اخبار روز

گوشی های دزدیده شده کجا می روند؟


در همین حال، هنگ مرزی خراسان رضوی از کشف محموله ای حاوی 359 گوشی هوشمند مسروقه خبر داد. گوشی هایی که قرار بود از مرز به افغانستان برود تا آنجا فروخته شود. پیش از این گفته می شد که با توجه به رجیستر شدن گوشی موبایل در ایران، سرقت و فروش آن سود چندانی ندارد. اما اخبار نشان می دهد که کشورهای همسایه به بازار اصلی این گوشی های سرقتی تبدیل شده اند.

359 سرقت; 359 آسیب های اقتصادی و اجتماعی

بر اساس گزارش فرمانده مرزبانی خراسان رضوی، گوشی های هوشمند در دو خودرو «بسیار ماهرانه» نصب شده است. ارزش این محموله نیز 4 میلیارد تومان تخمین زده می شود، اما مهم ترین نکته ارزش این گوشی ها نیست، بلکه رعب و وحشت و احساس ناامنی است که در جامعه ایجاد کرده اند. در کل ممکن است سرقت های خرد خسارات اقتصادی جبران ناپذیری به مردم وارد نکند اما تبعات منفی اجتماعی زیادی به دنبال خواهد داشت.

در سال های اخیر اگرچه آماری از افزایش سرقت های خرد منتشر شده است، اما پلیس آمار دقیقی از سرقت گوشی های هوشمند در کشور به ویژه پایتخت اعلام نکرده است. اما رضا مسعودی فر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خرداد 1401 گفته بود که در سال 1400 تعداد سرقت ها از 200000 مورد در سال 2008 به 1400000 مورد افزایش یافته است. این آمار واکنش های بسیاری را برانگیخت. زیرا افزایش 7 برابری سرقت در دهه گذشته را نشان داد. محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی نیز اظهار داشت: در دو ماهه اول سال 1401 تعداد 600 دستگاه گوشی تلفن همراه مسروقه کشف شد. البته این آمار همه سرقت نیست و فقط کشف شده را شامل می شود.

بازار داغ گوشی های سرقتی ایرانی در کشور همسایه

ثبت تلفن همراه در ایران باعث کاهش خرید و فروش این گوشی های سرقتی شده است. چند فروشنده تلفن همراه او را فراز صدا می زنند. اگرچه هنوز هم فروشندگان موبایل زیادی در بازار هستند که گوشی های بدون مقوا را با قیمت بسیار پایین به فروش می رسانند. فروشندگان می گویند این دزدها هر روز به سراغ آنها می آیند تا گوشی های بدون کارتون بفروشند. اما فروشندگان نمی توانند گوشی را بدون کارتون بفروشند زیرا پلیس آن را نشانه دزدیده شدن گوشی می داند. بنابراین چند راه برای سارقان تلفن همراه در پیش است.

اولین راه این است که گوشی را بدون جعبه به فروشندگان یا سایر خریداران بفروشید. خریداران اجناس مسروقه یا به اصطلاح «مالخر» با تغییر شناسه گوشی و یافتن کارتون، گوشی را دست دوم می فروشند و یا به دلیل مشکل رجیستری آن را قاچاق می کنند. این گوشی ها توسط اتباع به کشورهای همسایه به ویژه افغانستان قاچاق می شود. زیرا طبق قانون ثبت موبایل که به صورت رسمی خریداری می شود باید انتقال مالکیت داشته باشد و در سامانه مربوطه ثبت شود. در صورت سرقت این گوشی رجیستر شده، به محض قرار دادن سیم کارت دیگری در گوشی، پیامی برای فرد ارسال می شود و دستگاه ردیابی می شود. به طور معمول اگر انتقال مالکیت پس از مدتی انجام نشود، دستگاه از کار می افتد و آنتن خود را از دست می دهد. البته این فرآیند برای مدل های آیفون 14 به بعد مربوط نمی شود. زیرا این گوشی ها رجیستر نمی شوند و در صورت سرقت می توان از آن ها مانند قبل استفاده کرد.

فروشندگان می گویند برخی گوشی و قطعات آن از جمله صفحه نمایش LCD را باز می کنند.دی و سایر قطعات قابل فروش در بازار به فروش می رسد.

توصیه های پلیس؛ اگر گوشی من دزدیده شد چه کار کنم؟

بر اساس گزارش پلیس، سرقت تلفن همراه به چند شکل اصلی از جمله تلفن همراه تماسی، تلفن همراه چراغ راهنمایی، تلفن همراه عابر پیاده و سایر سرقت های تلفن همراه است. پیشنهاد می شود پس از سرقت گوشی، گوشی مسروقه را در سامانه همیاب 24 ثبت کنید تا از خرید و فروش آن جلوگیری شود و در میان دارایی های کشف شده در سراسر کشور و کلانتری ها جستجو و به اطلاع شما برسانید. پلیس برای جلوگیری از سرقت توصیه هایی داده است. طبق توصیه پلیس هنگام صحبت با تلفن همراه در خیابان و جاده از هندزفری استفاده کنید و در غیر این صورت فقط در موارد محدود و ضروری از تلفن همراه خود استفاده کنید. اگر از تلفن همراه گران قیمت استفاده می کنید، سعی کنید آن را در مکان های عمومی در معرض دید افراد دیگر قرار ندهید.

کارشناسان می گویند رابطه مستقیمی بین تورم و شرایط اقتصادی با افزایش سرقت های خرد و سرقت گوشی وجود دارد. از سوی دیگر، قاچاق این گوشی از مرزها و بازار خوب کشورهای همسایه نیز زمینه دیگری را برای سارقان ایجاد کرده است.

منبع: فرازدیلی


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا