به گزارش بازتاب آنلاین، هوش عمومی مصنوعی (AGI) چیزی است که تا به امروز در ادبیات داستانی درباره آن شنیده ایم. سیستمی فرضی که می تواند به چنان سطحی از خودآگاهی و کنترل دست یابد که حتی بتواند کدهای خود را ویرایش کند و بدون نیاز به آموزش به شیوه ای خودآموز و انسان وار مسائل را درک و حل کند.

این مفهوم عمر طولانی در تاریخ هوش مصنوعی دارد، اما تنها در سال 2007 بود که اصطلاح “هوش مصنوعی جامع” در مجموعه ای از مقالات بن گورتزل و کاسیو پاناخین ابداع شد و از آن زمان به بسیاری از آثار راه یافت. علمی تخیلی

همه سرویس‌های هوش مصنوعی موجود، از الگوریتم‌های یادگیری ماشین پایه فیس‌بوک گرفته تا مدل‌های زبان در مقیاس بزرگ (LLM) مانند ChatGPT، محدود در نظر گرفته می‌شوند. یعنی آنها فقط در یک کار مانند تشخیص تصویر بهتر از انسان هستند، اما بر اساس داده هایی که روی آنها آموزش دیده اند، محدود به انجام همان کار هستند.

در مقابل، هوش مصنوعی در مقیاس کامل می‌تواند از داده‌های محدودی که بر اساس آن‌ها آموزش دیده است پدیدار شود و با منطق و سازگاری در سطح انسانی، توانایی‌های انسان‌مانند را در حوزه‌های مختلف علم نشان دهد.

این فقط حدس و گمان است

از آنجایی که هوش مصنوعی در مقیاس کامل هنوز ایجاد نشده است و همه چیز در سطح تئوری است، در مورد عملکرد احتمالی آن و معنایی که در زندگی انسان خواهد یافت بین دانشمندان اتفاق نظر وجود ندارد.

بسیاری بر این باور بودند که هوش مصنوعی در مقیاس کامل هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد، اما اکنون بسیاری از دانشمندان و فعالان عرصه فناوری حدس می زنند که هوش مصنوعی در مقیاس کامل در چند سال آینده ظهور کند. ری کورزویل، سام آلتمن، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک از جمله افراد مشهوری هستند که با این نظر موافق هستند.

در حال حاضر هوش مصنوعی به دستیار انسان در تحقیقات علمی تبدیل شده است و سیستم های جدید تولید تصویر و ویدئو جای خود را در دنیای تبلیغات باز کرده اند. البته همانطور که قبلا ذکر شد، این ابزارهای هوش مصنوعی محدود به کار خاصی هستند که برای آن آموزش دیده اند و برای آن داده هایی در اختیارشان قرار گرفته است. هوش مصنوعی جامع اگر وجود داشته باشد، کارکردی فراتر از این خواهد داشت و حتی می تواند به حوزه حل مشکلات حل نشده برای انسان ها وارد شود.

هوش مصنوعی جامع به طور فرضی می تواند اکتشافات علمی جدید را امکان پذیر کند، اقتصاد جهانی را سازماندهی کند و دایره امکان انسان را فراتر از تصور گسترش دهد.

یک اما بزرگ

هوش مصنوعی جامع با تعریفی که دارد، اگر وجود داشته باشد، می تواند به پدیده ای ترسناک تبدیل شود. اگر منطق هوش مصنوعی فراگیر با کنترل انسان در تضاد باشد چه؟ حتی افرادی مانند ایلان ماسک معتقدند که هوش مصنوعی گسترده، مانند فیلم های فانتزی قدیمی، قدرت نابودی کامل بشر را خواهد داشت.

در سال 2021 مقاله ای در مجله هوش مصنوعی تجربی و نظری منتشر شد که ضمن اشاره به مزایای غیرقابل انکار هوش مصنوعی برای بشریت، خطرات احتمالی آن را نیز مورد بحث قرار داد. بزرگترین خطر برای هوش مصنوعی جامع، فرار از کنترل انسان است که با توجه به ویژگی هایی که برای هوش مصنوعی جامع در نظر گرفته شده است، بسیار محتمل است. یک هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ که خارج از کنترل است می تواند کارهای غیراخلاقی و خلاف ارزش های انسانی انجام دهد.

نویسندگان مقاله بر این باورند که یک هوش مصنوعی جامع که توانایی بهبود خود را داشته باشد در نهایت می تواند اهداف درج شده در برنامه خود را تغییر دهد. حتی ممکن است گروه هایی وجود داشته باشند که هوش مصنوعی تمام عیار را از ابتدا با اهداف پلید بسازند.

هوش مصنوعی جامع چه زمانی متولد می شود؟

هنوز هیچ اتفاق نظری در جامعه علمی در مورد اینکه آیا انسان ها می توانند هوش مصنوعی در مقیاس کامل بسازند یا نه، وجود ندارد، چه رسد به اینکه چه زمانی.

البته تجزیه و تحلیل چندین نظرسنجی از دانشمندان در این زمینه نشان می دهد که اتفاق نظر وجود دارد که احتمالاً تا پایان قرن جاری شاهد هوش مصنوعی در مقیاس کامل خواهیم بود. البته دیدگاه ها با گذشت زمان و پیشرفت علمی تغییر می کند. در سال 2010، فرض بر این بود که تولد هوش مصنوعی در مقیاس کامل تا 50 سال دیگر رخ نخواهد داد. با این حال، اخیرا صحبت هایی مبنی بر تولد هوش مصنوعی در مقیاس کامل در 5 تا 20 سال آینده به گوش می رسد.

برخی از کارشناسان حدس می زنند که هوش مصنوعی جامع تا سال 2030 ساخته خواهد شد. ری کورزویل، در کتاب خود به نام «تکینگی نزدیک است»، همین پیش‌بینی را انجام می‌دهد که هوش مصنوعی جامع، تکینگی فناوری را ارائه می‌کند.

تکینگی تکنولوژیک فرضیه ای است که در آن شتاب فناوری در نهایت منجر به پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسانی و تغییرات شگرف یا حتی پایان تمدن بشری می شود.

کورزویل پیش بینی می کند که تولد هوش مصنوعی جامع در نهایت منجر به ایجاد هوش مصنوعی فوق العاده خواهد شد و مغز انسان در نهایت می تواند به طور مستقیم به هوش مصنوعی متصل شود تا دایره هوشیاری و هوش انسان را گسترش دهد.

دیگران در جامعه علمی تقریباً زمان بندی کروزویل را باور دارند. بن گورتزل پیش بینی می کند که ما تا سال 2027 به تکینگی فناوری خواهیم رسید. شین لگ، موسس DeepMind، سال 2028 را زمان وقوع این رویداد می داند و البته ایلان ماسک معتقد است تا پایان سال 2025 هوش مصنوعی از انسان هوشمندتر خواهد بود!

58558

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما