به گزارش مانی بان به نقل از همشهری آنلاین، هنوز یک هفته به شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده است اما دغدغه غذا دادن به صبحانه و میان وعده بچه ها ذهنم را به خود مشغول کرده است. تغذیه ای که بارها از زبان کارشناسان تلویزیون و تغذیه شنیده ایم که تاثیر مستقیمی بر روند رشد و سطح تحصیلی دانش آموزان دارد. ای کاش مدارس سیاست ها و اقداماتی را برای ایجاد یک محیط تغذیه سالم با غذاها و نوشیدنی های مغذی، سالم و جذاب برای دانش آموزان اجرا می کردند. با نگاهی به اطرافم می بینم که این فقط نظر من نیست، دغدغه بسیاری از خانواده هاست. در اینجا نظر برخی خانواده ها را در این زمینه بیان می کنیم تا دخل و تصرف خود را بخوانند و بر اساس این نظرات جامع عمل کنند.

تغذیه سالم را ترویج کنید

هدی، مادر دو دانش آموز، معتقد است مدارس باید دانش آموزان را به استفاده از غلات کامل، شیر، میوه ها و سبزیجات در وعده های غذایی خود تشویق کنند. توجه مدارس به کیفیت کلی رژیم غذایی کودکان تأثیر مستقیمی بر سلامت آنها دارد.

ارائه یک بسته تغذیه سالم برای مناطق محروم

محسن که پدر سه دانش آموز است از تغذیه دانش آموزان خانواده های کم درآمد ابراز نگرانی کرد و گفت: هر مدرسه ای نیاز به استراتژی متناسب با آن منطقه دارد به عنوان مثال در برخی مناطق بسته به وضعیت زندگی، لازم است دانش آموزانی که توانایی تامین تنقلات کافی را ندارند، شناسایی شوند، به این ترتیب می توان بدون توجه دانش آموزان، بسته های میان وعده سالم را در اختیار آنها قرار داد.

بوفه با غذاهای سالم

مهسا مادر یک دانش آموز درباره نوع غذای بوفه مدرسه می گوید: متاسفانه به غذاهایی که در بوفه فروخته می شود بسیار کم توجه می شود، اقلام بوفه باید دارای استانداردهای تغذیه ای برای کودکان باشد که شامل محدودیت چربی است. قند، سدیم و کالری با توجه به اینکه کودکان به خصوص در سنین پایین از خوردن تنقلات آورده شده از منزل خودداری می کنند و تمایل دارند به انتخاب خود از بوفه مدرسه غذا بخرند، فروش محصولات غذایی خانگی مانند تکه های نان و پنیر. با قیمت های مقرون به صرفه، تخم مرغ، کاکائو و برای افرادی مانند کسانی که در خانه غذا نمی خورند اما با انتخاب خود از بوفه خرید می کنند بسیار مفید است.”

وقتی نظرات چندین والدین و پدران را شنیدم، دیدم که چقدر دغدغه هایشان شبیه هم است. مادرم می‌گوید: «این که چیزی نیست، من هم وقتی به مدرسه می‌رفتی همین مشکلات را داشتم، مطمئنم مادران ما هم با چنین مشکلاتی مواجه بودند؛ چند بار در این مورد با مدیر مدرسه صحبت کردم، اما نتیجه‌ای نگرفتم.

استانداردسازی سیاست های تغذیه مدارس

چقدر خوب می شد اگر سیاست های تغذیه مدارس استاندارد می شد و به جای فروش تنقلات کارخانه ای، تنقلات خانگی، میوه های فصل و تنقلات سالم می فروختند. با توجه به نقش مهمی که رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری های مزمن و حمایت از سلامت ایفا می کند، مدارس باید به طور ایده آل تغذیه سالم را به دانش آموزان آموزش دهند و معلمان و والدین را در فعالیت های آموزش تغذیه مشارکت دهند. آموزش تغذیه سالم می تواند به دانش آموزان بیاموزد که تشخیص دهند چگونه یک رژیم غذایی سالم بر سلامت عاطفی تأثیر می گذارد و چگونه احساسات می توانند بر عادات غذایی تأثیر بگذارند.

همانطور که آموزش در مورد کسری ها مهم است، آموزش در مورد تغذیه سالم نیز مهم است. این آموزش را می توان از طریق کلاس آموزش بهداشت به تنهایی و یا حتی بدون کلاس آموزشی از طریق فروش غذاهای سالم در بوفه انجام داد. در اینجا قصد داریم چند نمونه از غذاهای سالم و مقرون به صرفه را به شما معرفی کنیم که می توانید با فرزندان خود ببرید یا در بوفه مدارس سرو کنید.

از مزرعه تا مدرسه

یکی میوه ها و سبزیجات فصل یکی از خوشمزه ترین غذاهای موجود برای تفریح ​​هستند. ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی موجود در میوه‌ها می‌توانند به راحتی انرژی مورد نیاز دانش‌آموزان را تامین کنند و از افزایش وزن آن‌ها جلوگیری کنند. مدارس می توانند به راحتی این میوه ها را در بسته های جداگانه بسته بندی کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهند. هویج پوست کنده، یک تکه لپه بخارپز، یک عدد سیب زمینی آب پز، یک تکه کرفس به همراه میوه های فصل یک میان وعده جذاب اما مقرون به صرفه برای کودکان است.

میوه خشک

فیبر، پروتئین، روی، آهن، انواع ویتامین ها و مواد معدنی در کنار طعم و بافت منحصر به فردشان باعث شده تا کودکان آجیل را دوست داشته باشند، نیازی به دریافت آن از بیرون نیست. در فصل تابستان، آفتاب و در فصل زمستان، بخاری به شما کمک می کند تا آجیل های سالم و بدون مواد نگهدارنده درست کنید تا فرزندانتان از فواید خوردن این میوه ها مانند بهبود سیستم گوارش، تقویت استخوان ها و سلامت چشم بهره مند شوند . تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه. لواشک تمیز خانگی، آلبالو خشک، توت و آجیل، کشمش نخودفرنگی، عناب و خشکبار از غذاهایی هستند که کودکان نمی توانند آنها را از دست بدهند. مدارس می توانند آنها را در بوفه با بسته بندی در بسته های کوچک فردی بفروشند.

توپ ها

اسیدهای چرب موجود در آجیل و دانه ها منبع غنی تنقلات برای دانش آموزان است که حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد.

میان وعده های سالم مامان

نان و پنیر و…

هر بار که نام زنگ خنده دار به میان می آید، طعم یک لقمه نان و پنیر در ذهن همه تداعی می شود. میان وعده ای که هر روز همراه با آجیل، گوجه فرنگی، سبزیجات یا خیار طعم متفاوتی به خود می گیرد. یک میان وعده واقعا سالم و مقوی که به راحتی در خانه یا بوفه مدرسه آماده می شود و در عین حال مغذی است.

کره، عسل و مربا

یک لقمه کره و عسل یا کره و مربا پر انرژی است و می تواند بچه ها را برای درس بعدی و زنگ بعدی آماده کند. بسته به ذائقه دانش آموز می توان از کره با طعم های مختلف و مربای با طعم های مختلف استفاده کرد.

نیش تخم مرغ

تخم مرغ یکی سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که به رشد دانش آموزان کمک می کند. بسته به ذائقه دانش آموز می توان تخم مرغ آب پز، املت، نیمرو، خاگینه و… قرار دادن این غذاهای مفید در لیست موجودی بوفه علاوه بر صرفه اقتصادی به سلامت دانش آموزان کمک زیادی می کند.

نوشیدنی های سالم و طبیعی

به فرزندان خود بیاموزید که آب سالم ترین نوشیدنی مورد نیاز بدن است. اما بعد از آب، البته، شیر. یکی این یکی از بهترین نوشیدنی ها برای آرامش است، اما آب میوه ها نیز بسیار مفید هستند. آب میوه یک میان وعده مفید و مقوی برای دانش آموزان به ویژه برای کودکانی است که علاقه زیادی به خوردن میوه ندارند. با میوه های فصل به راحتی می توانید یک اسموتی تازه و سالم در خانه تهیه کنید. برای قوی تر شدن آن می توانید مقداری شیر به شیک اضافه کنید، مانند؛ شیر عسل، شیر کاکائو، شیر قهوه، شیر موز، شیر هویج، شیر توت فرنگی، شیر خربزه، شیر انبه، شیر پسته، شیر نارگیل و غیره. یا خودتان یک اسموتی میوه ای مغذی درست کنید. تهیه این اسموتی های رنگارنگ در سفره خانه مدرسه نیز برای دانش آموزان بسیار آسان و جذاب است.

کیک و کلوچه خانگی

کیک و کلوچه یکی از پاهای ثابت، زنگ سرگرم کننده است. بهتر است در خانه و بدون مواد نگهدارنده یا افزودنی تهیه شود. می توانید با کیک هویج گردویی، پای سیب، پای کشمشی، پای کدو تنبل و انواع کیک برای کودک خود یک مهمانی مفرح ترتیب دهید و با مشارکت دادن کودک در تهیه کیک، لذت خوردن آن را دوچندان کنید. فروش کیک های خانگی در بوفه های مدارس بهتر است. از این حیث مدارس می توانند روی کمک مادران متخصص در شیرینی پزی حساب کنند و علاوه بر فروش کیک های سالم و مقوی در مدارس، به اقتصاد خانواده نیز کمک کنند.

انواع ساندویچ های خانگی

ساندویچ یکی یکی از جذاب ترین میان وعده ها برای اوقات فراغت است. بهتر است از انواع نارگیل، کتلت، شنیسل خانگی، آلویه و … استفاده کنید. به جای سوسیس و کالباس کارخانه ای. فروش این ساندویچ ها در بوفه علاوه بر آموزش تغذیه سالم به دانش آموزان و کاهش نگرانی خانواده ها در مورد غذای سالم موجود در مدرسه، سودآور است.

سلام سلام خانه

هر چقدر هم غذاهای رنگارنگ و خوشمزه و مفید برای بچه ها بگذارید، باز هم عاشق هل دادن و کشیدن هستند. بهتر است الهله و الهوله را در خانه درست کنید. پاپ کورن و چیپس خانگی در صدر فهرست غذاهای مورد علاقه کودکان قرار دارد که به راحتی می توان آن ها را در خانه تهیه کرد. علاوه بر این، خوردن ذرت، برنج، کنف و… برای کودکان بسیار مفرح و مفید است و انجام آن در منزل آسان و مقرون به صرفه است. همچنین تهیه این تنقلات به صورت بهداشتی در مدارس بسیار خوب است و دیدن تهیه و خوردن آنها برای کودکان بسیار لذت بخش است.

سوپ

در فصول گرم سال بدن غذاهای گرم و آبکی دارد مانند; انواع سوپ، سوپ، عدس، خوراک لوبیا، فرنی و …. آنها باید گرم سرو شوند. این غذاها را می توان از شب قبل تهیه کرد و بعد از گرم شدن در بوفه فروخت. مدارس می توانند از مادران داوطلب برای تهیه این وعده های غذایی کمک بگیرند.

پیشنهاد می شود مدارس آموزش تغذیه سالم را به دانش آموزان و والدین ارائه دهند و در جلسات اولیا و مربیان از خانواده ها برای تهیه غذاهای سالم و مقوی برای بوفه مدرسه کمک بخواهند.

معلمان و کارکنان مدرسه. یکی آنها از بزرگترین الگوهای دانش آموزان هستند. پایبندی آنها به الگوهای تغذیه سالم و مصرف غذاها و نوشیدنی های سالم جلوی چشم دانش آموزان می تواند انگیزه مهمی برای انتخاب صحیح آنها باشد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما