اخبار روز

کارل گوستاو یونگ; مردی که “رویا دید” و کتاب شگفت انگیزی نوشت!

کتاب انسان و نمادهای کارل یونگ آخرین کتابی بود که او قبل از مرگش روی آن کار کرد. یونگ در این اثر برخلاف همه آثارش، مخاطبان زیادی را هدف قرار داد و از استفاده از اصطلاحات تخصصی برای بیان دیدگاه هایش به زبان ساده پرهیز کرد. یونگ با در دسترس‌تر شدن ایده‌هایش به طور فزاینده‌ای محبوب شد و ایده‌های او تا به امروز همچنان تأثیرگذار هستند.

به گزارش فرادید، داستان خلق کتاب «انسان و نمادهایش» نه تنها جذاب است، بلکه نمادی است از اینکه او می خواهد خوانندگانش را به کجا ببرد. همانطور که جان فریمن در مقدمه کتاب نوشته است: «منشأ این کتاب به اندازه‌ای عجیب است که توجه ما را به خود جلب کند و علاوه بر این، این خاستگاه مستقیماً با محتوای کتاب مرتبط است و هدف آن «انسان و نمادهای او» است کتابی در مورد رویاها که به نوبه خود از رویا نشات گرفته است.

در مورد کتاب

“انسان و نمادهای او” اولین بار در سال 1964 منتشر شد. این کتاب از طریق مطالعه نمادگرایی رویا، جهان ناخودآگاه را بررسی می‌کند و خواننده گاه به گاه را به سفری خارق‌العاده از میان کهن الگوهای هندو و بودایی، مارها، چهره‌های سایه‌دار و دایره‌های رنگارنگ می‌برد.

یونگ استدلال می کرد که ناخودآگاه فقط دنیای زیرین منحصر به فرد روان فردی ما نیست، بلکه در سطح عمیق تر ما در یک ناخودآگاه جمعی مشترک هستیم. او ادعا می کند که اگرچه فیلسوفان وجود ناخودآگاه را با وجود شواهد روانشناختی گسترده انکار می کنند، اما این دیدگاه در واقع بر وجود دو «موضوع» (یا ذهنیت) در هر فرد انسانی دلالت دارد. به گفته وی: «این یکی «این یکی از نفرین‌های انسان مدرن است که بسیاری از مردم از این شکاف شخصیتی رنج می‌برند» (یونگ، 1964).

«لمس عشق» اثر فریدون رسولی

هدف اصلی انسان و نمادهای او این است که با ترجمه زبان نمادینی که ناخودآگاه برای بیان خود در خواب از آن استفاده می کند، به کانال ارتباطی بین خواننده و ناخودآگاه او تبدیل شود.

این کتاب از پنج بخش تشکیل شده است که بخش اول آن توسط کارل یونگ نوشته شده است: «نزدیک شدن به ناخودآگاه». بخش های باقی مانده توسط همکاران یونگ نوشته شده است. جوزف ال. هندرسون اسطوره های باستان و انسان مدرن را نوشت و راه های مختلفی را که اسطوره های باستانی بر زندگی فکری مدرن ما تأثیر می گذارد را بررسی کرد. ماری لوئیز فون فرانتس در مورد فرآیند فردی شدن نوشت.

در بخش چهارم، آنیلا جافه نحوه استفاده از نمادها در هنر تجسمی را برای برقراری ارتباط با ناخودآگاه شرح می دهد. سرانجام گولان ژاکوبی بخش پایانی کتاب را با عنوان «نمادها در تحلیل فردی» نوشت. یونگ همه بخش ها را قبل از مرگش در سال 1961 تایید کرد.

داستان چگونه آغاز شد؟

کارل گوستاو یونگ; مردی که مصاحبه جان فریمن در بی بی سی با کارل یونگ

داستان انسان و نمادهایش در سال 1959 زمانی آغاز شد که جان فریمن، روزنامه‌نگار مشهور با کارل یونگ در خانه‌اش در سوئیس برای یک برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی به نام چهره به چهره مصاحبه کرد.

این مصاحبه بسیار موفقیت آمیز بود و مخاطبان زیادی از افراد کنجکاو از جمله ولفگانگ فاگس، مدیر کتاب آلدوس را به خود جلب کرد. به گفته فریمن، زمانی که او شروع به انتشار کتاب کرد، «فوگ در واقع خالق انسان و نمادهای اوست» (یونگ، 1964).

فاگز تحت تأثیر ایده های کارل یونگ بود و شکایت داشت که افکار او به جز برای دانشگاهیان متخصص در دسترس عموم نیست. بنابراین او از فریمن خواست که دوباره به خانه یونگ برود و این بار از او بخواهد که کتابی کوتاه برای خوانندگان عادی بنویسد، اما یونگ نپذیرفت و فریمن بسیار ناامید به لندن بازگشت. اما داستان به همین جا ختم نشد.

رویای کارل یونگ

کارل گوستاو یونگ; مردی که

کارل یونگ، 1958

صندوق ورودی یونگ مملو از نامه های افرادی بود که مصاحبه او را در بی بی سی دیده بودند. این اولین باری بود که یونگ چنین علاقه شدیدی را از سوی افراد عادی دریافت می کرد که در غیر این صورت با او تماس نمی گرفتند.

اگرچه این انگیزه اصلی او برای نوشتن کتاب بود، اما رویایی بود که سرنوشت انسان و نمادهای او را تغییر داد. یونگ به جای صحبت با دانشگاهیان و روانپزشکان در دفترش، آرزو داشت در فضاهای عمومی بایستد و افکار خود را با مردم در میان بگذارد. او بیش از همه در خواب احساس می کرد که مخاطبان جدید او را درک می کنند.

یکی از تصاویر رویایی کارل یونگ

فاگز که از واکنش منفی یونگ دلسرد نشد، بعداً دوباره پیشنهاد خود را به یونگ کرد و این بار موفق شد تأیید او را جلب کند. اما یونگ دو شرط گذاشت: اول اینکه کتاب را با گروهی از نزدیک ترین پیروانش بنویسد و دوم اینکه جان فریمن هماهنگی های لازم را بین آنها و ناشران انجام دهد و مطالب را ویرایش کند. جان فریمن از نویسندگان کتاب انسان و نمادهایش به عنوان یک خواننده معمولی حمایت کرد.

هر گاه به متنی برخورد می کرد که متوجه نمی شد، نویسندگان متوجه می شدند که این متن حتی برای عموم مردم قابل درک نخواهد بود. در پایان این همکاری، انسان و نمادهایش اولین کتابی بود که روانشناسی یونگ را به زبان بسیار ساده ارائه کرد. این کتاب میراثی به جا گذاشت که همچنان برای کارل یونگ در دنیای مدرن ماندگار شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا