به گزارش بازتاب آنلاین، کووید-19 زندگی کاری بسیاری از مردم در سراسر جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و کار از راه دور را به یک سنت رایج در میان گروه قابل توجهی از کارگران در جهان تبدیل کرده است.

یورونیوز در گزارشی نوشت: از آن زمان، شرکت ها در حال بررسی مزایا و معایب کار از خانه هستند و بسیاری از شرکت ها به کارمندان خود این فرصت را می دهند که حداقل بخشی از هفته را از راه دور کار کنند. با این حال، برخی از کارفرمایان کارمندان را به صورت تمام وقت به دفتر دعوت می کنند. اخیراً آمازون به سیاست کاری ترکیبی خود پایان داده است که طبق آن کارکنان باید پنج روز در هفته به صورت فیزیکی در محل کار حضور داشته باشند.

وضعیت کار از راه دور در اتحادیه اروپا

اما وضعیت اتحادیه اروپا چگونه است و کارگران اروپایی چقدر از روز را صرف رفت و آمد از خانه به محل کار و بالعکس می کنند؟ طبق آمار یورواستات، تنها 13.5 درصد از نیروی کار اتحادیه اروپا در سال 2021 از خانه کار خواهند کرد. بر اساس آخرین داده های موجود پیش از همه گیری از سوی دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، از سال 2019، این تعداد در کشورهای اروپایی به طور قابل توجهی متفاوت است.

در اتحادیه اروپا که متشکل از 27 کشور عضو است، میانگین زمان رفت و برگشت افراد شاغل 15 تا 74 ساله در سال 2019 حدود 25 دقیقه بوده است. لتونی با 33 دقیقه بالاترین میانگین زمان رفت و آمد را دارد و مجارستان و لوکزامبورگ هر کدام با 29 دقیقه در رتبه های بعدی قرار دارند.

با این حال، کمترین میانگین زمان رفت و آمد در قبرس با 19 دقیقه، یونان با 20 دقیقه و ایتالیا و پرتغال هر کدام با 21 دقیقه است.

بر اساس این آمار، میانگین زمان رفت و آمد در برخی از کشورهای اروپای جنوبی کمتر است، در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و غربی مانند آلمان، فرانسه و سوئیس، زمان رفت و آمد به طور متوسط ​​نزدیک به 25 تا 27 دقیقه است. اتحادیه اروپا است.

عوامل تعیین کننده زمان رفت و آمد

به طور کلی ساختار شهری و شرایط جغرافیایی محل کار و سکونت از عوامل تعیین کننده مهم برای رفت و آمد هستند.

خوزه ایگناسیو گیمنز-نادال و همکارانش روند زمان رفت و آمد در میان کارگران اروپایی را بررسی می کنند و تاکید می کنند که رابطه بین زمان رفت و آمد موضوع پیچیده ای است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. آنها دریافتند که “زیرساخت های جاده ای بهتر، نرخ بیکاری بالاتر و تولید ناخالص داخلی سرانه بالاتر با میانگین زمان رفت و آمد کوتاه تر همراه است.”

با نگاهی دقیق به روند رفت و آمد، 4.3 درصد از کارگران مجبور نبودند محل زندگی خود را ترک کنند تا به شغل خود در اتحادیه اروپا برسند.

اسلوونی با 11.8 درصد، با 11.8 درصد، بلژیک با 8، ایرلند با 7.9 و بریتانیا با 7.6 درصد، بالاترین درصد را دارد. در یونان و ایتالیا نسبت افراد غیر مسافر نیز زیر 2 درصد بود.

زمان رفت و آمد

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر، می توانیم زمان های رفت و آمد را تقریبا به سه دسته تقسیم کنیم:

1 تا 29 دقیقه

30 تا 59 دقیقه

60 دقیقه و بیشتر

در اتحادیه اروپا، تقریباً از هر ده نفر شش نفر یا 61.3 درصد، کمتر از 30 دقیقه برای رسیدن به محل کار خود وقت صرف کردند، در حالی که از هر چهار نفر یک نفر یا 26.3 درصد، بین 30 تا 59 دقیقه از خانه تا محل کار خود سفر کردند. این زمان ها به سفرهای یک طرفه بدون انحراف اشاره دارد.

در بین کشورهای اتحادیه اروپا، یونان، قبرس، ایتالیا و پرتغال بیشترین سهم را داشته اند و در این کشورها بیش از 70 درصد بین 1 تا 29 دقیقه زمان می برد تا به محل کار برسند. این بدان معناست که کارمندان در این کشورها معمولاً رفت و آمدهای کوتاه تری دارند.

بیش از یک سوم افراد شاغل در لتونی، لوکزامبورگ، رومانی، بلغارستان و مجارستان بین 30 تا 59 دقیقه رفت و آمد دارند.

اما در سال 2019، بیش از 10 درصد از افراد شاغل در چهار کشور اتحادیه اروپا و بریتانیا حداقل 60 دقیقه یا بیشتر برای رسیدن به محل کار رفت و آمد داشتند.

بالاترین درصدها از 10.6 تا 13.5 درصد در لتونی، بریتانیا، ایرلند، بلژیک و مجارستان ثبت شده است. این آمار همچنین نشان می دهد که در کل اتحادیه اروپا، 8.1 درصد از مردم برای یک ساعت یا بیشتر از محل کار آمدند و رفتند.

کشورهای جنوب اروپا (یونان، قبرس، پرتغال و ایتالیا) سفرهای کوتاه تری دارند، در حالی که کشورهای اروپای شرقی (لتونی، رومانی، بلغارستان و مجارستان) سهم بیشتری از سفرهای طولانی تر دارند. کشورهای اروپای غربی و شمالی ترکیب متعادل تری از زمان رفت و آمد دارند.

از سوی دیگر، کار از راه دور به بخش مهمی از زندگی کاری مدرن تبدیل شده است. پاول آدرجان، رئیس تحقیقات EMEA در اینسایت، به یورونیوز گفت: «جهان در حال گذر از یک تغییر تاریخی در کار و اشتغال است. داده‌های ما نشان می‌دهد که جستجو برای مشاغل دوردست و ترکیبی در فرانسه، آلمان، اسپانیا و بریتانیا در بالاترین حد یا نزدیک به رکورد است.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER) انجام شد، افرادی که در طول همه‌گیری از خانه کار می‌کردند به طور متوسط ​​40 درصد از زمان ذخیره‌شده خود را صرف کارهای اصلی و نیمه‌وقت و 34 درصد را در اوقات فراغت می‌گذراندند.

بر اساس این گزارش رفاه افرادی که رفت و آمد بیشتری به محل کار دارند کمتر است. رضایت از حمل و نقل عمومی در حال حاضر در پایتخت ها و شهرهای کوچکتر در سراسر قاره اروپا به طور قابل توجهی متفاوت است.

233236

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما