آخرین یافته های یک مرکز نظرسنجی، از میزان مشارکت مردم در انتخابات تا نظر مردم از وضعیت کشور در دوره ریاست جمهوری جدید

آخرین یافته های یک مرکز نظرسنجی، از میزان مشارکت مردم در انتخابات تا نظر مردم از وضعیت کشور در دوره ریاست جمهوری جدید

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از آخرین نتایج نظرسنجی این مرکز در خصوص میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا در تاریخ 19 و 19 مهرماه برگزار شد. 20 خرداد 1403 (موج دوم) قبل از معرفی کاندیداهای واجد شرایط توسط شورای نگهبان انجام شد.

ابراهیم شیرعلی در تشریح جزئیات این نظرسنجی افزود: در قالب طرح مذکور با 3906 نفر بالای 18 سال ساکن در 31 استان کشور (شهری و روستایی) مصاحبه حضوری انجام شد. میزان پاسخ به پرسشنامه تقریباً 41% برآورد شد و این رقم باید هنگام تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی در نظر گرفته شود. یعنی 59 درصد از شهروندان سراسر کشور موافق همکاری با پرسشگران ایسپا در تکمیل پرسشنامه نبودند.

با توجه به او، یکی یکی از سوالات کلیدی در نظرسنجی های انتخاباتی میزان مشارکت مردم است. نتایج موج دوم نظرسنجی ایسپا نشان داد که 44.4 درصد از شهروندان اعلام کرده اند که قطعا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد و 7.3 درصد نیز به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت خواهند کرد. 28.7 درصد از مردم گفتند که به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی کنند و تقریباً 15 درصد هنوز تصمیم نگرفته اند که می خواهند در انتخابات شرکت کنند یا نه و مردد هستند. عدم تأثیر انتخابات در بهبود وضعیت کشور، اعتراض به مشکلات اقتصادی و معیشتی، احتمال مخالفت نامزدهای مورد نظر نامزدها و عدم حضور کاندیداهای کارآمد در انتخابات آتی، دلایل ارائه شده توسط پاسخ دهندگان را شامل می شود. انتخابات آینده رای نخواهند داد یا احتمال اینکه در انتخابات رای دهند کم است.

شیرعلی افزود: نتایج نظرسنجی نشان داد که 28.4 درصد از شهروندان به هیچ وجه اخبار مربوط به انتخابات را دنبال نمی کنند. در مقابل، 38.3 درصد شهروندان با رادیو و تلویزیون، 14 درصد با وب سایت ها و صفحات اینترنتی داخلی (ایسنا، الخت، فارس و …)، 9.4 درصد با وب سایت ها و صفحات اینترنتی خارجی (بی بی سی، ایران، اینترنشنال و…) در تماس هستند. ) 3.6 درصد اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را از طریق اقوام و آشنایان و 2.9 درصد از طریق شبکه های ماهواره ای دنبال می کنند. میزان مشارکت در انتخابات به عوامل مختلفی بستگی دارد و در زمان باقی مانده تا روز انتخابات تغییر خواهد کرد.

وی افزود: نظرسنجی موج دوم قبل از تایید صلاحیت ها توسط شورای نگهبان انجام شد و قطعا تایید و معرفی شش کاندیدای نهایی میزان مشارکت مردم را تغییر می دهد. علاوه بر این، رسانه‌ها، برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای نهایی و همچنین اجرای و پخش مناظره‌های انتخاباتی از رادیو و تلویزیون نیز بر میزان و سطح مشارکت تأثیرگذار است.

ایسپا در موج اول نظرسنجی های انتخاباتی که در روزهای ششم تا دهم برگزار شد خرداد این ماه با جامعه آماری افراد بالای 18 سال در سراسر کشور (شهر و روستا) انجام شد. حجم نمونه 5009 نفر بوده و میزان امید مردم و ارزیابی آنها از وضعیت کشور در بدو ورود رئیس جمهور جدید مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که 39.5 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی مذکور گفته اند که با آمدن رئیس جمهور جدید وضعیت کشور بهتر خواهد شد. از سوی دیگر 16.2 درصد معتقدند که وضعیت کشور بدتر می شود و 22 درصد معتقدند که با آمدن رئیس جمهور جدید وضعیت کشور تغییر نخواهد کرد. 22 درصد از شرکت کنندگان نیز ارزیابی از وضعیت کشور با تغییر رئیس جمهور نداشتند و اظهار بی اطلاعی کردند.

رئیس ایسپا تاکید کرد: از منظر 58.5 درصد مردم، دولت و رئیس جمهور آینده موضوع «فقر و محرومیت» را در اولویت کاری خود قرار دهند. «ایجاد شغل» با 39.7 درصد، «تورم و ارزش پول ملی» با 36.5 درصد، «سیاست خارجی و روابط با سایر کشورها» با 28.7 درصد، «امنیت ملی» با 28.4 درصد، «نظام بخش مسکن» با نرخ 20.6 درصد، «مبارزه با فساد و رانت» با 19.6 درصد از جمله موضوعات ذکر شده است. نتایج نظرسنجی نشان می دهد که مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی همچنان در کانون توجه مردم قرار دارد و شایسته است دولت و رئیس جمهور آینده بر ثبات اقتصادی، ریشه کنی فقر و محرومیت و افزایش رفاه اجتماعی در اولویت قرار گیرند. . توضیح اینکه این سوال به پاسخ دهندگان این امکان را می دهد که 3 گزینه را انتخاب کنند و تعداد کل گزینه ها بیش از 100 باشد. ایسپا در خصوص اجرا و انتشار نتایج موج های بعدی نظرسنجی همواره از انتشار عمومی نتایج و نتایج نظرسنجی ها با در نظر گرفتن مصالح عمومی کشور حمایت و تاکید کرده است. اسفند در ماه 1402 اتفاق افتاد و این اهمیت را نشان داده است. در امواج بعدی نظرسنجی تلاش می شود میزان مشارکت مردم و همچنین میزان رضایتمندی مردم از 6 کاندیدای تایید صلاحیت شده سنجیده و در رسانه ها منتشر شود.

2929

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :