اخبار روز

آبله میمون به ایران رسیده؟/ علائم آبله میمون چیست؟

به گزارش بازتاب آنلاین، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران جزو مناطقی است که «پایین‌ترین» را در سازمان بهداشت جهانی برای ابتلا به آبله میمون دارند، گفت: برای مدیریت این بیماری و پیشگیری از ابتلا به آبله میمون‌ها، وزارت بهداشت دارد سازمان بهداشت برای افرادی که از کشورهای آفریقایی به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو وارد ایران می شوند، تمهیدات ویژه ای اندیشیده است.

دکتر در گفت وگو با ایسنا، شهنام عرشی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی در خصوص بیماری آبله میمون اطلاعیه ای صادر کرده است، گفت: ابلاغیه سازمان بهداشت جهانی مراحل مختلفی دارد. سطوح اضطراری “کم”، “متوسط” و “بالا” هستند. طبق طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت، “جمهوری دموکراتیک کنگو” در قاره آفریقا به منطقه “سطح اضطراری بالا” تعلق دارد و هیچ کشور دیگری در حال حاضر در این سطح قرار ندارد.

وی با بیان اینکه انتقال محلی آبله میمون در برخی از کشورها گزارش نشده است، افزود: ایران یکی از کشورهایی است که در آن انتقال محلی آبله میمون گزارش نشده است. اگرچه ما یکی از مناطقی هستیم که سطح هوشیاری پایینی داریم، اما تمرکز خود را بر مراقبت از مرزها گذاشته‌ایم.

اقدامات مرزی برای جلوگیری از آبله میمون

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره تامین مرزی برای کنترل و پیشگیری از بیماری آبله میمون گفت: این احتمال وجود دارد که برخی افراد غیرشهروند کشورمان که قصد ورود به ایران را دارند علائم آبله میمون را داشته باشند. پس از شناسایی این افراد به کشورشان بازگردانده می شوند. همچنین افرادی که به برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و اسپانیا سفر می کنند که کشورهای پرخطر محسوب می شوند و این بیماری در آنها سابقه شیوع بالایی دارد. اقدامات احتیاطی اولیه انجام می شود. اگر مسافران کشورهای اروپایی علائم اولیه را تجربه کردند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

آرشی درباره اقدامات مسافران کشورهای آفریقایی توضیح داد: وزارت بهداشت برای مقابله و پیشگیری از آبله میمون برای افرادی که از کشورهای آفریقایی به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو به ایران می آیند تدابیر ویژه ای در نظر گرفته است. در حال حاضر، اقدامات برای جلوگیری از آبله میمون در سطح متوسط ​​است.

تهیه سیستم درمان آبله میمون

وی با بیان اینکه نظام پزشکی کشور آمادگی کامل برای مقابله با آبله میمون را دارد، افزود: پرستاران و پزشکان آمادگی کامل برای شناسایی و تشخیص بیماران در مواقع لزوم دارند. حداقل 12 آزمایشگاه قطب متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی آماده انجام آزمایش‌های تشخیص آبله میمون هستند.

در دسترس بودن کیت های تشخیصی

آرشی درباره کیت های تشخیص آبله میمون گفت: کیت های تشخیص اولیه و نهایی بیماری آبله میمون در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارد و نگرانی در مورد کیت های تشخیصی این بیماری وجود ندارد.

رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره شیوع و انتقال آبله میمون گفت: رابطه جنسی یکی از عوامل اصلی شیوع و انتقال آبله میمون است. تحقیقات نشان می دهد که آبله میمون از طریق تماس جنسی در برخی از کشورهای آفریقایی و اروپایی گسترش می یابد. علاوه بر تماس جنسی، تماس با ترشحات آلوده روی سطوح نیز می تواند عامل انتقال بیماری باشد. اگرچه امکان انتقال آبله میمون از طریق تماس با سطوح آلوده وجود دارد، اما میزان انتقال بیماری از این مسیر بسیار پایین است. تمرکز بر درمان سندرم مربوط به این بیماری ضروری است. یعنی اگر فردی به آبله میمون مبتلا شده است، از تماس با سطوح خودداری کنید.

علائم آبله میمون چیست؟

آرشی درباره علائم آبله میمون گفت: علائم آبله میمون شبیه علائم سرماخوردگی است. این بیماری می تواند با بدن درد، تب و احتمالا گلودرد همراه باشد، اما ضایعات پوستی که به صورت راش های مشخص ظاهر می شوند، علائم اصلی آبله میمون هستند. عوامل زیادی مانند سن و شرایط جسمانی بر شدت جوش ها تأثیر می گذارد. بنابراین ممکن است یک یا دو جوش در بدن بیمار وجود داشته باشد یا تمام سطح بدن بیمار را بپوشاند. سفر به مناطق آلوده و علائم پوستی از علائم اولیه این بیماری است.

وی در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون ها گفت: میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون ها به طور کلی پایین است و احتمال مرگ در صورت بروز همه گیری بسیار زیاد است. با چند هفته مراقبت از بیمار و پیشگیری از آبله میمون می توان این بیماری را تحت کنترل درآورد.

233236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا