اگر با تبخال مقابله نکنید، علائم آن پس از 10 تا 14 روز بهبود می یابد. اما در این مدت قرمزی پوست، درد، سوزش ایجاد می شود و البته فرد از حضور در جمع خجالت می کشد.

بنابراین بسیاری از افراد به دنبال راه های طبیعی برای درمان این مشکل هستند. اگرچه برخی از درمان های طبیعی برای درمان عوارض تبخال وجود دارد، اما علت ویروسی که باعث تبخال می شود در واقع از بین نمی رود. اگر بتوانید عواملی را که باعث پیدایش و ایجاد تبخال می شوند شناسایی کنید، به احتمال زیاد می توانید از بروز تبخال جلوگیری کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با رژیم غذایی سالم و مناسب، تغییر سبک زندگی و دقت بیشتر در هنگام ابتلا به تبخال از مهم ترین عوامل کنترل و درمان تبخال است.

غذاهای مفید در درمان تبخال

همه کسانی که تبخال دارند علائم مشابهی ندارند. تعداد زخم ها، شدت آنها، میزان سرایت و مدت زمان ماندن در بدن همه به قدرت سیستم ایمنی فرد بستگی دارد.

غذاهایی که در درمان تبخال مفید هستند عبارتند از:

1- مواد مغذی

اولین قدم در درمان تبخال، افزایش قدرت سیستم ایمنی است. برای این منظور باید از مواد مغذی بیشتری استفاده کنید. با افزودن این مواد به رژیم غذایی خود تا حد امکان از ابتلا به ویروس تبخال جلوگیری خواهید کرد.

2- غذاهای غنی از لیزین

این اسید آمینه از تکثیر ویروس تبخال جلوگیری می کند. حبوبات، ماهی، بوقلمون، مرغ و سبزیجات حاوی لیزین هستند.

3- سبزیجات قرمز و نارنجی

چنین سبزیجاتی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها (موجود در هویج)، بیوفلاونوئیدها و ویتامین C هستند که به از بین بردن جای زخم ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

4- ماهی ها

ماهی یکی یکی از مهم ترین منابع امگا 3 برای بدن است که به درمان التهاب و ترمیم بافت کمک می کند.

5- پروتئین

افراد مبتلا به تبخال برای کوتاه کردن زمان درمان به پروتئین بیشتری نیاز دارند، بنابراین باید از غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی خارج از مزرعه، مرغ و گوشت قرمز کم چرب استفاده کنند و در هر وعده 100 گرم پروتئین دریافت کنند.

6- روی

روی برای واکنش های شیمیایی که به ترمیم و محافظت از بدن در برابر ویروس ها و عفونت ها کمک می کند، ضروری است. استفاده موضعی از روی روی پوست در درمان تبخال مفید است. البته مصرف روی همراه با مصرف پروتئین نیز می تواند بر روند بهبودی تاثیر بگذارد. غذاهایی مانند جگر، گوشت گاو، فندق و سبزیجاتی مانند اسفناج سرشار از روی هستند.

غذاهای مضر برای تبخال

برخی از غذاها باعث افزایش التهاب، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش حساسیت پوست می شوند. سعی کنید از غذاهای زیر اجتناب کنید:

1- شکر و شکر اضافه شده

ضعف در سیستم ایمنی و تشدید التهابات از جمله مضرات قند و شکر اضافه شده به غذاها در طول تولید است. شکر را می توان در نوشابه ها، میان وعده ها و مواد غذایی مانند ماست، غلات صبحانه، شکلات ها و نوشیدنی های انرژی زا یافت.

2- الکل

مصرف الکل و تنباکو می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند و علائمی مانند خستگی، درد و التهاب پوست را ایجاد کند.

3- غذاهای فرآوری شده

بیشتر غذاهای فرآوری شده حاوی روغن های هیدروژنه هستند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند. این نوع غذاها باعث ایجاد آلرژی و حساسیت می شوند و به جز کالری خاصیت دیگری ندارند.

4- غذاهای اسیدی

این مواد نه تنها خارش پوست را افزایش می دهند، بلکه باعث افزایش درد در ناحیه ای که تبخال ظاهر می شود نیز می شود. بهتر است هنگام ابتلا به تبخال از گوجه فرنگی، پرتقال، سرکه و سایر مرکبات دوری کنید.

سایر روش های درمان تبخال

1- مکمل ها

گیاهان ضد ویروسی: مانند گل همیشه بهار، گل همیشه بهار، گل همیشه بهار، سیر، رازیانه و شیرین بیان.

لیزین: 1000 میلی گرم 3 بار در روز برای جلوگیری از شیوع بیشتر.

مصرف موضعی عصاره کندر (وارنگبو): (این گیاه برای درمان اگزمای پوستی تسکین دهنده و مفید است.)

ویتامین C: 100 میلی گرم در روز برای تقویت سیستم ایمنی بدن.

روی: 30 میلی گرم دو بار در روز برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از فعال شدن ویروس تبخال.

B. کمپلکس: روزانه 50 میلی گرم ویتامین B برای مقابله با استرس و شیوع تبخال.

2- اسانس

روغن های ضروری مانند روغن میخک و روغن درخت چای در درمان تبخال بسیار موثر و مفید هستند. 1 تا 3 قطره از این روغن ها را 3 بار در روز مصرف کنید. اگر پوست حساسی دارید، این روغن ها را با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ترکیب کنید تا غلظت آنها کاهش یابد.

3- درمان دردهای ناشی از زخم

• برای جلوگیری از گسترش زخم ها در بدن، زخم ها را باز نکنید و دست های خود را پس از دست زدن به زخم ها بشویید.

• نبوسید و چیزی را با کسی به اشتراک نگذارید. از استفاده مشترک از مسواک، رژ لب و سایر لوازم آرایشی خودداری کنید.

• هنگام بهبود زخم حتما مسواک خود را عوض کنید. زیرا این احتمال وجود دارد که ویروس روی مسواک باقی بماند و دوباره مشکل ایجاد کند.

• از صابون های طبیعی و آب گرم برای کاهش حساسیت استفاده کنید.

• از کرم های ضد خارش یا وازلین برای تسکین درد استفاده نکنید.

• اگر درد دارید، یک حوله گرم روی ناحیه ای که تبخال وجود دارد بگذارید یا دوش آب گرم بگیرید.

• اگر تبخال در اطراف اندام تناسلی است، از یک حوله جداگانه استفاده کنید. زیرا احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

علل تبخال

تبخال از طریق رابطه جنسی، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و گاهی اوقات تغذیه نامناسب ایجاد یا منتقل می شود. انواع ویروس تبخال از طریق تماس مستقیم با حامل ویروس منتقل می شود. این ویروس در دهان، ناحیه تناسلی و مایع مخاطی یافت می شود و از طریق تماس پوست به پوست و تماس با زخم یا ناحیه تناسلی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

نوع اول ویروس تبخال معمولا از راه دهان و نوع دوم از طریق تماس جنسی منتقل می شود. نتایج یک یافته نگران کننده نشان می دهد که امروزه افراد بیشتری به دلیل ویروس HSV-1 از تبخال تناسلی رنج می برند. تقریباً 85 درصد از افراد مبتلا به این نوع تبخال از وجود آن بی اطلاع هستند. یکی یکی از دلایل رشد سریع این گونه تبخال است. تحقیقات نشان می دهد که 50 درصد جوانان به دلیل ویروس «HSV-1» به تبخال تناسلی مبتلا می شوند.

مواردی که باعث تبخال می شوند:

بوسیدن شخصی که ناقل ویروس فعال تبخال است

فعالیت جنسی با فردی که تبخال دارد

تماس با تبخال یا ترشحات آن

ابتلا به بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، مانند ایدز یا هپاتیت

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما