سردی معده کیفیت و سرعت هضم را کاهش می دهد. سردی معده در واقع احساس سنگینی و ناراحتی در معده است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات یک عامل ساده مانند پرخوری می تواند برای معده مشکل ساز شود.

گاهی تند خوردن و نجویدن غذا باعث باقی ماندن غذا در معده می شود. گاهی اوقات مشکلات پیچیده تری وجود دارد و گاهی عوامل روانی نیز در بروز سرماخوردگی گوارشی نقش دارند. تشخیص علت سرماخوردگی معده به درمان بهتر و موثرتر آن کمک می کند.

سرماخوردگی معده چیست؟

معده برای هضم موثر و کامل غذا به گرمای کافی نیاز دارد. اگر دمای معده به هر دلیلی کاهش یابد، واکنش های لازم در معده برای هضم غذا انجام نمی شود و معده ضعیف می شود. در بیشتر موارد دلیل آن ناراحتی معده سرد است. دلایل این امر می تواند شامل پرخوری، کم تحرکی، مصرف زیاد غذاهای سرد، سبک زندگی ناسالم، خوردن غذاهای دیر هضم، نوشیدن آب یخ، سریع غذا خوردن و نجویدن کافی باشد.

از بین بردن سرماخوردگی معده

برای تسکین سرماخوردگی معده می توانید از برخی غذاها و نوشیدنی ها استفاده کنید. در زیر به این سوال می پردازیم که چگونه می توان از شر سردی معده و برخی از این غذاها و نوشیدنی ها خلاص شد.

  • روغن های گرم: روغن های گرم مانند روغن زیتون یا روغن سیاه دانه می توانند به گرم شدن معده و بهبود هضم کمک کنند.
  • غذاهای گرم و پر انرژی: غذاهای گرم و سرشار از انرژی مانند علوفه می توانند به تقویت عملکرد گوارشی معده کمک کنند.
  • میوه های گرم: خوردن میوه های گرم مانند خرما و انجیر می تواند برای رفع سرماخوردگی معده مفید باشد.
  • ادویه ها: استفاده از ادویه های گرم مانند پودر سیر، زنجبیل، دارچین، هل، فلفل سیاه و زردچوبه می تواند اثرات سرماخوردگی معده را کاهش دهد. همچنین می توانید از این ادویه ها برای اصلاح سردی غذاهای با خاصیت سرد استفاده کنید. مثلاً دوغ با نعناع یا آویشن، برنج با زیره و زعفران و بذر کتان، لوبیا با روغن کنجد، گوشت با پیاز و ماهی با روغن زیتون و آویشن کوهی.

افرادی که معده سرد دارند باید بعد از مصرف غذاهای سرد روی مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم و مغذی تمرکز کنند.

علائم سرماخوردگی معده

سرماخوردگی معده در افراد با علائم مختلف بروز می کند. یکی یکی از علائم اصلی این بیماری درد و سوزش معده است که معمولاً در قسمت بالای شکم، اطراف سینه و در ناحیه تحتانی احساس می شود. این درد می تواند هنگام غذا خوردن یا حتی شب هنگام خواب رخ دهد.

علاوه بر درد و سوزش، تهوع و استفراغ، احساس سیری زودرس، نفخ شکم، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و کاهش اشتها نیز از علائم سرماخوردگی معده هستند. سوء هاضمه و تپش قلب از دیگر علائمی است که ممکن است در افراد مبتلا به سرماخوردگی گوارشی رخ دهد و باعث عدم تحمل غذایی و مشکلات گوارشی شود.

آخرین کلمه

سردی معده یکی یکی از رایج ترین مشکلات جامعه است که می تواند به شکل های مختلف در افراد ظاهر شود. درد و سوزش معده، حالت تهوع، نفخ و سایر علائم مرتبط بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد.

در این مقاله راه های پیشگیری از سرماخوردگی معده و بهبود وضعیت آن را بیان کردیم. سردی معده منجر به سنگینی، خواب آلودگی و تپش قلب بعد از غذا می شود. علاوه بر این، سردی معده باعث می شود که فرآیند هضم طولانی تر شود. این امر باعث افزایش تولید و تخمیر گاز در دستگاه گوارش شده و باعث نفخ، آروغ و آروغ می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما