اخبار روز سینما

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها

آیدا پهننده این روزها به دلیل خلق دو شخصیت پیچیده و متفکر به نام های ماهی و بهنام در سریال «در انتهای شب» بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در آثاری که کارگردان پناهنده تولید می کند، ما همیشه با شخصیت هایی روبرو هستیم که می توانیم جنبه هایی از خودمان را در آنها ببینیم. هیچ اغراقی در آنها وجود ندارد و به شخصیت های واقعی اطراف ما بسیار نزدیک هستند.

به گزارش بازتاب آنلاین، آیدا پهننده سه فیلم تلویزیونی و چهار فیلم بلند سینمایی را کارگردانی کرده است و این روزها شاهد اولین سری از کارنامه کاری او هستیم. او آثار خود را از فیلمنامه های مشترک خود و همسرش ارسلان امیری خلق می کند و به همین دلیل به دور از قضاوت به جزئیات شخصیت های زن و مرد آثارش می پردازد. به بهانه موفقیت «در آخر شب» مهم ترین شخصیت های خلق شده توسط این کارگردان را مرور می کنیم.

آقای صادقی بیژن مژائیان آبروی از دست رفته آقای صادقی 1391

بیژن مژائیان در نمایی از فیلم تلویزیونی “افتخار از دست رفته آقای صادقی”

آیدا پهننده پیش از کارگردانی یک فیلم، چندین فیلم تلویزیونی ساخته بود. یکی یکی از مهمترین آنها «آبروی از دست رفته آقای صادقی» بود. فیلمی که بسیار مورد توجه قرار گرفت و در چندین جشنواره جوایزی کسب کرد. این فیلم درباره مردی با سابقه و معتمد به نام آقای صادقی است که همسرش را از دست داده و حالا باید برای ازدواج دخترش فقط جهیزیه تنظیم کند، اما از آنجایی که او ورشکسته است، وضعیت مالی اش پیچیده شده و مجبور است برود. در برای پیدا کردن پول می زند بالاخره تصمیم می گیرد از صندوق شرکت پول بگیرد و مدتی بعد بدون اینکه کسی متوجه شود آن را برگرداند. ماجرا آنطور که انتظار می رفت پیش نمی رود و صادقی تمام اعتباری را که در این سال ها به دست آورده از دست می دهد. بیژن مضائیان بازیگری که تجربه زیادی در ایفای نقش های مهم و پیچیده دارد، در این فیلم با توجه به فیلمنامه حساب شده بسیار به این نقش نزدیک شده و نگرانی، شرم، تحقیر و ترس این شخصیت را کاملا درک کرده است. . .

زهره | ساره بیات زهره | 2013

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
ساره بیات در نمایی از فیلم ناهید

در فیلم «ناهید» در برابر زنی تنها با بازی ساره بیات قرار می گیریم. زنی که به دلیل اعتیاد از همسرش جدا شده و حالا مجبور است با نوشتن پایان نامه های دانشجویی مخارج زندگی خود و پسرش را تامین کند. او عاشق مردی به نام مسعود است، اما می داند که اگر با او ازدواج کند باید پسرش را رها کند. همسر سابقش حضانت فرزند را منوط به ازدواج نکردن او کرده است و اکنون خود را بر سر دوراهی گیر کرده است. در همین حال صاحب خانه عذرخواهی کرد و اقامت ناهید در آن خانه را نیز منوط به قبول پیشنهاد غیراخلاقی او کرد که شرایط را برای ناهید سخت کرد. ناهید به عنوان زنی تنها و پریشان خود را بسیار باورپذیر و ملموس می کند و احساسات مخاطب را کاملاً تسخیر می کند. بخش مهمی از اهمیت فیلم ویژگی هایی است که برای این شخصیت در نظر گرفته شده و ساره بیات به آن دست یافته است.

احمد نوید محمدزاده زهره | 2013

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
نوید محمدزاده در نمایی از فیلم ناهید

نوید محمدزاده در «ناهید» نقش احمد را بازی می کند. مردی که مدت هاست معتاد بوده و زندگی خانواده اش را تباه کرده است. او متجاوز بود و رفتار مناسبی با پسرش نداشت. اکنون اما همچنان به دنبال پسرش می گردد و سعی می کند رابطه خود را با او ترمیم کند. با این حال از رفتار خشن خود دست بر نمی دارد و حتی عشق به پسر با دور زدن و لگد و … همراه است. لازم به ذکر است پسر احمد که امیررضا نام دارد نیز از رفتارهای پدرش تقلید می کند و روحیه ای خشن و پرخاشگر دارد. او با مادرش مقابله می کند و نمی خواهد مانند پدرش درس بخواند و زندگی آرامی داشته باشد. با توجه به تاریخچه رابطه این پدر و پسر، چند سکانس محبت آمیز بین آنها جذاب بوده است.

ماهی هدیه تهران اسرافیل 2015

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
هدیه تهرانی در سکانسی از فیلم اسرافیل

هدیه تهرانی پس از مدت ها در فیلم «اسرافیل» به بهترین حالت خود بازگشت. او برای نقش ماهی در قالب زنی مطلقه که به تازگی صاحب فرزندی شده بود، شد. زنی تنها که انگار هیچ وابستگی جز گذشته های دور ندارد و اکنون ملاقات با بهروز و توجه به او ممکن است او را به موقعیت جدیدی سوق دهد. ماهی که سال ها پیش عاشق بهروز بود، پس از بیست سال جدایی، حالا دوباره در کنار اوست. از یک سو زخم های گذشته باز می شود و از سوی دیگر حضور زن جوانی به نام سارا در زندگی بهروز شرایط پیچیده ای را رقم می زند. تلاش ماهي براي پنهان كردن احساسات و جزئيات رفتاري خود، زني خسته و تنها بوده است. پیوند ویژگی های این شخصیت با جغرافیای منطقه سرسبز شمال به جذابیت آن دامن زده است. هدیه تهرانی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «اسرافیل» شد.

مهتاج | مریلا زارعی اسرافیل ۱۳۹۴

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
مریلا زارعی در نمایی از فیلم اسرافیل

یکی یکی از متفاوت ترین نقش های مریلا زارعی را در فیلم اسرافیل به کارگردانی آیدا پناهنده می بینیم. او در این فیلم نقش مهتاج، زنی روان پریش را بازی می کند و گریم او با این شرایط طراحی شده است. مهتاج موهای بسیار آشفته ای دارد، آرایش می کند، لاک قرمز می کند و مرتب قرص می خورد، سپس به ایستگاه اتوبوس می رود تا منتظر شوهرش باشد. با خود بلند صحبت می کند و حرکات کودکانه و غیرعادی دارد. انگار در گذشته است و نمی تواند منتظر شوهرش باشد. فرزندانش از رفتار او خسته شده اند و مدام سعی می کنند او را کنترل کنند، اما همیشه از او احساس ناامیدی می کنند. محور اصلی این فیلم مثلث عشقی بین زن و مردی میانسال با دختری به نام سارا است. سارا دختر مهتاج به خاطر مشکلاتی که مادرش دارد می خواهد هر طور شده ازدواج کند و برایش مهم نیست طرف مقابل کیست. این همان چیزی است که داستان اصلی فیلم را پیش می برد. مریلا زارعی در «اسرافیل» می دانست چگونه شخصیت «مهتاج» را به درستی تحلیل کند. یکی تا برخی از بهترین و چشمگیرترین بازی های خود را ارائه دهند.

زمان آزمایشی | الناز شاکردوست | زمان آزمایشی | 1399

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
الناز شاکردوست در نمایی از فیلم تی تی

در فیلم تی تی به کارگردانی آیدا پهننده با شخصیتی متفاوت به نام تی تی با بازی الناز شاکردوست روبرو هستیم. در ابتدا او را به عنوان یک زن ساده لوح یا شیرین مغز معرفی می کنند، اما با پیشروی در داستان فیلم از این توصیف فاصله می گیریم و با تی تی به عنوان زنی دوست داشتنی، مهربان و با روحیه آشنا می شویم و تمام تلاش او برای کمک به انسان است. نژاد وجود تی تی سرشار از عشق است و مفهومی از عشق دارد که با معنای رایج آن در دنیای امروز کاملا متفاوت است. TT به دنبال نجات بشریت است و می خواهد جهان را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کند. در این راه حتی جان خود را نیز فدا می کند. او به عشق نامزدش پایبند است. همان مرد و دوست همیشه مستی که او را مجبور می کند رحم خود را به زوج های نابارور اجاره دهد و به نام خدمت به بشریت پول آنها را به جیب بزند. تی تی رفتار او را می بیند اما همچنان عاشق اوست. شاکردوست در این فیلم نقش متفاوتی را بازی می کند و در مقابل دو شخصیت ابراهیم و امیرساسان درخشان ظاهر می شود.

تایم تریل ابراهیم پارسا پیروزفر | 2018

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
پارسا پیروزفر در نمایی از فیلم تی تی

در فیلم «تی تی» به کارگردانی آیدا پهننده، پارسا پیروزفر را در نقش فیزیکدانی به نام ابراهیم می بینیم. استاد دانشگاهی که تنها فکر و انگیزه اش در زندگی آزمایش فرمولی بر روی شهاب سنگ هاست و مطمئن است که از طریق آن می تواند اتفاق بزرگی را در جهان رقم بزند. او پس از عمل جراحی مغز، فرمول نویسان خود را از دست می دهد و به همین دلیل، زندگی او به تی تی گره می خورد. از یک طرف ملاقات او با تی تی ساده لوح و دوست داشتنی و از طرف دیگر با نامزدش امیر ساسان که مردی مست و خودخواه است، زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد. پیروزفر در طول فیلم به تدریج از مردی جدی با ذهنی که در آن چیزی جز فرمولی وجود ندارد به مردی با احساسات تبدیل می شود و رابطه با تی تی زندگی او را تغییر می دهد. پارسا پیروزفر این تغییر تدریجی را در طول فیلم ایجاد می کند و همراهی او با شخصیت تی تی بسیار تکان دهنده است.

امیر ساسان هوتن شبانه روزی صبور است | 2019

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
هوتن شکیبا در نمایی از فیلم تی تی

هوتن شکیبا در «TT» یکی او متفاوت ترین نقش های خود را به نمایش گذاشته است. بازی او در کنار آرایش، مو، لباس، زنجیر، انگشتر و… به او کمک می کند تا خود را در بهترین حالت در نقش یک مست نشان دهد. امیرساسان از یک طرف خواننده عروسی و از طرف دیگر قمارباز و مست است. تی تی او را هنرمند معرفی می کند و خودش می گوید که او مغز موسیقی است، اما اولین باری که او را می بینیم زمانی است که در جشن عروسی در حال آواز خواندن است و به دلیل مستی زیاد نمی تواند بایستد. او معمولاً قمار می کند یا مواد مخدر معامله می کند. راحت حرف می زند و برای اینکه موقعیتش به خطر نیفتد، تی تی را یک احمق، بی شعور و بی سواد معرفی می کند. او حاضر است برای کسب درآمد دست به هر کاری بزند. از نظر احساسی و انسانی، این شخصیت درست در طرف مقابل تی تی قرار دارد. شکیبا با وجود تمام خصلت های منفی امیرساسان سعی کرده به این شخصیت جنبه انسانی بدهد و او را کاملا سیاه بازی نکند.

هدی زین العابدین ماهی آخر شب 1402

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
هدا زین العابدین در نمایی از سریال «در پایان شب»

سه قسمت از سریال «در انتهای شب» تاکنون منتشر شده است و قطعا در آینده با ویژگی های مهم تری از شخصیت ماهی روبه رو خواهیم شد اما در این سه قسمت توانسته ایم با او آشنا شویم. تا حد زیادی زن ماهی احساساتی است اما در عین حال به آینده می نگرد و به برنامه ریزی و مدیریت صحیح اعتقاد دارد. ده سال پیش عاشق معلمش بهنام شد و از روز عشق ازدواج کرده بود اما حالا با وجود داشتن یک پسر بیش فعال احساس می کند زندگی با او به بن بست رسیده است. او هنوز عاشقانه بهنام را دوست دارد و دلش می‌خواهد توجه او را جلب کند، اما از دریافت این احساس ناامیدتر می‌شود و تصمیم قطعی‌تری برای جدایی می‌گیرد. اما او نمی تواند بپذیرد که زن دیگری به او نزدیک شود و در عین حال می داند که نمی تواند با او زندگی کند. او از اینکه باید مدام وظایف بهنام را به عنوان مادر یادآوری کند و برای تمام مسائل زندگی بجنگد خسته شده است، اما هیچکس او را درک نمی کند و به او حق طلاق همسری مانند بهنام را نمی دهد. جذابیت نقش ماهی به دلیل همین احساسات متناقض است که زین العابدین توانسته با دقت فراوان آن را تفسیر کند.

بهنام پارسا پیروزفر آخر شب 1402

آرشیو مهم ترین افراد در کارنامه آیدا پهننده; از آقای صادقی گرفته تا ماهی این نازنین ها
پارسا پیروزفر در نمایی از سریال «در انتهای شب»

یکی یکی از مهم ترین ویژگی های «در انتهای شب» این است که آیدا پناهنده هیچ یک از شخصیت هایش را قضاوت نمی کند. همان طور که شخصیت ماهی را بسیار ملموس و دقیق ساخت، در خلق شخصیت بهنام نیز به همه جنبه ها توجه داشت. بهنام مرد خوش تیپی است که روزگاری آرزوی هنرمندی بزرگ را داشت اما افتادن در مسیر زندگی خانوادگی او را از این هدف دور کرده است. برای رفتن به اداره و هدر دادن وقت مفید خود مجبورید ساعت ها بر خلاف میل خود در ترافیک بنشینید. به دلیل آینده نگری همسرش، او نمی تواند چیزهایی را که دوست دارد بخرد یا کارهایی را که می خواهد انجام دهد. چون همسرش مدام به پسرش توجه می کند، او احساس تنهایی و طرد شدن می کند و همه اینها باعث شده در پنجاه سالگی احساس خستگی و پوچی کند و نتواند در برابر درخواست طلاق همسرش مقاومت کند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا