به گزارش بازتاب آنلاین، آن طور که کارشناسان می گویند، ورود بورس به روند صعودی به عوامل متعددی بستگی دارد. اکنون حتی می توان در مورد قیمت مواد اولیه در بازار جهانی صحبت کرد.

دنیای اقتصاد نوشت: از ابتدای سال تاکنون چشم انداز رونق در بازارهای جهانی با وجود سایه شدید تنش های نظامی تقویت شده است، اما این اتفاق نتوانست تاثیر مثبتی بر بورس داشته باشد. در مورد اینکه چرا شاهد افزایش علاقه معامله گران به سهام کالایی در بورس تهران همراه با رونق نسبی در بازارهای جهانی نبوده ایم، اکثر تحلیل ها به ادامه بدبینی نسبت به ریسک های بین منطقه ای اشاره می کنند. اگرچه رشد بازارهای جهانی می توانست سیگنال مثبتی برای بورس تهران باشد، اما این اتفاق نیفتاد. عامل دیگری که می تواند رونق بورس تهران را تضمین کند، نرخ ارز است.

از ابتدای سال شاهد نوسانات منفی در بورس بودیم. این در حالی است که با افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر شاهد موج صعودی در بورس نبودیم. از این رو در اکثر روزها بازار سهام همزمان با رشد قیمت دلار و سکه کاهشی را به ثبت رساند. دلار آزاد از 1403 با 62 هزار و 200 تومان آغاز شد اما امروز اسکناس آمریکا بیش از 63 هزار تومان معامله می شود. با توجه به اینکه در اکثر موارد نرخ ارز می تواند یکی از عوامل تعیین کننده رونق بورس باشد، تاکنون این امر نتوانسته منجر به رشد بورس شود. رفتار دوگانه شاخص ها در چند روز اخیر نیز به خوبی نشان می دهد که بورس هنوز آمادگی ورود به فاز صعودی را ندارد. عدم همسویی شاخص متوازن با رشد نمادهای کوچکتر حاکی از آن است که رشد شاخص کل به گفته کارشناسان در راستای حمایت سیاستگذاران اتفاق افتاده است. برای معاملات یکشنبه، ارزش معاملات کوچکتر نسبت به روز اول هفته کاهش چشمگیری داشته است. به نظر می رسد خوش بینی روز شنبه نسبت به افزایش بیشتر بازار در معاملات دیروز کمرنگ شده است. تغییر جهت جریان های نقدی ورودی و خروجی به بازار سهام نیز بر این نکته تاکید دارد.

در حالی که بورس روز شنبه پس از یازده روز معاملات شاهد ورود 18 میلیارد تومانی پول محدود بود، روز گذشته باز هم با خروج شدید وجوه خرد سهامداران مواجه شد. در همین راستا در صورت ادامه این روند ممکن است شاهد تغییر جریان نقدینگی و تمایل بیشتر معامله گران به فروش سهام باشیم.

در سال 1402، سیاستمداران مناطق مختلف برای بازار سهام مشکل ایجاد کردند. اولین ضربه ای که در سال گذشته به بدنه نازک بورس وارد شد، موضوع نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی بود که شایعه افزایش آن در اردیبهشت ماه ماه باعث شد که بازار روند نزولی داشته باشد و 51 روز بعد بازار به این صورت است. همه چیز با او فرق داشت، به او گفتند تصادفی رخ داده است. اما امسال سال خطرات سیاسی بود. علاوه بر این، این سیاستمدار بورسی همچنان نتوانسته سایه قیمت گذاری دستوری را از سر بخش های مختلف بورس تهران به ویژه صنایع خودروسازی و قطعه سازی که گرفتار زیان های انباشته عجیبی هستند، بردارد.

23302

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما