی و نقشه کشیدن بازیکنان ما را دارد.

این گفته ها و ترفندها در زمانی که اخبار از منابع و رسانه های مختلف می آید نبود، اگر کارساز بود و مخاطب را فریب می داد، امروز و در عصر سیطره اینترنت و دسترسی به انواع داده ها دیگر کارایی ندارد. در عصری که هر شهروندی با اعتبار گوشی هوشمند خود به متنوع ترین منابع خبری، حقوقی، داده ها و تحلیل ها دسترسی دارد و می تواند با فشار دادن یک دکمه به موضوع مورد علاقه خود برسد، نمی توان دیگران را مقصر شکست ها دانست. و سرزنش شکست با دادن جهت نادرست، گذاشتن مرهمی از توهم توطئه. صادقانه بگویم، همه ما با این ترفندهای فرافکنی آشنا هستیم. ما خودمان در دوران تحصیل با زحمت تمام نمرات خوب را گرفتیم و نمرات بد را معلم از روی خودخواهی و دشمنی می داد.

نادیده گرفتن شعور و درک مخاطب فقط یک امر ورزشی نیست

این سهل انگاری ها و ناآگاهی ها مختص مجریان تلویزیون و گزارشگران ورزشی نیست. غیر ورزشکاران نیز در نادیده گرفتن شعور و هوش مخاطبان خود دست کمی از همتایان ورزشی خود ندارند و با هر اظهار نظری مایه تاسف و تعجب می شوند. مجری که بدون توجه به عواقب اظهاراتش، خبر حمله غیرمنطقی به اسرائیل را تبلیغ می کند و بخشی از استرس جنگ و درگیری را برای مخاطبان از تریبونی مانند تلویزیون می گیرد، از هر زاویه ای نگاه کنیم. ; او نه ابتدایی ترین نکات عملیات نظامی (کار مخفیانه) را می داند و نه به سلامت روان مخاطبانش اهمیت می دهد.

آزار و اذیت مردم توسط مدیران محترم به مکان های کوچک کشیده شد

بی توجهی به هوش و درک مخاطب بیش از هر چیز از اعتبار گوینده می کاهد. تکرار جملات آلوده به توطئه مانع از اعتماد مجدد مخاطب به سخنران می شود. عدم اذعان به خرابی ها و نارسایی ها و ارجاع آنها به فرامتن توهین آمیز، آزاردهنده و بی اعتباری منبع ادعا است. در تکرارهای بعدی حتی نفرت را برمی انگیزد و خشم ایجاد می کند.

و بالعکس، پذیرش اشتباه و دیدن واقعیات، حس همدلی را برمی انگیزد و اعتبار و احترام تولید می کند و مهمتر از آن از انتقال قطعی اختیار و تحلیل اخبار از درون به بیرون جلوگیری می کند. لااقل افکار عمومی تعجب نمی کنند که چرا همیشه در بین بازیکنان، مربیان و تیم ها یک تیم و یک گروه معترض هستند و بقیه حتی میزبان پس از شکست ها و ناکامی ها کاری به بقیه ندارند. رعایت انصاف و عدالت در گزارش و تحلیل نه تنها منافاتی با حس وطن دوستی ندارد، بلکه حس رفاقت و اعتماد را در مخاطب ایجاد می کند. پس دیگر ما را با تلویزیون اذیت نکنید.


فرش بهشتی_اف بیشتر




برای دسترسی سریع به آخرین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان بهترین اپلیکیشن را نصب کنید.






ایمپلنت، ارتودنسی و کامپوزیت دندان.

همراه با تضمین و تضمین کیفیت.

پرداخت اقساطی توسط متخصص مجرب.

ایمپلنت با گارانتی 15 ساله 9.5 میلیون تومان






منبع:برترینها

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا