سرماخوردگی می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. با این حال، سرماخوردگی طولانی مدت شرطی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. اگر برای مدت طولانی با علائم سرماخوردگی دست و پنجه نرم کرده اید، ممکن است با مشکلات جدی تری مواجه شوید.

به گزارش روزیاتو، می خواهیم دلایل سرماخوردگی طولانی مدت را ببینیم.

1- ممکن است هنوز سرماخورده باشید

اولین دلیل سرماخوردگی طولانی مدت خود بیماری است. سرماخوردگی بیماری شایعی است که در همه جای دنیا به خصوص در کودکانی که معمولا ماهی یک بار سرما می خورند و در بزرگسالان به طور متوسط ​​2 تا 4 بار در سال بروز می کند. با این حال، اگرچه سرماخوردگی معمولاً در عرض یک هفته از بین می‌رود، اما اگر بیش از ۲ هفته طول بکشد، سرماخوردگی طولانی مدت محسوب می‌شود.

2- ممکن است دوباره سرما خورده باشید

مخصوصاً در فصل سرما، ممکن است ابتدا به ویروس سرماخوردگی مبتلا شوید و بدنتان با آن مبارزه کند، اما سپس دوباره در معرض ویروس جدیدی قرار می گیرید و سرماخوردگی جدید مرتبط با سرماخوردگی قبلی خود را تجربه می کنید که علائم آن وجود ندارد. هنوز گذشت اما به طور کامل برطرف نشده است، در نتیجه سرماخوردگی شما طولانی شده است. حقیقت این است که صدها ویروس وجود دارند که می توانند باعث سرماخوردگی شوند، بنابراین ما اغلب بیش از یک بار در سال به این بیماری مبتلا می شویم. این مشکل بیشتر در کودکان دیده می شود.

3- داروهایی که استفاده می کنید ممکن است عوارض داشته باشند

اگر مدام سرفه می کنید، ممکن است دلایل مختلفی برای این مشکل وجود داشته باشد. یکی این علل احتمالی شامل داروهای شما و عوارض جانبی آنها می شود. سرفه خشک و مزمن یکی از عوارض جانبی رایج داروهای سرکوب‌کننده مانند لیزینوپریل، بنازپریل و رامی‌پریل است که نوعی داروی فشار خون است. با این حال، شما نباید علائم دیگری مانند احتقان بینی، گلودرد، یا فشار در سینوس ها داشته باشید. بنابراین اگر یکی اگر از هر یک از این داروها استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت امکان یک جایگزین را به شما توصیه کند.

4- ممکن است ناشی از ترشحات مزمن در پشت گلو شما باشد

اگر سرفه شما با خلط شفاف یا سفید همراه است و این مخاط پایدار است، ممکن است به دلیل ترشحات مزمن در پشت گلو باشد. این ترشحات معمولاً هنگام دراز کشیدن در شب بدتر می شوند. به همین دلیل اغلب بینی فرد مسدود می شود و مجبور است مدام گلوی خود را صاف کند. علاوه بر این، این مشکل ممکن است ناشی از آلرژی هایی باشد که با تغییر آب و هوا بیشتر می شود.

5- ممکن است آلرژی داشته باشید

یکی یکی از علل شایع آبریزش بینی و سرفه ممکن است آلرژی ناشی از شرایط محیطی باشد. بسته به فصل، علائم آلرژی می تواند بسیار طولانی تر باشد و اغلب با خارش و آبریزش چشم همراه است. از آنجایی که ممکن است میزان گرده درختان در هوا در طول ماه های زمستان افزایش یابد، علائم آلرژی ممکن است همزمان با فصل سرما ظاهر شود.

6- ممکن است سینوزیت باکتریایی داشته باشید

گاهی اوقات که سرما شروع به فروکش می کند، بیمار علائم جدیدی مانند فشار در سینوس ها، سردرد و گاهی تب را تجربه می کند. این زمانی اتفاق می افتد که احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی محیطی مساعد برای تکثیر باکتری ها ایجاد می کند. این حالت معمولاً بین 10 تا 14 روز پس از شروع سرماخوردگی رخ می دهد و درمان آن نیاز به تجویز پزشک متخصص دارد.

7- ممکن است آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه داشته باشید

اگر سرفه شما با خس خس سینه همراه باشد و خس خس سینه مداوم باشد، ممکن است ناشی از آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه باشد. آسم معمولا در سنین پایین‌تر اتفاق می‌افتد. بیماری مزمن انسدادی ریه یکی یکی از بیماری هایی است که افراد سیگاری به آن مبتلا می شوند.
هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، احتمالاً برای تشخیص صحیح آزمایش ریه به شما پیشنهاد می شود و ممکن است درمان شما با انواع مختلف استنشاقی آغاز شود.

8- ممکن است ذات الریه داشته باشید

اگر سرفه‌های مداوم همراه با بلغم قهوه‌ای یا سبز، تب و تنگی نفس دارید، ممکن است نشانه‌ای از عفونتی مانند ذات‌الریه باشد. اکثر بیماران ذات الریه معمولاً احساس ناخوشی می کنند و ممکن است از درد ریه شکایت کنند. پنومونی بیشتر در افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی مانند آسم یا آمفیزم رخ می دهد، اما افراد کاملا سالم نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. اگر این علائم را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ذات الریه یک بیماری جدی است و می تواند کشنده باشد، بنابراین نیاز به درمان فوری دارد.

9- ممکن است به دلیل رفلاکس اسید معده باشد

اگر طعم بدی در دهان همراه با سرفه خشک و گرفتگی صدا دارید، احتمالاً یک بیماری گوارشی به نام رفلاکس اسید دارید. این بیماری بسیار شایع است و علائم آن سوزش سر دل، حالت تهوع، آروغ زدن و استفراغ است. رفلاکس اسید معمولاً پس از خوردن غذاهای سنگین یا تند، دراز کشیدن یا مصرف منظم مسکن های ضد التهابی مانند ایبوپروفن بدتر می شود. آنتی اسیدها می توانند به کنترل این بیماری کمک کنند، اما اگر علائم بیش از چند هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

10- ممکن است چیزی در راه هوایی شما گیر کرده باشد

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما بله، ممکن است چیزی مانند بینی شما در مجاری تنفسی گیر کرده باشد. این امر به ویژه در مورد کودکان خردسال صادق است و می تواند باعث آبریزش بینی شود که می تواند هفته ها یا تا زمانی که جسم خارجی خارج شود ادامه یابد. این مشکل که معمولا باعث ایجاد بوی بسیار بد می شود، تنها با خارج کردن جسم خارجی توسط متخصص حل می شود.

11- ممکن است مبتلا به سل باشید

سل یک بیماری باکتریایی جدی است که باعث سرفه های مداوم و غیرقابل کنترل می شود و ممکن است با سرفه خونی، تب، لرز و تعریق شبانه مواجه شوید. اگرچه امروزه سل به یک بیماری بسیار نادر تبدیل شده است، اما به لطف واکسن، موارد سل همچنان رخ می دهد. سل یک بیماری بسیار مسری است. بنابراین، اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد، اگر به کشورهای دیگر سفر کنید، یا اگر با فرد مبتلا به سل در تماس باشید، خطر ابتلا به سل افزایش می یابد. در صورت داشتن این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنید و حتماً از ماسک استفاده کنید تا پزشک معاینه و علت اصلی را پیدا کند.

12- ممکن است مشکل ایمنی پایین داشته باشید

سرماخوردگی طولانی مدت می تواند نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی باشد، به این معنی که شما ممکن است کمتر قادر به مبارزه با عفونت ها باشید. کمبودهای تغذیه ای، خواب ناکافی، اضطراب، کم آبی بدن و عفونت های ویروسی سیستمیک مانند ایدز می تواند توانایی بدن را برای مبارزه با سرماخوردگی کاهش دهد. در بیماری هایی که به دلیل ضعف سیستم دفاعی بدن بروز می کند، باید از روش های درمان تکمیلی مانند مصرف مکمل های غذایی، استراحت، نوشیدن مایعات، کنترل اضطراب و درمان ضد میکروبی استفاده کرد.

13- ممکن است به سرطان مبتلا شوید

اگر سرفه شما با داروهای بدون نسخه یا تجویزی بهتر نشد، ممکن است سرطان داشته باشید، به خصوص اگر سیگار می کشید، سیگار می کشید یا در معرض آزبست قرار گرفته اید. این علامت معمولاً بعد از چند هفته یا چند ماه ظاهر می شود و ممکن است علائم دیگری نداشته باشید. با این حال، برخی از افراد ممکن است ضعف عمومی، کاهش اشتها، تنگی نفس و کاهش وزن را تجربه کنند. برای یافتن علت اصلی به پزشک مراجعه کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما