به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، روزنامه سازندگی درباره اظهارات ظریف در میزگرد سیاسی مسعود بیزیکیان نوشت:

به نظر می رسد برخی از کاندیداها و عوامل آنها در پشت صحنه و روی صحنه سخنان مسعود المدیجیان و محمدجواد ظریف در صدا و سیما را نپسندیده اند و امروز نیز مانند گذشته انتقادات زیادی وجود دارد. در مورد این اظهارات که به طور قابل توجهی در گذشته و حتی در زمان انعقاد برجام صورت گرفت. این گونه صحبت ها شنیده شد و حتی در بهارستان هم اقدام به آتش زدن آن کردند، اما کمی بعد به این نتیجه رسیدند که راهی جز مذاکره وجود ندارد. اینکه جواد ظریف سخنان خود را آشکارا جلوی دوربین با مردم در میان گذاشت، بی‌تردید ویژگی شخصی او بوده و هست، اما مشکل اینجاست که دیگر نامزدها، از جمله تیم او، «از نظر سیاسی» از این روند هراس دارند.

حضور ظریف در کنار پزشکان بدون شک اهمیت گفت وگو درباره سیاست خارجی را افزایش داد و اگر چنین است، پس نبود توپخانه رسانه ای مخالفان و پزشکان وی در دو روز گذشته تا این حد علیه وی موضع گیری نکرده است. مشکل اینجاست که اساسا دولت مجری سیاست خارجی در کشور است و در حالی که استراتژی های کلی سیاست خارجی در سطح وسیع تری برنامه ریزی شده است، بحث امروز این است که این استراتژی ها چگونه باید اجرا شود و چرا برخی از نامزدها در گفتگو هستند و آیا آنها هستند. اینقدر در کل بحث سیاست خارجی حساس بوده و حتی تهدید عمومی علیه ظریف و حتی پزشکان را دوباره در دستور کار قرار داده اند؟

آنچه در این میان باید در نظر داشت این است که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری عموماً سعی می کنند طرف مقابل را به چالش بکشند تا در نهایت آرای خود را افزایش دهند، اما این گروه حتی به صراحت نمی گویند: “ریشه مشکلات کجاست؟” باشد مثلاً وعده معیشت و کاهش تورم داده شد و دقایقی بعد می گوید این مشکلات ریشه داخلی دارد و اصلاً ربطی به مرزهای خارجی ندارد و چند روز بعد ناگهان می گوید دیپلماسی می شود. و سیاست خارجی در دستور کار است، اما با احترام!

از دیدگاه طرفداران آنها، این طناب بازی ها ممکن است یک تاکتیک مناظره باشد، اما واقعیت در علم و عمل متفاوت است. حقیقت این است که ایران در شرایط کنونی با مشکلات متعدد اقتصادی و همچنین تهدیدات پیرامونی مواجه است و همه کشورهای منطقه و فراتر از آن منتظر نتیجه انتخابات هشتم هستند. تیر چه خواهد بود. در این میان باید توجه داشت که همسایگان «مسئله انتخابی» نیستند و باید راهبرد درستی برای مقابله با آنها انتخاب کرد. نباید از نظر دور داشت که در این فضا مدت هاست که کفار کشور علیه کشور ما سناریو می نویسند. اما در مورد فرامنطقه، چه غرب و چه شرق، باید درک کنیم که نمی توانیم به سادگی تخم های خود را در سبد بگذاریم. یکی بیایید این دو قطب را کنار هم بگذاریم. به عبارت دیگر، وقتی «جدول سیاست خارجی» خود را طراحی می‌کنیم، باید تنوع منافع و مدل‌های کسب و تثبیت آنها را در نظر بگیریم.

برای مثال، هرکسی که بر شرق‌شناسی پافشاری می‌کند و دستاورد خود را در ارتباط مستمر با چین می‌داند، باید بداند که با وجود تحریم‌های آمریکا در بسیاری از نقاط ایران، پکن در موقعیتی نیست که در تهران سرمایه‌گذاری کند یا حداقل بتواند روابط با تهران را توسعه دهد. برای چینی ها، میزان تجارت با ایالات متحده بدون شک بیش از هر موضوع دیگری مهم است. این امر در مورد اروپا و حتی کشورهای منطقه به ویژه دولت های خلیج فارس صدق می کند و آنها نیز نمی خواهند از سوی واشنگتن تحریم شوند. نمی توان و نباید به این مشکلات به عنوان مجموعه ای از تئوری ها نگاه کرد، اما ما در حال حاضر شاهد این مشکلات هستیم، اما از سوی دیگر، همانطور که بارها گفته شده، سیاست خارجی ما نباید تماماً معطوف به غرب باشد. اما در نهایت باید موضوع همکاری با همه طرف ها در دستور کار قرار گیرد

مخالفان برجام چه می گویند؟

با گذار از این پیچیدگی های سیاست خارجی، اظهارات دو روز اخیر علیه ظریف و پزشکان به خوبی نشان می دهد که ذهنیت ضد برجام همچنان زنده است و تلاش می کنند با تکرار مکرر افکار عمومی را به سمتی دیگر سوق دهند. هدایت کردن . از جمله حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در شماره 23605 این روزنامه در تاریخ 9 اسفند. خرداد او امسال مقاله ای با عنوان «پیشنهاد کاری به آقای جبلی» در صفحه 2 منتشر کرد و تمامی سخنان ظریف را خلاف واقع دانست.

شریعتمداری نوشت: متأسفانه برخی از کاندیداها یا مشاوران آنها در مناظره ها و میزگردها به دروغگویی و تحریف حقایق زشت و تاریک سوابق خود متوسل شده اند تا جایی که بسیاری از سوابق سیاه و مخرب آنها را فقط با کلمه می توان توصیف کرد. فاجعه است و نه تنها انکار و انکار می کنند، بلکه با کنار هم زدن ده ها دروغ و ادعای نادرست خسارت به موفقیت می رسند! تعهدات بدیهی و دیپلماسی ننگین خود را در برابر دشمنان مردم به عنوان شهامت دیپلماتیک پاس می دارند، تعطیلی هزاران کارخانه و مرکز تولید را پیشرفت اقتصادی می دانند! دوبرابر شدن تحریم ها به جای لغو آن به این یا آن روند توهم آمیز نسبت داده می شود! و… بدیهی است که اگر پاسخ مستندی به این ادعاها و دروغ‌های غیرواقعی داده نشود، ممکن است به آگاهی مردم از هویت واقعی کاندیداها آسیب جدی وارد کند که هدف اصلی ابتکار انتخابات سداوسیم، مردم هستند آدرس اشتباه برای انتخاب گزینه مناسب و شایسته. بخصوص که این بار هم مانند ماجرای توطئه آمریکایی و اسرائیلی در سال 1988، تمامی رسانه های خارجی به طور جدی دروغ های یاد شده را منتشر می کنند و…».

همچنین روزنامه جوان در صفحه نخست خود با انتشار مطلبی با عنوان بازگشت تیم بازنده نوشت: برخلاف نمونه های قبلی که مخالفان مذاکرات در آن آیات و روایات و نهج البلاغه می خواندند و هواداران استفاده می کردند. منتقدان «هشت سال مذاکره در دولت روحانی» اغلب به منابع دانشگاهی غربی مراجعه می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای جز استفاده از واژه‌های انگلیسی و مدافعان مذاکراتی که به نتیجه رسیده است، ندارند. آیات قرآن را نقل می کردند و به قرائت عربی خود می بالیدند!»

سعید جلیلی، یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی نیز به این سخنان ظریف واکنش نشان داد و گفت: جالب است که امروز شنیدم یکی می گوید این موفقیت ما نبوده است. خود آمریکا می گوید استراتژی ما بعد از امروز شکست خورده است یکی او گفت که خود بایدن نمی‌خواهد از فروش نفت ایران جلوگیری کند. وای! وی همچنین تصریح کرد: شما که گفتید تحریم ها را برمی داریم. زمانی که شما دولت را تحویل گرفتید 800 تحریم به تحریم های قبلی اضافه شد.» اما خود دشمن می گوید راهبرد ما به شدت شکست خورده است. خود وزیر خارجه آنها در مجلس سنای آمریکا گفت: ایرانی ها این کار را کردند اما این شخص باز هم می گوید ما این کار را نکردیم.

محمدباقر قالیباف، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز در حساب کاربری خود در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «می گویند دولت باید سیاست های رهبر معظم انقلاب را در سیاست خارجی اجرا کند. اما قانون مورد تاکید خود را که به درخواست «شام» به تصویب همین دولت رسیده است، نمی پذیرند. رفع تحریم ها بر اساس منطق سود اقتصادی، راهبرد رهبری، از اولویت های مهم دولت خدمت و پیشرفت خواهد بود.

در همین زمینه جماران همچنین نوشت که محمدجواد ظریف در پاسخ به سخنان محمدباقر قالیباف در خصوص قانون اقدامات راهبردی اظهار داشت: چگونه فراموش کردید به کارشناس برنامه و همکاران خود در مجلس یادآوری کنید که مقام معظم رهبری مذاکره کنندگان می دانستند که قابل اعتماد، غیرتمند، صادق و شجاع هستند.»

روزنامه وطن امروز در صفحه اول و در گزارشی با عنوان هشدار 92 نوشت: «محمد جواد ظریف در میزگرد سیاسی پزشکان که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، در واقع به نفع او بود تلاش پزشکان برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها و چهره ها برای جلب توجه مردم است. به نظر می رسد که اصلاح طلبان در روزهای آینده منتهی به روز انتخابات به این رویه ادامه خواهند داد و اعداد موثری را برای حمایت از پزشکان ارائه خواهند کرد. شخصیت هایی که به طور قطع به توده مردم علاقه مند هستند، نزدیک به اصلاح طلبان در عرصه های اجتماعی، ورزشی و فرهنگی هستند و می توانند برخی از آنها را به حضور در انتخابات تشویق کنند.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری نیز در واکنش به سخنان ظریف، پستی درباره ایران منتشر کرد و فردی که پس از ترور حاج قاسم اقدام به مذاکره با قاتل وی کرد و این پاسخ تحقیرآمیز ترامپ را دریافت کرد.
از سوی دیگر، وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برجام به یک خیابان یک طرفه تبدیل شده است که فقط برای اروپایی ها و آمریکایی ها سود دارد مذاکرات عملا خالی بود و اگر قانون اقدامات راهبردی تصویب و اجرا نمی شد، باید در مراحل بعدی درباره قدرت موشکی و عمق استراتژیک خود در منطقه با غربی ها مذاکره می کردیم.

علیرضا زاکانی درباره این سخنان گفت: «کسانی که کار نکردند امروز مدعی هستند. نمونه اش وزیر خارجه سابق است که دیروز نظراتش را شنیدیم و من با اعداد و ارقام پاسخ خواهم داد.

سید احسن خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به این سخنان گفت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار، روند رشد اقتصادی در دولت سیزدهم توانست از فضای ناپایدار و نوسانی گذشته خارج شود. و به روند بلندمدت خود نزدیک تر شود. علاوه بر این، روند تشکیل سرمایه در دهه 1990 اعداد بسیار منفی را به ثبت رساند که از نظر منفی در تاریخ اقتصادی ایران نادر بود. پس با مراجعه به سال های 2015 و 2016 و فراموش کردن عملکرد سال های دیگر نمی توانید عکس یادگاری بگیرید.
صالح اسکندری از یاران قاضی زاده هاشمی نیز درباره مواضع ظریف گفت: مشکل اساسی کشور برجام نیست. جنازه برجام از قبر بیرون کشیده شد و کافور اضافه شد.

در این میان البته کسانی هم بودند که از سخنان رئیس سابق نظام دیپلماسی کشورمان دفاع کردند. مصطفی پورمحمدی کاندیدای این انتخابات ریاست جمهوری اینگونه است

در این راستا اقشار مختلف مردم، نخبگان و سیاستمداران از سخنان لطیف و صریح وی برای مردم کشورمان استقبال کردند، اما در مجموع بحث به گونه ای است که سخنان او و پزشکان توجه بسیاری از رای دهندگان را به خود جلب کرده است. زیرا بحث فقط در مورد برجام نیست، بلکه بحث منافع ملی نیز هست.

27215

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :