اخبار روز

آثار شگفت انگیز رودخانه های خروشان در مریخ (+ عکس)

میلیاردها سال پیش مریخ وجود آب مایع در مریخ را نمی توان در این مرحله انکار کرد. اما رازهای حل نشده زیادی در مورد چگونگی جریان آب در این سیاره وجود دارد. بر اساس تحقیقات جدید، مریخ زمانی سیاره ای از رودخانه ها به حساب می آمد و تعداد ویژگی های رودخانه ای آن بیشتر از مشاهدات قبلی بود.

به گزارش پارسینه، گروهی از محققان می خواستند اثرات فرسایش بر شکل گیری مریخ در دوران های مختلف را دریابند. برای انجام این کار، آنها یک مدل کامپیوتری را با استفاده از عکس های مریخ نورد کنجکاوی و همچنین داده های ماهواره ای و اسکن سه بعدی لایه های سنگی زمین آموزش دادند. بر اساس نتایج، دماغه و ساختارهای سکو مانند در مریخ با فرسایش رودخانه مرتبط هستند.

با درک بهتر رسوبات رودخانه ها و سنگ هایی که امروزه روی هم چیده شده اند، محققان درک بهتری از مریخ به دست خواهند آورد. در واقع، این تحلیل تصویر آنی نیست. بلکه رکورد تغییرات مریخ را نشان می دهد. آنچه امروز از مریخ می بینیم در واقع بقایای یک تاریخ فعال زمین شناسی است و نه فقط یک منظره یخ زده در زمان.

سازه های رودخانه ای قبلی که شیارهای رودخانه نیز نامیده می شدند، در گذشته در سطح مریخ یافت شده بودند. اما مریخ نورد کنجکاوی این رسوبات رودخانه را در ساختارهای سکویی و دماغه مانندی یافت که هیچ ارتباطی با کانال رودخانه ندارند. بر اساس مدل‌های موجود در دهانه‌های برخوردی، این لبه‌های رودخانه می‌توانند از طریق فرسایش به سکوها و سردرها تبدیل شوند.

بنابراین، احتمالاً ذخایر رودخانه‌ای در بخش‌های مختلف مریخ وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند. همچنین می توان گفت که بسیاری از ذخایر رسوبی مریخ توسط رودخانه ها در دوره قابل سکونت تاریخ مریخ تشکیل شده است.

کانال های رودخانه روی زمین نقش مهمی در زندگی، چرخه های شیمیایی، چرخه مواد مغذی و چرخه رسوب دارند. هر چیزی که به این رودخانه ها اشاره می کند در مریخ رفتار مشابهی دارد.

مریخ نورد Perseverance ناسا همچنین می تواند پاسخ هایی به امکان حیات در رودخانه های مریخ باستانی بدهد. این مریخ نورد دلتای یک رودخانه باستانی در دهانه یزرو را مطالعه می کند. مریخ ممکن است بیش از آنچه قبلا تصور می شد رودخانه داشته باشد و این یافته نگاهی خوش بینانه به زندگی باستانی در سیاره سرخ ارائه می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا