به گزارش پی ام آپ، شناسنامه های قدیمی را جایگزین کنید. سازمان ثبت احوال کشور بار دیگر از شهروندان خواست شناسنامه خود را تغییر دهند. مهلت تغییر شناسنامه و اعلام آخرین تغییر نشانی از سوی سازمان ثبت احوال کشور به شهروندان اعلام شد.

پیش از این سازمان ثبت احوال کشور در خصوص سرویس تعویض شناسنامه و صدور کارت هوشمند ملی توضیحاتی ارائه کرده بود. بر اساس اطلاعیه سازمان ثبت احوال کشور، شهروندان می توانند از طریق سامانه جدید خدمات الکترونیکی و غیرحضوری مانند اطلاعات پایگاه خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی و درخواست تغییر نام شناسنامه را دریافت کنند.

این درحالی است که قرار است در پنج سال اینده طبف مصوبه  کمیسیون تلفیق برنامه پنجساله هفتم توسعه  سازمان ثبت احوال کشور تمام اطلاعات هویتی و شناسنامه ای افراد را در کارت ملی تجمیع کند. کمیسیون مصوب کرد که باید به مرور و طی ۵ سال آینده شناسنامه ها حذف شده و کارت ملی جایگزین شناسنامه‌ها شود.

چنی رئیس سازمان ثبت احوال از احتمال تعیین مهلت برای تعویض شناسنامه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: می توان تا چند روز دیگر پس از هماهنگی با دستگاه های مختلف مهلتی برای تعویض شناسنامه تعریف کرد.

با توجه به تاکید رئیس سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر تغییر شناسنامه های قدیمی (روکش قرمز) و مشکل بودن دریافت خدمات در صورت عدم وجود شناسنامه جدید، روند تغییر شناسنامه، مدارک مورد نیاز و محل رفتن یکی از دغدغه های اکثر شهروندان است: آنها می خواهند بدانند برای تعویض شناسنامه و برای چه مدارکی به کجا مراجعه کنند.

اول از همه باید بدانیم که در چه مواردی می توانیم شناسنامه را تغییر دهیم. در حال حاضر شهروندان می توانند شناسنامه هایی که به دلیل نامناسب بودن مورد استفاده و پوشیدن قرار گرفته اند، شناسنامه هایی که عکس آنها به دلیل گذشت زمان با عکس دارنده شناسنامه مطابقت ندارد، شناسنامه های دو صفحه ای که دارندگان آن داشتن سن 15 سال تمام، شناسنامه هایی که دارای تغییر نام و نام خانوادگی و تغییر سن با تایید مراجع ذیصلاح باشد. ( شناسنامه هایی که با رای مراجع ذیصلاح از نظر مشخصات هویتی اصلاح شده اند) و کلیه شناسنامه های قدیمی (روکش قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه تبدیل نشده اند.

برای تعویض شناسنامه، دارنده شناسنامه باید به  دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی مراجعه و با تکمیل مدارک مورد نیاز، درخواست تعویض را ارائه دهد.

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه اصل شناسنامه در اختیار متقاضی به همراه 2 قطعه عکس جدید با زمینه سفید می باشد. اگر تغییری در اطلاعات هویتی (مانند تغییر نام یا نام خانوادگی) ایجاد شده باشد، باید مدارک مربوط به آن تغییرات را نیز ارائه دهید. همچنین همراه داشتن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان جهت تکمیل فرم های مربوطه الزامی است. در صورتی که ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی ثبت نشده باشد، ارائه اصل سند ازدواج و طلاق الزامی است و همچنین درخواست تغییر شناسنامه صرفاً از طریق ویترین های سازمان ثبت احوال صورت می گیرد.

برای جایگزینی شناسنامه های استفاده شده، به اصل شناسنامه، دو قطعه عکس جدید ۴×۳ تمام صورت (برای سنین ۱۵ سال و بالاتر) نیاز دارید. علاوه بر این، در صورتی که شناسنامه ارائه شده برای جایگزینی فاقد عکس باشد، لطفاً مدارک معتبر معتبر همراه با عکس هایی مانند (گذرنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت خدمت عمومی، گواهینامه رانندگی، ریز نمرات همراه با عکس از دبیرستان به بالا) را ارائه دهید. ). همراه با عکس دانش آموزان مدرسه ای که در حال تحصیل هستند اجباری است.

مراحل درخواست و مدارک لازم برای صدور شناسنامه برای افرادی که شناسنامه خود را گم کرده اند:

1- افراد بالای 18 سال

2-

۲- افراد کمتر از ۱۸ سال دارای حکم رشد، پدر یا جد پدری، با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه (فرد کمتر از ۱۸ سال) باشد با ارائه شناسنامه خود و سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال سراسر کشور (به دفاتر پیشخوان) نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی به لحاظ فقدان یا از بین رفتن آن اقدام نمایند.

برای افراد زیر 18 سال، افرادی که شناسنامه خود را گم کرده اند، به درخواست دارنده شناسنامه یا متقاضی حسب مورد با ارائه مدارک مثبته از جمله شناسنامه جدید صادر می شود. یک نگهبان . نامه، نامه ای از متولی، وصیت نامه و گواهی رشد با مراجعه به ویترین.

مدارک زیر برای صدور شناسنامه مفقود الزم است

1- اصل و عکس مدارک همراه با عکس یا نامه همراه با عکس دانش آموزان مدرسه محل تحصیل.

2- مدارک ازدواج و طلاق (حسب مورد) و اطلاعات هویتی فرزندان.

نحوه تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه:

متقاضیان تغییر نام یا نام خانوادگی باید قبل از هر چیز با کارشناسان دفاتر پیشخوان و یا دفاتر ثبت احوال مشورت کنند. با توجه به شرایط و تعیین قسمتی از قوانین و مقررات. مراحل بعدی را ادامه دهید.

تغییر شناسنامه سالانه بین 3.5 تا 4 میلیون ایرانی هزینه دارد. این آمار از سوی سازمان ثبت احوال از تعداد متقاضیان تعویض شناسنامه در سال های اخیر اعلام شده و گفته شده است که همه شهروندان ایرانی باید هر چه سریعتر شناسنامه قدیمی خود را تعویض کنند.

هنوز تاریخ دقیقی برای مهلت اخیر سازمان ثبت احوال برای تغییر شناسنامه های قدیمی تعیین نشده است، اما با توجه به نرخی که این سازمان برای امسال در نظر گرفته است، هزینه تعویض شناسنامه‌های قدیمی و تبدیل آن به شناسنامه‌های جدید ۵۰ هزار تومان است.

هزینه صدور شناسنامه برای نوزاد امسال 40000 تومان; تا زمانی که درخواست دریافت شناسنامه در مهلت قانونی باشد. مهلت قانونی اخذ شناسنامه طبق اعلام سازمان ثبت 15 روز است و پس از این مدت در صورتی که والدین نوزاد ظرف سه ماه درخواست شناسنامه کنند باید 45 هزار تومان بپردازند. هزینه صدور شناسنامه بعد از سه ماه تولد به 55000 تومان افزایش می یابد.

هزینه صدور شناسنامه جدید در سال جاری 50 هزار تومان است که اگر به هزینه های سازمان ثبت احوال نگاه کنیم، این هزینه نسبت به سال گذشته تفاوتی ندارد. حالا اگر دوباره شناسنامه جدید مفقود شود برای صدور شناسنامه جدید 100 هزار تومان از شما می گیرند و اگر برای بار سوم برای شناسنامه جدید اقدام کنید این بار هزینه 150 هزار تومان می شود. از مرحله سوم هزینه صدور شناسنامه بالغ بر 350000 تومان می باشد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *