سال هاست که پرچم پرمخاطب ترین فیلم های سینمای ایران در تسخیر کمدی هاست. اگر به فهرست پرمخاطب ترین فیلم های سینمای ایران نگاهی بیندازیم، می بینیم که در میان پنجاه فیلم ابتدای جدول، حدود 20 فیلم غیر کمدی به جز «محمد رسول الله (ص)» و «محمد رسول الله (ص)» وجود دارد. متری شیشوانیم “. بقیه همه متعلق به سینمای دهه شصت و هفتاد هستند، یعنی به جز این دو فیلم، هیچ یک از فیلم های غیر کمدی ساخته شده در دهه هشتاد و نود به بعد نتوانسته اند در بین فیلم های پنجاه قرار بگیرند. محبوب ترین فیلم های سینمای ایران

به گزارش بازتاب آنلاین، از ابتدای سال 1403 تا کنون که هفت ماه از آغاز سال می گذرد، پرمخاطب ترین و پرفروش ترین فیلم های کمدی هستند. از ده فیلم پرطرفدار اوایل امسال، تنها دو فیلم غیر کمدی «مست عشق» و «بی‌بادان» دیده شده است. جدول پرمخاطب ترین فیلم های سینمای ایران اکران شده در سال اول را بررسی کرده ایم و نسبت فیلم های کمدی و جدی را در بالای این جدول بررسی کرده ایم.

«عروس» یکی از ملودرام های موفق سینمای ایران از نظر جذب مخاطب است.

ده فیلم اول | در حال حاضر فیلم‌های «فسیل»، «هتل»، «اخراجی‌ها 2»، «افعی»، «آدم برفی»، «عروس»، «تگزاس 3»، «پسرخاله»، «کلاه‌سوار و پسرخاله قرمز» و «هزارپا» هستند. “” جزو ده فیلم پر صحبت است. سینمای ایران اولین سال اکران خود را پشت سر می گذارد. از این ده فیلم تنها دو فیلم “عفی” به کارگردانی محمدرضا ایلامی و “عروس” به کارگردانی بهروز افخمی کمدی نیستند. آثار «افعی» به عنوان چهارمین فیلم پرمخاطب سینمای ایران در سال 1371 ساخته شد و در سال 1372 اکران شد «عروس» با 4 میلیون و 400 هزار تماشاگر در فهرست پرگفتارها، محصول سال 1369 است که در زمان خود یک اثر پیشگام محسوب می شود فیلمی عاشقانه و پرحادثه با بازی ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی که در محیط محدود دهه شصت مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

فیلم‌های غیر کمدی بخش کوچکی از 50 فیلم برتر پس از انقلاب را به خود اختصاص داده‌اند.
فیلم جنگی “کانی مانگا” یکی یکی از موفق ترین فیلم های این ژانر در جذب مخاطب است.

ده فیلم دوم | در رده دهم تا بیستم پرمخاطب ترین فیلم های سینمای ایران، «عوادی من»، «دزد عروسک ها»، «کانی مانگا»، «بگذار زنده بمانم»، «مطرب»، «عقاب ها»، «قهران قریب» قرار دارند. “پرواز کمپ”، “قرمز” و “مستاجرین”. از میان آنها، پنج فیلم کمدی نیستند: کانیمانگا، بگذار زندگی کنم، عقاب ها، کمپ پرواز و قرمز. «کانی مانگا» به کارگردانی سیف الله داد محصول سال 66، «بگذار زنده بمانم» محصول شاپور در سال 65، «عقاب ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان محصول سال 1363، «پرواز از کمپ» به کارگردانی حسن کاربخش در سال 1372 تولید شده است. «قرمز» نیز در سال 1377 به کارگردانی فریدون جیرانی ساخته شد. در واقع می توان گفت در بین بیست فیلمی که در صدر فهرست پر صحبت ترین های سینمای ایران قرار دارند، حتی یک فیلم غیر کمدی محصول دهه 80 وجود ندارد و بعد از

فیلم‌های غیر کمدی بخش کوچکی از 50 فیلم برتر پس از انقلاب را به خود اختصاص داده‌اند.
فیلم اکشن ماجراجویی «کاروان» در میان 30 فیلم پرمخاطب سینمای ایران قرار دارد.

ده فیلم سوم. | برای رسیدن به یک نتیجه جدی تر، به همین ترتیب به رتبه بیستم بالای فهرست پر صحبت ترین سینمای ایران رسیده ایم. در این فهرست به جز فیلم های کمدی، فیلم های «گزاگاه» به کارگردانی شهریار بحرانی، «افق» به کارگردانی رسول ملاقلی پور، «شوکران» به کارگردانی بهروز افخمی، «کاروان» به کارگردانی مجید جوانمرد و «نیش» به کارگردانی همایون قرار دارند. . آسیایی ها نیز در این لیست قرار دارند. فیلم هایی که همگی متعلق به سینمای دهه شصت و هفتاد هستند. «گذر» در سال 1365، «افق» در سال 1368، بهروز افخمی «شوکران» را در سال 1377 ساخت و در سال 1379 اکران شد، «کافله» و «نیش» در سال‌های 72 و 73 تولید شدند. دسته سوم خبری از فیلم های غیر کمدی تولید دهه 1970 به بعد نیست.

فیلم‌های غیر کمدی بخش کوچکی از 50 فیلم برتر پس از انقلاب را به خود اختصاص داده‌اند.
فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» تنها فیلم تاریخی و دراماتیک دهه 90 است که در بین 40 فیلم پرمخاطب سینمای ایران جای گرفته است.

ده فیلم چهارم. | در نهایت این طلسم با فیلم «محمد رسول الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی در رتبه سی و سوم پرمخاطب ترین فیلم های سینمای ایران شکسته شد. فیلمی خاص و پر تولید که در آن از بازیگران خارجی در سطح سینمای جهان استفاده شده بود و با فیلم های معمولی سینمای ایران متفاوت بود. این فیلم محصول سال 1393 سینمای ایران و در زمان اکران توانست 2 میلیون و 400 هزار تماشاگر را به سالن های سینما بکشاند. به جز «محمد رسول الله (ص)»، هیچ فیلم غیر کمدی دیگری که پس از دهه 70 ساخته شده است، در میان ده فیلم چهارم پرمخاطب ترین فیلم ها وجود ندارد. چرا که دیگر فیلم های غیرطنز این بخش مانند «دست های آلوده» سیروس الوند و «تارج» و «می خواهم زندگی کنم» ایرج قدری، بخشی از سینمای دهه شصت و هفتاد هستند.

فیلم‌های غیر کمدی بخش کوچکی از 50 فیلم برتر پس از انقلاب را به خود اختصاص داده‌اند.
فیلم «متری شیش و نیم» جدیدترین فیلم اجتماعی پرمخاطب است که تاکنون به جمع 50 فیلم برتر راه یافته است.

ده فیلم پنجم. | در میان رده های چهل و پنجاهم پر صحبت ترین فیلم های سینمای ایران، تنها فیلم «متری شیشوانیم» به کارگردانی سعید راوشی را به عنوان یک فیلم جدی ساخته شده پس از دهه هفتاد می بینیم. این فیلم در سال ۱۳۹۶ اکران شد و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیننده داشت. در واقع می توان گفت از میان پنجاه فیلم پرمورد سینمای ایران، از دهه 70 تاکنون در میان آثار سینمای اجتماعی تنها «متری شیشوانیم» به این جدول رسیده است. فیلمی که بدون استفاده از امکانات ویژه و جلوه های ویژه زیاد ساخته شده و مخاطبان آن از سازمان ها و سازمان های مختلف نبودند و صرفاً از روی علاقه شخصی برای دیدن آن به سینما رفته اند. علاوه بر «متری شیشوانیم»، فیلم‌های «توتیا» به کارگردانی علیرضا داودنژاد، «گامشدا» به کارگردانی مهدی صباغ زاده، «آخرین مهلت» به کارگردانی پرویز نفیمیسی، «بایکوت» به کارگردانی محسن مخملباف، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی ساخته پوران درخشنده، «گل های داوودی» به کارگردانی رسول صدر عاملی و «یاس های وحشی» به کارگردانی محسن محسن نسب از جمله این ده فیلم هستند که همگی در دهه 60 و 70 ساخته شده اند.

دلیل کاهش مخاطبان فیلم های غیر کمدی بعد از دهه 80 شاید به افزایش تعداد آثار کمدی و کاهش کیفیت فیلم های اجتماعی مربوط باشد. اما با نگاهی به فیلم‌های غیرکمدی پرطرفدار دهه‌های 1960 و 1970 که در این گزارش به آنها اشاره شد، به این نکته رسیدیم که لزوماً همه آنها از کیفیت بالایی برخوردار نبودند. علاوه بر این، در میان فیلم‌های ساخته شده پس از دهه هشتاد، آثار درخشان بسیاری وجود دارد. بنابراین کیفیت نمی تواند تاثیر زیادی داشته باشد. شاید افزایش قیمت بلیت سینما باعث شده مردم ترجیح دهند پول خود را صرف دو ساعت خندیدن کنند و حداقل حالشان عوض شود. البته برای رسیدن به نتیجه دقیق باید عوامل متعددی را بررسی کرد و به کار تحقیقاتی جدی نیاز است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما