دانستنی هاعمومی

در طول چند ساعت استفاده از موبایل بدون ضرر است؟

طبق یک تحقیق انجام شده، نوجوانی که در طول روز بیشتر از 4 ساعت از تلفن هوشمند استفاده می کند، ممکن است سلامت روانش به خطر بیفتد.

تینا مزدکی_این مطالعه داده های بیش از 50000 نوجوان کره جنوبی را که در یک نظرسنجی در حال انجام شرکت کردند، تجزیه و تحلیل کرد. در نهایت، استفاده از تلفن هوشمند برای بیش از 4 ساعت در روز با سطوح بالاتر استرس، افکار خودکشی و مصرف مواد مخدر نسبت به استفاده کمتر از 4 ساعت در روز همراه بود.

توجه به این نکته مهم است که این مطالعه رابطه علی بین استفاده از گوشی هوشمند و پیامدهای منفی سلامتی را تأیید نمی کند، اما این یافته ها ممکن است به اطلاع رسانی دستورالعمل های استفاده برای نوجوانان کمک کند.

گوشی های هوشمند در بین جوانان محبوبیت پیدا کرده اند و شواهد نشان می دهد که استفاده از آن ها در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اما تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان داده‌اند که استفاده از آن با خطر بیشتر اثرات نامطلوب سلامتی در نوجوانان، از جمله مشکلات خواب، مشکلات چشمی، اختلالات روان‌پزشکی و حتی مشکلات اسکلتی عضلانی مرتبط است. تحقیقات اخیر همچنین نشان داده است که حداقل برخی از استفاده روزانه از اینترنت ممکن است با نتایج بهتر سلامت جسمی و روانی در نوجوانان مرتبط باشد.

تیمی از محققان کره جنوبی داده های نظرسنجی جمع آوری شده بین سال های 2017 و 2020 را برای بررسی رابطه بین استفاده جوانان از گوشی هوشمند و سلامتی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این داده ها شامل تعداد تقریبی ساعت هایی است که هر شرکت کننده در گوشی هوشمند صرف کرده است. این تجزیه و تحلیل همچنین عوامل دیگری را که ممکن است با پیامدهای سلامتی مرتبط باشد، مانند سن، جنسیت، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در نظر گرفت.

در این مطالعه، محققان دریافتند که درصد نوجوانانی که بیش از 2 ساعت در روز از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، در سال 2020 بیش از 85 درصد بوده است، در مقایسه با 64 درصد در سال 2017. این مطالعه نشان داد که عواقب منفی برای سلامتی در افرادی که بیش از 4 ساعت در روز از تلفن های هوشمند استفاده می کنند مشهود است.

با این حال، نوجوانانی که 2 تا 4 ساعت در روز از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کردند، به جز اعتیاد بیش از حد به گوشی‌های هوشمند، هیچ پیامد منفی برای سلامتی نداشتند. در نهایت، جوانانی که تنها 1-2 ساعت در روز از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، نسبت به جوانانی که اصلاً از گوشی هوشمند استفاده نمی کنند، مشکلات کمتری دارند.

این نشان می دهد که استفاده مناسب از گوشی های هوشمند ممکن است جنبه اجتماعی داشته باشد و لذت استفاده از گوشی های هوشمند را نباید یک اعتیاد رفتاری مانند قمار و بازی های ویدیویی تلقی کرد. کودکان و نوجوانان زمان قابل توجهی را با استفاده از دستگاه های هوشمند به عنوان یک بستر اجتماعی برای روابط با همسالان می گذرانند.

به نظر می رسد استفاده از گوشی هوشمند برای 4 ساعت در روز به طور کلی قابل قبول است. در واقع به نظر می رسد استفاده کمتر از ۲ ساعت از گوشی های هوشمند در روز در مقایسه با عدم استفاده از آن ها برای سلامت روان مفید است.

با توجه به اینکه رابطه علی ثابت نشده است، در تفسیر نتایج مطالعه احتیاط لازم است. این بدان معنا نیست که استفاده از تلفن هوشمند برای بیش از 4 ساعت در روز همیشه نامطلوب است. اما نتایج نشان می‌دهد که فراتر از سطوح خاص، استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌تواند «به‌طور قابل‌توجهی» بر نتایج سلامتی تأثیر بگذارد.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا